logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Chochlika (8): F jak Falcowanie

  PR 09.02.2016, przeczytano 5349 razy
ilustracjastrzałka

FALCOWANIE –  pro­ces poli­gra­ficzny, który jako pierw­szy tra­fia do cho­chli­ko­wego alfa­betu, mógłby zna­leźć się rów­nie dobrze pod literką Z lub S. Zła­my­wa­nie, skła­da­nie, fal­co­wa­nie to okre­śle­nia doty­czące tej samej czyn­no­ści intro­li­ga­tor­skiej, pole­ga­ją­cej na zło­że­niu arku­sza papieru do for­matu dwu- lub wie­lo­krot­nie mniej­szego. Czyn­ność tę można wyko­ny­wać zarówno ręcz­nie, jak i maszynowo.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/praktyczny-poradnik-poligraficzny%3A-f-jak-falcowanie,27414,artykul.html

Fal­co­wa­nie ręczne wyko­nuje się za pomocą kostki intro­li­ga­tor­skiej, jed­nego z naj­star­szych narzę­dzi introligatorskich.


Fal­co­wa­nie ręczne

a fal­co­wa­nie maszy­nowe na maszy­nach zwa­nych oczy­wi­ście fal­cer­kami:


Fal­co­wa­nie maszynowe

Czę­sto falc czyli miej­sce zgię­cia arku­sza jest, w efek­cie pro­ce­sów wykoń­cze­nio­wych, odci­nany od pracy głów­nej lub cho­wany w jej grzbie­cie. Tak bywa przy pro­duk­cji książki. Nas jed­nak inte­re­suje sytu­acja, kiedy miej­sce fal­co­wa­nia pozo­staje czę­ścią pro­duktu koń­co­wego. Ulotki skła­dane to naj­lep­szy przy­kład tego typu publikacji.

W cho­chli­ko­wych felie­to­nach, temat fal­co­wa­nia został obwą­chany z róż­nych stron, ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem inte­re­sów osób przy­go­to­wu­ją­cych fal­co­waną publi­ka­cję do druku. Na końcu felie­tonu zamiesz­czam linki do odpo­wied­nich arty­ku­łów i innych, wspo­ma­ga­ją­cych pracę gra­fika, materiałów.

Nato­miast w „Alfa­be­cie Cho­chlika” spoj­rzymy na ten pro­blem z punktu widze­nia klienta, który posta­no­wił sko­rzy­stać z usług dru­karni i zamie­rza zle­cić do druku pro­dukt falcowany.

Falce i skrzydełka

Kiedy wej­dziemy na stronę inter­ne­tową www.print4all.pl i wybie­rzemy pro­dukt pod nazwą ulotki skła­dane natra­fimy na taki oto zestaw możliwości:


Ulotki skła­dane

  • ulotki skła­dane na dwa
  • ulotki skła­dane na trzy
  • ulotki skła­dane na cztery
  • ulotki skła­dane na sześć.


Wystę­pu­jące przy nazwie pro­duktu dodat­kowe okre­śle­nia: na dwa, na trzy, na cztery, na sześć wska­zują na ilość czę­ści lub skrzy­de­łek, do jakich jest skła­dany (zła­my­wany) pro­dukt koń­cowy. Ilość fal­ców w każ­dej z tych sytu­acji jest zawsze mniej­sza o 1 i wynosi odpo­wied­nio: jeden, dwa, trzy i pięć. Na fotce poni­żej widać rzecz czarno na bia­łym, a raczej zie­lono na szarym.


:)

Rodzaje fal­co­wań

Wybór opcji: ulotki skła­dane na dwa nie nie­sie za sobą więk­szych pro­ble­mów inter­pre­ta­cyj­nych. Pro­dukt ten, znany też pod nazwą fol­der, to zło­żona na pół kartka papieru, posia­da­jąca dwa jed­na­ko­wej wiel­ko­ści skrzy­dełka i jeden falc pośrodku.

Sprawa kom­pli­kuje się nieco, kiedy wybie­rzemy pro­dukt ulotki skła­dane na trzy i roz­wi­niemy opcję format:


Ulotki skła­dane na trzy

Naszym oczom ukaże się dość spora lista moż­li­wych do wyboru for­ma­tów. Nazwa każ­dego for­matu jest wie­lo­czło­nowa (np. 3xDL do DL poziom) i kolejno infor­muje o:

  • ilo­ści skrzy­de­łek (3x),
  • for­ma­cie poje­dyn­czego skrzy­dełka (DL)
  • for­ma­cie ulotki po zło­że­niu (do DL)
  • orien­ta­cji (poziom).
  • Na końcu każ­dej nazwy wystę­pują dodat­kowo „tajem­ni­cze” sym­bole: w C, w Z, w ołta­rzyk. One to wła­śnie okre­ślają, jaki typ fal­co­wa­nia ulotki wybieramy.

Fal­co­wa­nie „w C” (obej­mu­jące)

W ulotce zło­żo­nej w „C” prawe zewnętrzne skrzy­dełko wcho­dzi do środka, a lewe zewnętrzne skrzy­dełko obej­muje je. Ze względu na koniecz­ność kom­pen­sa­cji gru­bo­ści papieru, sze­ro­kość skrzy­dełka wcho­dzą­cego do wewnątrz, jest śred­nio o 2 mm mniej­sza od pozostałych.

Fal­co­wa­nie „w Z” (har­mo­nijka)

W ulotce zło­żo­nej w „Z” wszyst­kie skrzy­dełka mają jed­na­kową szerokość.

Fal­co­wa­nie w ołta­rzyk (obwo­lu­towe)

W ulotce zło­żo­nej w ołta­rzyk, skrzy­dełka boczne są mniej­sze od skrzy­dełka środ­ko­wego, a suma ich sze­ro­ko­ści równa się sze­ro­ko­ści skrzy­dełka środkowego.
Ulotki składane na trzy


:)

Zasady fal­co­wa­nia ulo­tek skła­da­nych na cztery i na sześć są iden­tyczne, więc nie będę ich tutaj oma­wiał osobno. Warto jedy­nie zauwa­żyć, że w ulotce skła­da­nej na cztery w ołta­rzyk sze­ro­kość skrzy­de­łek zewnętrz­nych (lewego i pra­wego) winna być, z tych samych powo­dów co w fal­co­wa­niu „w C”, o 2 mm mniej­sza od sze­ro­ko­ści skrzy­de­łek wewnętrznych.

Wszystko dro­bia­zgowo opi­sane i zwy­mia­ro­wane znaj­dzie­cie w mate­ria­łach, do któ­rych linki podaję poniżej.



Zain­te­re­so­wa­nych posze­rze­niem wie­dzy na temat fal­co­wa­nia zapra­szam do lek­tury cho­chli­ko­wych felietonów.:


Gotowe do pobra­nia makiety w głów­nych pro­gra­mach gra­ficz­nych i dokładne roz­ry­so­wa­nia ulo­tek skła­da­nych znaj­dziesz na stro­nie www.print4all.pl w zakład­kach „Do pobra­nia” i „Karta pro­duktu”.


Makiety do pobra­nia ze strony www.print4all.pl

Z cho­chli­ko­wym pozdro­wie­niem
Andrzej Gołąb

Dodatkowe informacje:

Pro­jekt logo: Bro­ni­sław Józefiok

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: chochlikdrukarski

(Andrzej Gołąb)

chochlikdrukarski o sobie:

Andrzej Gołąb - od początku pracy zawodowej związany z branżą wydawniczą i poligraficzną. W latach 90. ubiegłego wieku, założył kilka pracowni składu komputerowego na terenie Śląska. Prowadził także własną firmę wydawniczą. Przez ostatnie ćwierć wieku pracował w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej (www.cuddruk.pl). W tym zakładzie poligraficznym, znanym z marki CUD, stworzył pracownię typografii komputerowej i przez kilkanaście lat był jej szefem. Pełnił także funkcję pełnomocnika właściciela i odpowiadał m.in. za kontrolę jakości plików produkcyjnych, optymalizację procesów produkcyjnych oraz sklep internetowy. W firmie tej zaprojektował i wdrożył zgodny z normą ISO system zarządzania jakością, oraz informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym. Jest także stałym współpracownikiem miesięcznika „Świat druku”, na łamach którego regularnie publikuje felietony poświęcone tematyce poligraficznej.
Autor wydanej w kwietniu 2021 roku nakładem wydawnictwa "Helion" książki "Praktyczny Poradnik Poligraficzny - Procesy" oraz wydanej w roku 2013, także nakładem Wydawnictwa „Helion” książki pt.: „DTP. Od projektu, aż po druk”. Twórca i animator internetowego projektu „Chochlik drukarski — pogotowie poligraficzne”. Jest to bezinteresowna inicjatywa edukacyjna, której głównym celem jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z zakresu poligrafii. Blog cieszy się do dziś dużą popularnością i dziennie ma kilkaset odsłon.

Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB:https://www.facebook.com/andrzejjozefgolab
FB:https://www.facebook.com/drukarski.chochlik/
Poczta: andrzej.jozef.golab(at)gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764