logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Chochlika (6): L jak Letterpress - cz.3

   03.12.2015, przeczytano 3978 razy
ilustracjastrzałka

LETTERPRESS stał się mimo­cho­dem tema­tem prze­wod­nim całego cho­chli­ko­wego lata 2015 i dzi­siaj po raz trzeci wra­camy to tego zagad­nie­nia. Zgod­nie z obiet­nicą z poprzed­niego odcinka uzu­peł­niamy nasz „Deka­log dobrego pro­jek­to­wa­nia pod let­ter­press” o bra­ku­jące pięć porad, będą­cych (tak, jak poprzed­nie odcinki)* owo­cem wizyty cho­chli­ko­busa w typo­gra­ficz­nej pra­cowni Pan­Bon­Ton** w Biel­sku Białej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/praktyczny-poradnik-poligraficzny%3A-l-jak-letterpress---cz.3,26738,artykul.html

Deka­log dobrego pro­jek­to­wa­nia pod let­ter­press – dokończenie


Pan­Bon­Ton zaprasza :)

6. Tło­cze­nie czyli dru­ko­wa­nie na sucho

W tym obsza­rze let­ter­press pozo­sta­wia w tyle zarówno druk off­se­towy jak i cyfrowy. Tech­nika ta bowiem jest w zasa­dzie połą­cze­niem druku z jed­no­cze­snym wytła­cza­niem w mate­riale wgłę­bie­nia w kształ­cie czcionki lub obrazu wytra­wio­nego na matrycy.

Każde odbi­cie matrycy to wtło­cze­nie farby w mate­riał, a efekt koń­cowy to swo­isty pro­dukt 3D. Można też wyko­ny­wać samo tło­cze­nie suchym tło­kiem, bez nakła­da­nia farby na wytło­czone miej­sca. Wyko­rzy­stu­jąc odpo­wied­nio tę sytu­ację, uzy­skuje się nie­zwy­kle cie­kawe efekty wizu­alne, nie­do­stępne dla innych metod druku.

Tło­czyć można z dwóch stron – z każ­dej inny obraz. Aby jed­nak tło­cze­nie jed­nej strony nie niwe­lo­wało efektu tło­cze­nia z dru­giej strony, należy pro­jek­tu­jąc pracę zadbać, aby tło­cze­nie z przodu tra­fiało w inne miej­sce niż tłocz­nie z tyłu. W prze­ciw­nym wypadku strona, która będzie dru­ko­wana jako druga „wypłasz­czy” tę pierwszą.

Głę­bo­kość tło­cze­nia zależy zarówno od naci­sku tłoka maszyny, jak i od typu uży­tego papieru. Nie każdy papier pod­daje się na tyle, aby efekt tło­cze­nia był wyraźny.

Pan­Bon­Ton: Ist­nieje pro­blem z tło­cze­niem dużych powierzchni. Wpraw­dzie nacisk tłoka wynosi 30KN czyli trzy tony, ale po roz­ło­że­niu na więk­szą powierzch­nię papieru nie pod­daje się on już rów­no­mier­nie na całej swo­jej powierzchni.



Usta­wia­nie maszyny typograficznej.

7. Pod­łoża, papiery

Druk typo możemy wyko­ny­wać na wszyst­kich papie­rach nie­po­wle­ka­nych. Tech­no­lo­gicz­nie jest wpraw­dzie moż­liwy druk na papie­rach powle­ka­nych, ale ist­nieje duże nie­bez­pie­czeń­stwo, że farba zacznie się roz­my­wać na krawędziach.

Gru­bość papieru ma zna­cze­nie, jeśli chcemy uzy­skać efekt tło­cze­nia widoczny tylko z jed­nej strony bez prze­bi­cia na rewers. Jest to moż­liwe już przy wysoko spulch­nio­nym papie­rze 300g. Wyso­kie spulch­nie­nie mają też papiery baweł­niane, które dosko­nale się nadają do druku typograficznego.

Bar­dzo cie­kawe efekty można uzy­skać kasze­ru­jąc, czyli skle­ja­jąc ze sobą różne rodzaje papierów.

Pan­Bon­Ton: Uży­wamy papie­rów od wszyst­kich głów­nych dys­try­bu­to­rów papieru w Pol­sce: Anta­lis, Igepa, Zing, Papy­rus, Euro­pa­pier. Jeśli gra­ficy posia­dają wzor­niki tych papie­rów, wyboru można doko­nać „na odle­głość” wska­zu­jąc jedy­nie, o który papier cho­dzi. Można także odwie­dzić naszą pra­cow­nię, celem wybra­nia papieru na miej­scu lub zaży­czyć sobie prze­sła­nia próbek.



Druk typo­gra­ficzny wyko­nany na papie­rze ręcz­nie czer­pa­nym pocho­dzą­cym z Pra­cowni Papieru Ręcz­nie Czer­pa­nego http://www.pracownia.papieru.pl/

8. Wymiary prac

Koń­cowe wymiary prac są uza­leż­nione od posia­da­nej przed daną pra­cow­nię maszyny. Zazwy­czaj, mak­sy­malny wymiar mie­ści się w gra­ni­cach for­matu A4. Mini­mal­nej wiel­ko­ści gra­nicz­nej nie ma, a jeśli ele­ment jest naprawdę nie­wiel­kiej wiel­ko­ści (typu „zna­czek pocz­towy”) można umie­ścić na matrycy kilka użyt­ków i na eta­pie intro przy­ciąć wydru­ko­wany arkusz do for­matu doce­lo­wego. Ponie­waż papier jest wkła­dany do maszyny ręcz­nie nie ma ogra­ni­czeń zwią­za­nych z miej­scem na łapki, ssawki i inne tego typu wymogi tech­no­lo­giczne, cha­rak­te­ry­styczne dla druku na maszy­nach offsetowych.
format


Pozy­cjo­no­wa­nie mate­riału na maszy­nie typograficznej.

9. Wykroj­niki, uszlachetnienia

Prace reali­zo­wane metodą let­ter­pressu mogą być wykra­wane podob­nie, jak druki off­se­towe. Zasady przy­go­to­wa­nia pro­jek­tów wykroj­ni­ków, nie odbie­gają tutaj od ogól­nych zasad obo­wią­zu­ją­cych w tej mate­rii.

Nie mamy nato­miast dobrych wie­ści dla zwo­len­ni­ków wszel­kiego rodzaju uszla­chet­nień typu folio­wa­nie, czy też lakie­ro­wa­nie UV. W druku typo­gra­ficz­nym, który ze swej natury jest nie­zwy­kle szla­chetny, uszla­chet­nień dodat­ko­wych w pra­cowni Pan­Bon­Ton się nie sto­suje. Z małego rese­ar­chingu, jaki prze­pro­wa­dzi­łem w inter­ne­cie, wydaje się to być normą także dla innych pro­po­zy­cji rynkowych.

10. Pro­dukty, ceny

Metodą typo­gra­ficzną naj­czę­ściej dru­kuje się wizy­tówki, zapro­sze­nia, pape­te­rie, pod­kładki, kupony, vouchery. Są to zazwy­czaj pro­dukty nisko­na­kła­dowe. De facto moż­liwy jest druk nawet jed­nej sztuki.

Ze względu na spe­cy­fikę tech­no­lo­giczną, ceny jed­nost­kowe są znacz­nie wyż­sze od ana­lo­gicz­nych pro­duk­tów reali­zo­wa­nych np. metodą cyfrową, zwa­żyw­szy jed­nak na wyjąt­kowy cha­rak­ter reali­zo­wa­nych w ten spo­sób prac, rela­tyw­nie rzecz bio­rąc nie są to kwoty osza­ła­mia­jące. Zazwy­czaj cena osta­teczna jest poda­wana klien­towi indy­wi­du­al­nie po dokład­nym spre­cy­zo­wa­niu jego potrzeb i ocze­ki­wań oraz skon­fron­to­wa­niu ich z moż­li­wo­ściami tech­nicz­nymi kon­kret­nego zakładu typograficznego.
WIzyta Chochlikobusa


Pamiąt­kowe zdję­cie z wizyty cho­chli­ko­busa w pra­cowni Pan­Bon­Ton. Od lewej: Andrzej Gołąb, Bro­ni­sław Józe­fiok, piękna Bostonka  i jej wla­ści­ciel Woj­ciech Stachowiak.

Z cho­chli­ko­wym pozdro­wie­niem
Andrzej Gołąb

Dodatkowe informacje:

Pro­jekt logo: Bro­ni­sław Józefiok
Dzię­ku­jemy Wojt­kowi Sta­cho­wia­kowi, wła­ści­cie­lowi pra­cowni typo­gra­ficz­nej Pan­Bon­Ton w Biel­sku Bia­łej, za gościn­ność i podzie­le­nie się wie­dzą.
Strona pra­cowni na FB: https://www.facebook.com/PanBonTon

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764