logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Chochlika (7): E jak Edycja pdf w Pitstopie

   02.01.2016, przeczytano 5302 razy
ilustracjastrzałka

EDYCJA zamknię­tych pli­ków wyni­ko­wych pdf w celu doko­na­nia w nich zmian i popra­wek, to pro­blem spę­dza­jący sen z powiek zarówno gra­fi­kom pro­du­ku­ją­cym te pliki, jak i oso­bom spraw­dza­ją­cym je w dru­karni. Pierw­szych odstra­sza widmo skła­da­nia wszyst­kiego od początku, dru­gim ręce opa­dają od bez­sku­tecz­nych prób tłu­ma­cze­nia klien­towi, jak usu­nąć błąd u źró­dła. Pró­bu­jemy więc sami  z pro­ble­mem sobie poradzić.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/praktyczny-poradnik-poligraficzny%3A-e-jak-edycja-pdf-w-pitstopie,26982,artykul.html

Bywa, że klient posyła pliki pdf z adno­ta­cją, że to jest nie­stety wszystko czym dys­po­nuje. Pliki odzy­skał z kosza gra­fika, który pew­nego pięk­nego dnia opu­ścił samo­wol­nie sta­no­wi­sko pracy i odda­lił się w nie­wia­do­mym kie­runku. Pli­ków źró­dło­wych nie­stety w koszu nie pozo­sta­wił, a w publi­ka­cji trzeba doko­nać kilku drob­nych popra­wek, wymie­nić parę zdjęć i takie tam jesz­cze duperele

W czym edy­to­wać pliki pdf?

W felie­to­nie poświę­co­nym wery­fi­ka­cji pli­ków pro­duk­cyj­nych, wska­za­łem na pro­gram Enfo­cus Pit­Stop Pro, jako naj­lep­sze narzę­dzie cel ten reali­zu­jące. Podob­nie, a nawet jesz­cze bar­dziej, będzie i dzi­siaj.

O ile, z wynaj­do­wa­niem błę­dów (szcze­gól­nie w pra­cach kon­ku­ren­cji) radzimy sobie wszy­scy dosko­nale i acro­ba­towa inspek­cja wstępna speł­nia nasze ocze­ki­wa­nia, o tyle doko­ny­wa­nie poważ­niej­szych zmian w zamknię­tym pliku pdf, przez wsysa­nie go do Ilu­stra­tora lub Corela to jazda bez trzy­manki, która może skoń­czyć się poważną wywrotką.

Wszyst­kim, któ­rych nie kręci to swo­iste enduro po pli­kach wyni­ko­wych, pole­cam funk­cje edy­cyjne Pit Stopa, które skró­towo, w wybo­rze dosto­so­wa­nym do cha­rak­teru cho­chli­ko­wych felie­to­nów, oma­wiam poni­żej.

Pod lupę weź­miemy dwie grupy funk­cji: Enfo­cus Inspek­tor oraz Zmiany glo­balne

Enfo­cus Inspektor

Narzę­dzie Enfo­cus Inspek­tor pozwala na edy­cję i doko­ny­wa­nie zmian w wyse­lek­cjo­no­wa­nym obiek­cie. Wybrać można zarówno poje­dyn­czy obiekt, jak i grupę obiek­tów podob­nych. W zależ­no­ści od typu edy­to­wa­nego obiektu akty­wują się odpo­wied­nie narzę­dzia edycyjne.

W wypadku gra­fik wek­to­ro­wych
można doko­ny­wać zmian osobno dla wypeł­nie­nia i osobno dla obwódki obiektu. Naj­czę­ściej uży­wa­nymi przeze mnie funk­cjami w tym obsza­rze są: rede­fi­ni­cja kolo­rów oraz zarzą­dza­nie nadru­kiem (włą­cza­nie lub wyłą­cza­nie). Moż­liwa jest także doda­wa­nie przejść tonal­nych, prze­zro­czy­sto­ści, usta­la­nie wzoru i spo­sobu łącze­nia rogów w obry­sie.

W wypadku tek­stów, oprócz omó­wio­nych wyżej funk­cji dla wek­to­rów, moż­liwe jest także doko­ny­wa­nie zmian kroju pisma, wyso­ko­ści czcionki, odstę­pów mię­dzywyrazo­wych i mię­dzy­li­tre­ro­wych. Z poziomu Inspek­tora ist­nieje też szybki dostęp do kilku akcji na tek­ście, wśród któ­rych naj­czę­ściej uży­waną przeze mnie funk­cją jest zamiana tek­stu na krzywe.

W wypadku bit­map Inspek­tor podaje nam wszyst­kie para­ma­tery tech­niczne zdję­cia oraz umoż­li­wia m.in. edy­cję krzy­wej tonal­nej, resam­pling, zmianę typu kom­pre­sji, jasno­ści, kon­tra­stu i zasto­so­wa­nie maski wyostrza­nia. Z poziomu Inspek­tora ist­nieje też szybki dostęp do akcji kon­wer­sji zazna­czo­nej bit­mapy na inne prze­strze­nie kolo­ry­styczne.

Po klik­nię­ciu na drugą od pra­wej ikonkę w pozio­mym pasku narzę­dzi uak­tyw­nia się Edy­cja Boxów – naj­czę­ściej uży­wana przeze mnie funk­cja Inspek­tora.

Wie­lo­krot­nie w cho­chli­ko­wych felie­to­nach pisa­łem o ist­nie­niu w pliku pdf róż­nych boxów, w tym dla mnie naj­waż­niej­szego Trim­boxu. Przy­po­mi­nam, że to on wła­śnie okre­śla wymiar pracy netto (po obcię­ciu) i decy­duje, które obszary pracy są widziane przez sys­temy impo­zy­cyjne. Za pomocą Inspek­tora możemy edy­to­wać wszyst­kie ist­nie­jące w pracy boxy, zmie­niać ich wymiary i poło­że­nie, a także pozy­cjo­no­wać poło­że­nie dowol­nych ele­men­tów pracy wzglę­dem tychże boxów i wzglę­dem całej pracy. War­tość tego narzę­dzia jest nie do przecenienia.

Zmiany glo­balne

Bar­dzo czę­sto mamy do czy­nie­nia z sytu­acją, kiedy w pracy musimy doko­nać tej samej poprawki na kilku, kil­ku­dzie­się­ciu lub kil­ku­set ele­men­tach. Uży­cie do takiej ope­ra­cji Inspek­tora dopro­wa­dzić by mogło, nawet naj­bar­dziej wyćwi­czo­nego w pre­pres­so­wym boju gra­fika, do zwąt­pie­nia w ist­nie­nie i sens życia poza studiem.

Na szczę­ście twórcy Pit­Stopa przy­go­to­wali na tę oko­licz­ność narzę­dzie pn. Zmiany glo­balne, dzięki któ­remu moż­liwe jest doko­na­nie zmian „za jed­nym klik­nię­ciem”, zarówno w całej publi­ka­cji, na wybra­nej stro­nie, jak i w okre­ślo­nej selekcji.

Liczba ope­ra­cji moż­li­wych do wyko­na­nia tym narzę­dziem jest dość spora i dla przej­rzy­sto­ści zostały one upchane w dzie­wię­ciu szu­flad­kach i zacho­mi­ko­wane w sza­fie pod nazwą Stan­dard:

Prze­spa­ce­rujmy się chwilę po tych szu­flad­kach i wybierzmy co cie­kaw­sze okazy.

Szu­fladka „Dodaj”

zawiera dzie­więć akcji umoż­li­wia­ją­cych doda­nie do pracy: gra­fiki, nume­rów stron, stem­pla, strony nagłówka, zmien­nego tek­stu, znaku wod­nego i znacz­ni­ków dru­ko­wa­nia. Na uwagę zasłu­gują tu dwie funkcje.

Doda­nie Gra­fiki umoż­li­wia np. doda­nie w całej nawet kil­ku­set stro­ni­co­wej pracy okre­ślo­nej gra­fiki (na przy­kład logo firmy) w tym samym miej­scu na każ­dej ze stron:

Mimo, iż wie­lo­krot­nie do tego pro­ce­deru znie­chę­ca­łem, cza­sem ist­nieje potrzeba doda­nia do pracy znacz­ni­ków dru­kar­skich. Umoż­li­wia to narzę­dzie: Dodaj znaki drukowania:

Szu­fladka „Kolor”

zawiera pięć akcji: czy­sta czerń, kon­wer­sja do prze­strzeni barw, kon­wer­sja koloru spo­to­wego do CMYK-a, zmiana prze­strzeni barw i zmiana okre­ślo­nego koloru.Z pew­no­ścią naj­bar­dziej przy­datna jest moż­li­wość zmiany okre­ślo­nego koloru, któ­rego skła­dowe wpi­su­jemy z palca bądź pobie­ramy z wyse­lek­cjo­no­wa­nego obiektu, na inny kolor, któ­rego typm i skła­dowe wpi­su­jemy do odpo­wied­niej tabelki. Tym narzę­dziem naj­czę­ściej zamie­niam kolor tek­stów skła­da­jący się z czte­rech barw, na 100% black.

Tu także można doko­nać kon­wer­sji prze­strzeni barw­nej w całej pracy np. z RGB na CMYK-a lub z CMYK-a na Gray scalę.

Przy­spie­szamy kroku w naszym spa­ce­rze i omi­nąw­szy mniej istotne szu­fladki „Doku­ment” i „Obra­zek”, zatrzy­majmy się na chwilę w...

...Szu­fladce „Czcionka”

która zawiera cztery akcje: Kon­wer­sja na krzywe, osa­dze­nie, pod­sta­wie­nie czcionki, pod­sta­wie­nie sub­sty­tutu.

Naj­bar­dziej przy­datna wydaje się tu funk­cja Kon­wer­sji tek­stu na krzywe, choć przy­znam szcze­rze, że tę ope­ra­cję wyko­nuję zawsze za pomocą narzę­dzia Enfo­cus Inspector.

Szu­fladka „Wstaw”

zawiera dwie bar­dzo przy­datne funk­cje: Wstaw inny pdf i Wstaw pustą stronę. Pierw­sza z nich umoż­li­wia wsta­wie­nie w odpo­wied­nie miej­sce pracy okre­ślo­nych stron z innej pracy, a druga doda­nie pustych stron do ist­nie­ją­cego dokumentu.

Szu­fladka „Strona”

zawiera jede­na­ście pozy­cji, w więk­szo­ści bar­dzo przydatnych:

Z pew­no­ścią naj­czę­ściej uży­waną funk­cją z tej grupy jest ska­lo­wa­nie do okre­ślo­nego for­matu. Nie­sły­cha­nie przy­datna na co dzień funk­cja umoż­li­wia dosto­so­wa­nie wymia­rów pli­ków do aktu­al­nych potrzeb. Ska­lo­wać można pro­por­cjo­nal­nie według dowol­nego boxu poda­jąc doce­lowy wymiar przy­naj­mniej jed­nego boku. Wymiar dru­giego boku zosta­nie prze­li­czony automatycznie.

Tutaj także znaj­duje się tak sze­roko rekla­mo­wana nowość w Pit­Stop Pro13 – automa­tyczne doda­wa­nia spa­dów do pracy. Kto na co dzień ma do czy­nie­nia z pli­kami pro­duk­cyj­nymi nad­sy­ła­nymi do druku przez Klien­tów, ten z pew­no­ścią zro­zu­mie, jak wiel­kie nadzieje pokła­dam w tym narzę­dziu. Dziś trudno mi jesz­cze auto­ry­ta­tyw­nie go oce­nić, więc pozo­sta­wiam otwar­tym pyta­nie czy to, co się Salo­mo­nowi nie udało, powie­dzie się Pit­Sto­powi i będzie w sta­nie z „pustego” wlać do pracy spady, któ­rych tam nie ma?

Jed­no­cze­śnie zachę­cam wszyst­kich cho­chli­ko­wych czy­tel­ni­ków do samo­dziel­nego prze­te­sto­wa­nia moż­li­wo­ści nowego PiStopa i dzie­le­nia się obfi­cie tą wie­dzą na łamach cho­chli­ko­wego bloga.

Przy­po­mi­nam też, że firma Enfo­cus udo­stęp­nia dar­mową 30-dniową wer­sję trial Pit­Stopa, którą można ścią­gnąć, po wysła­niu pro­stego for­mu­la­rza. Wszystko znaj­dzie­cie tutaj: http://www.enfocus.com/en/.

Zapra­szam także do lek­tury poprzed­niego felie­tonu „W jak Wery­fi­ka­cja”, gdzie omó­wi­łem funk­cje wery­fi­ka­cyjne Pit­Stopa.

Z cho­chli­ko­wym pozdro­wie­niem
Andrzej Gołąb

Dodatkowe informacje:

Pro­jekt logo: Bro­ni­sław Józefiok

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764