W ubiegłym roku rynek reklamy w Polsce urósł - w zależności od szacunków - o około 2 procent. Na początku roku 2012 wyniki są nawet słabsze niż dwanaście miesięcy wcześniej. Tylko internet wyłamuje się z tego trendu i nieprzerwanie rośnie.
Jak pisze Interaktywnie.com w nowym raporcie, do końca roku uda się odrobić reklamowe straty. Niewykluczone jednak, że będziemy świadkami spektakularnych konsolidacji sił. Wartość rynku reklamowego w Polsce to ponad 7 miliardów złotych.
Szacunki domów mediowych różnią się jednak od siebie wyraźnie. Najbardziej ostrożny jest Zenith Optimedia, który ocenia wartość reklamowego tortu w Polsce na 7,13 miliarda złotych. Zdecydowanie bardziej odważne wyliczenia zaprezentował w kwietniu dom mediowy MPG, podając kwotę 7,78 miliarda złotych. Niezależnie od stosowanej metodologii, autorzy badań zgadzają się, że ubiegłoroczny wzrost wydatków oscylował w okolicy 2 procent dla całego rynku - podaje Interaktywnie.com.
To niewielki wzrost, którego przyczyn - jak podkreślają analitycy domów mediowych - upatrywać należy w niespodziewanie słabych wynikach stacji telewizyjnych.
- Wydatki w telewizji zwiększyły się tylko o 0,6 procent, podczas gdy rok wcześniej wzrost wyniósł aż 7,2 procent. Po pierwszym od prawie dwóch lat spadku w trzecim kwartale o 1 procent, czwarty kwartał przyniósł jeszcze większą korektę wydatków reklamowych w tym medium. Spadek inwestycji wyniósł aż - 4,2 procent - podają autorzy raportu rocznego domu mediowego Starlink.
- Na tak słaby wynik największy wpływ miały redukcje budżetów w największych stacjach: TVP, Polsat i TVN. W tych kanałach TV w czwartym kwartale 2011 roku zanotowano spadek na poziomie - 9,8 procent, głównie za sprawą znacznych redukcji budżetów w sektorze FMCG.
Pełna wersja raportu (PDF): http://interaktywnie.com/index/index/?file=raport_agencje_reklamowe_2012.pdf
Źródło: Interaktywnie.com