Diplodoc, 2012-05-02 16:27Generalnie rzecz ujmując. Agencja reklamowa kreuje, firma reklamowa wykonuje.
|
Trudno byłoby się zgodzić z takim rozróżnieniem. Jeżeli za reklamę uznać działania promocyjne prowadzone w oparciu o wynajętą powierzchnię/przestrzeń reklamową, to za agencję reklamową należałoby uznać firmę uczestniczącą w organizowaniu lub prowadzeniu kampanii w mediach. Niekoniecznie musi to oznaczać full-service, bo dziś coraz częściej np. za zakup mediów odpowiadają wyspecjalizowane domy mediowe itd. Ale dla mnie "agencja reklamowa" to raczej ATL advertising.
"Firma reklamowa" to raczej BTL, najczęściej coś, co można ochrzcić z angielska mianem "signmaking", może to być specjalizacja typu dtp/poligrafia, webdesign, wystawiennictwo, nawet studio designerskie ulokowałbym zdecydowanie bardziej wśród "firm"niż "agencji" reklamowych. Co ma projektant specjalizujący się w identyfikacji wizualnej wspólnego z kampaniami w mediach? To co robi nie należy nawet nazywać reklamą, to rodzaj PR raczej niż reklama.
Jak spojrzeć na to w ten sposób, to widać że obecność kreacji nie jest czynnikiem rozróżniającym - kreacją zajmują się i na jednym i na drugim biegunie tak zarysowanej osi.
Ale - to tylko moje prywatne opinie, nie poparte studiowaniem słowników i materiałów źródłowych.
pozdrowienia
Łukasz
-----------------
Redakcja Signs.pl