„Fotograficzna moda” zmienia się nieustannie, otwierając amatorom i zawodowcom nowe możliwości wyrazu i realizacji niekonwencjonalnych projektów. Zdaniem ekspertów współpracujących z firmą Nikon – Sama Rohna, Jeremy’ego Walkera oraz Mortena Rygaarda – w ciągu najbliższych miesięcy największą popularnością wśród fotografujących będą cieszyć się zdjęcia panoramiczne typu „mała planeta”, fotografie monochromatyczne oraz tworzone z wykorzystaniem wyjątkowo krótkiego czasu naświetlania.
Zdjęcia panoramiczne typu „mała planeta” – fotografia panoramiczna 360 stopni
Według amerykańskiego fotografa Sama Rohna, specjalizującego się w ujęciach panoramicznych 360 stopni, w bieżącym roku jednym z głównych fenomenów będą zdjęcia typu „mała planeta”, oficjalnie nazywane „panoramami stereograficznymi” lub „panoramami kołowymi”. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej techniki, uwieczniona panorama sprawia wrażenie owiniętej wokół sfery, upodabniając otaczający nas krajobraz do planety widzianej z oddali.
„Dzięki dostępnej technologii wreszcie będzie można w pełni poznać potencjał fotografii panoramicznej 360 stopni. Nie jest już potrzebne skomplikowane oprogramowanie ani kosztowny sprzęt profesjonalny, stanowiące w przeszłości główną barierę. Zdjęcia tego typu umożliwiają pokazanie otaczającego nas świata z nowej perspektywy, w sposób niemożliwy do zrealizowania za pomocą narzędzi i technik fotografii tradycyjnej. Tym samym otwierają się przed miłośnikami fotografii nowe, twórcze możliwości” – mówi Sam Rohn, który od 20 lat pracuje dla takich marek jak Hugo Boss, Ikea i Ford.
Najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia zdjęć panoramicznych typu „mała planeta” według Sama Rohna:
- Wybierz odpowiedni obiekt – jako „małe planety” sprawdzają się scenerie z dominującym obiektem centralnym, rozciągające się nie więcej niż 90 stopni nad horyzont. Zmiana odległości pomiędzy obiektem i aparatem spowoduje zmianę wielkości obiektu na uzyskanym zdjęciu.
- Zawsze używaj statywu z głowicą do panoram sferycznych 360 stopni – dzięki temu aparat będzie obracać się wokół centralnego punktu ogniskowania obiektywu, eliminując błąd paralaksy i gwarantując, że zdjęcia będą do siebie odpowiednio dopasowane. Utrzymanie linii horyzontu podczas fotografowania sprawi, że nie trzeba będzie jej później korygować.
- Wybierz odpowiedni sprzęt – obiektyw typu „rybie oko” ułatwi uchwycenie „małej planety” w mniejszej liczbie ujęć. Warto skorzystać również z aparatu, takiego jak Nikon D5200, który można obsługiwać za pomocą bezprzewodowego pilota, co wyeliminuje ze zdjęć zbędny cień fotografa.
- Staraj się korzystać z ustawień manualnych – ręcznie ustawienie ekspozycji, balansu bieli oraz ostrości pozwoli odpowiednio dopasować zdjęcia do siebie.
- Przy obróbce zdjęć korzystaj z odpowiednich aplikacji – najlepiej sprawdzają się dedykowane aplikacje do sklejania panoram 360 stopni, takie jak PTGui, KolorAutoPano czy Hugin. Warto również użyć oprogramowania, typu Photoshop, które umożliwi usunięcie ze zdjęcia statywu oraz jego cienia.
Powrót do korzeni — fotografia monochromatyczna
Zdjęcia monochromatyczne to fotografia w najprostszej, surowej postaci. Brak kolorów pozwala skoncentrować się na subtelnych odcieniach, teksturze, kształtach, dramatyzmie, nastroju, a przede wszystkim na przekazie wizualnym.
Zdaniem Jeremy’ego Walkera, wielokrotnie nagradzanego brytyjskiego fotografa, specjalizującego się w zdjęciach krajobrazów, to właśnie powrót do pięknej, klasycznej i eleganckiej fotografii czarno-białej będzie jednym z głównych trendów w 2013 r. W jego ocenie, fotografia monochromatyczna to przede wszystkim prostota i głębia – cechy, które w świecie zdominowanym przez krzykliwe kolory wyróżniają się z tłumu i robią wrażenie. Zdjęcia monochromatyczne sprawdzą się w szerokim spektrum tematycznym – od portretów i architektury, po krajobrazy i zdjęcia z podróży.
fot. Jeremy Walker
„Fotografia czarno-biała jest antidotum na współczesny świat, który bombarduje nas jaskrawymi kolorami. To obrazy z najwyższej twórczej półki, ich prawidłowe wykonanie może być przejawem wizjonerstwa. Robią ogromne wrażenie bez względu na warunki, w których fotografujemy, nawet słabe światło może stać się na nich nastrojowe i dramatyczne – to największy sprzymierzeniec fotografa” – mówi Jeremy Walker.
Najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia pięknych zdjęć czarno-białych według Jeremy’ego Walkera:
- Nadaj zdjęciu głębię – w związku z brakiem koloru, który przykuwa oko, komponując ujęcie zwróćmy uwagę na interesujący pierwszy plan, obiekt na dalszym planie oraz coś, co wyróżni się w tle. Jeśli zdecydujemy się na wyodrębnienie jednego elementu, umieśćmy go w jednej trzeciej kadru. Ten zabieg jest zgodny z „zasadą trójpodziału” – klasyczną techniką, stosowaną przez fotografów z powodzeniem od wielu lat.
- Weź pod uwagę wszystkie kąty i punkty widzenia – poszukajmy czegoś frapującego i nietypowego, powinniśmy unikać naśladowania innych. Brak koloru zmusza widza do skupienia się w większym stopniu na kompozycji, zatem myśl kreatywnie. Uchylany wyświetlacz LCD o zmiennym kącie nachylenia dostępny m.in. w lustrzance Nikon D5200 ułatwi znalezienie niepowtarzalnego ujęcia.
- Zwróć uwagę na naturalny kierunek padania światła – obserwujmy jak zmienia się w ciągu dnia oraz wraz ze zmianami warunków pogodowych. Zaznaczenie intensywnych cieni, tekstur i kształtów zdecyduje o charakterze zdjęcia monochromatycznego. Do nadania zdjęciu pożądanego charakteru przydatne mogą być sztuczne źródła światła, takie jak lampy uliczne.
- Eksperymentuj z różnymi czasami otwarcia migawki – dłuższy czas otwarcia migawki zaowocuje rozmyciem i poruszeniem, nadając zdjęciu dynamikę. Zamontowanie aparatu na statywie umożliwia stosowanie dłuższych czasów otwarcia migawki, trwających kilka sekund, a nawet minut, czego efektem będą widmowe, eteryczne zdjęcia. Rozwiązanie to najlepiej sprawdzi się to, gdy część elementów fotografowanego ujęcia będzie się poruszać podczas ekspozycji (na przykład fale), a jeden z obiektów pozostanie nieruchomy (urwiska i skały) – to idealna technika fotografowania scenerii nadmorskich, rzek i wodospadów.
- Spróbuj poruszać aparatem podczas ekspozycji – ten zabieg nazywa się panoramowaniem. Wybierzmy ruchomy obiekt, na przykład biegnącą osobę, samochód lub pociąg, wyceluj w niego aparat i podążaj w tym samym kierunku. Gdy użyjemy dość długiego czasu otwarcia migawki, np. 1/15 sekundy, poruszający się obiekt zachowa ostrość, a tło się rozmyje, nadając wrażenie ruchu i kierunku. Pamiętajmy jednak, że zanim uda się znaleźć idealne ustawienie, należy eksperymentować z różnymi prędkościami.
Fotografowanie z wyjątkowo krótkim czasem naświetlania
Fotografowanie z wyjątkowo krótkim czasem naświetlania to sposób na uchwycenie dynamicznych ujęć, których ludzkie oko normalnie nie jest w stanie dostrzec, z uwagi na szybkość przemieszczających się obiektów. Korzystając z tej techniki, można uwiecznić np. moment uderzenia kropli deszczu, eksplozję czy lecący pocisk. Dawniej przeważnie stosowana była ona w fizyce, w badaniach medycznych oraz w sporcie. Obecnie zaczynają otwierać się przed nią nowe możliwości w zakresie sztuki.
„Fotografowanie z wyjątkowo krótkim czasem naświetlania pozwala dotrzeć do tych aspektów naszego życia, które są zwykle nieosiągalne dla ludzkiego oka. Jak naprawdę wygląda moment zetknięcia się kropli deszczu z powierzchnią, nalewanie wody do szklanki czy zderzenie jajka z podłogą? Miłośnicy fotografii zaczynają dostrzegać, że za pomocą kilku prostych rozwiązań można z łatwością zatrzymać rzeczywistość” – mówi Morten Rygaard, który na swoim koncie ma portrety gwiazd, takich jak 50 Cent, Justin Bieber czy Arnold Schwarzenegger, a także zdjęcia z koncertów takich sław, jak U2, The Rolling Stones i Madonna.
fot. Morten Rygaard
Najważniejsze wskazówki dotyczące efektownych zdjęć wykonywanych z wyjątkowo krótkim czasem naświetlania według Mortena Rygaarda:
- Lampa błyskowa to podstawa – ma ona decydujące znaczenie w kwestii zatrzymania ruchu. Aby uzyskać upragniony efekt, lampa błyskowa powinna emitować światło w czasie od 1/800 do 1/2000 sekundy.
- Ustaw aparat i lampy błyskowe na statywach – dzięki temu fotografowanie będzie łatwiejsze, szczególnie gdy eksperymentujemy, korzystając z wielu lamp błyskowych w tym samym momencie. Spróbujmy również wykonać zdjęcie w zaciemnionym pomieszczeniu – eksponując obiekt wyłącznie w świetle lampy błyskowej, można stworzyć wyjątkowe zdjęcia.
- Skup się raczej na czasie trwania błysku, a nie na czasie otwarcia migawki – wybierzmy w lampie błyskowej program manualny i ustaw moc na 1/128 maksymalnej wartości tak, aby uzyskać wyjątkowo krótki rozbłysk światła, trwający zaledwie 1/38 500 sekundy. Brzmi to bardzo technicznie, ale w praktyce jest bardzo proste.
- Użyj wyzwalacza dźwiękowego – w zupełnej ciemności urządzenie wyzwoli błysk w tym samym momencie, w którym wykryje dźwięk. Czujnika dźwięku można używać po to, by ułatwić rejestrowanie wydarzeń w ciągu zaledwie milisekund od ich wystąpienia.
- Pamiętaj, że nie ma jednej doskonałej metody – skuteczne są zarówno metody fotografowania polegające na stosowaniu wyjątkowo krótkich ekspozycji z lampą błyskową, jak i te oparte na wielokrotnych błyskach zachodzących w ułamku sekundy. Pamiętajmy, wszystko zależy to od fotografowanego obiektu, dlatego warto eksperymentować.
Źródło: Nikon