EDYCJA zamkniętych plików wynikowych pdf w celu dokonania w nich zmian i poprawek, to problem spędzający sen z powiek zarówno grafikom produkującym te pliki, jak i osobom sprawdzającym je w drukarni. Pierwszych odstrasza widmo składania wszystkiego od początku, drugim ręce opadają od bezskutecznych prób tłumaczenia klientowi, jak usunąć błąd u źródła. Próbujemy więc sami z problemem sobie poradzić.
Bywa, że klient posyła pliki pdf z adnotacją, że to jest niestety wszystko czym dysponuje. Pliki odzyskał z kosza grafika, który pewnego pięknego dnia opuścił samowolnie stanowisko pracy i oddalił się w niewiadomym kierunku. Plików źródłowych niestety w koszu nie pozostawił, a w publikacji trzeba dokonać kilku drobnych poprawek, wymienić parę zdjęć i takie tam jeszcze duperele…
W czym edytować pliki pdf?
W felietonie poświęconym weryfikacji plików produkcyjnych, wskazałem na program Enfocus PitStop Pro, jako najlepsze narzędzie cel ten realizujące. Podobnie, a nawet jeszcze bardziej, będzie i dzisiaj.
O ile, z wynajdowaniem błędów (szczególnie w pracach konkurencji) radzimy sobie wszyscy doskonale i acrobatowa inspekcja wstępna spełnia nasze oczekiwania, o tyle dokonywanie poważniejszych zmian w zamkniętym pliku pdf, przez wsysanie go do Ilustratora lub Corela to jazda bez trzymanki, która może skończyć się poważną wywrotką.
Wszystkim, których nie kręci to swoiste enduro po plikach wynikowych, polecam funkcje edycyjne Pit Stopa, które skrótowo, w wyborze dostosowanym do charakteru chochlikowych felietonów, omawiam poniżej.
Pod lupę weźmiemy dwie grupy funkcji: Enfocus Inspektor oraz Zmiany globalne
Enfocus Inspektor
Narzędzie Enfocus Inspektor pozwala na edycję i dokonywanie zmian w wyselekcjonowanym obiekcie. Wybrać można zarówno pojedynczy obiekt, jak i grupę obiektów podobnych. W zależności od typu edytowanego obiektu aktywują się odpowiednie narzędzia edycyjne.
W wypadku grafik wektorowych można dokonywać zmian osobno dla wypełnienia i osobno dla obwódki obiektu. Najczęściej używanymi przeze mnie funkcjami w tym obszarze są: redefinicja kolorów oraz zarządzanie nadrukiem (włączanie lub wyłączanie). Możliwa jest także dodawanie przejść tonalnych, przezroczystości, ustalanie wzoru i sposobu łączenia rogów w obrysie.
W wypadku tekstów, oprócz omówionych wyżej funkcji dla wektorów, możliwe jest także dokonywanie zmian kroju pisma, wysokości czcionki, odstępów międzywyrazowych i międzylitrerowych. Z poziomu Inspektora istnieje też szybki dostęp do kilku akcji na tekście, wśród których najczęściej używaną przeze mnie funkcją jest zamiana tekstu na krzywe.
W wypadku bitmap Inspektor podaje nam wszystkie paramatery techniczne zdjęcia oraz umożliwia m.in. edycję krzywej tonalnej, resampling, zmianę typu kompresji, jasności, kontrastu i zastosowanie maski wyostrzania. Z poziomu Inspektora istnieje też szybki dostęp do akcji konwersji zaznaczonej bitmapy na inne przestrzenie kolorystyczne.
Po kliknięciu na drugą od prawej ikonkę w poziomym pasku narzędzi uaktywnia się Edycja Boxów – najczęściej używana przeze mnie funkcja Inspektora.
Wielokrotnie w chochlikowych felietonach pisałem o istnieniu w pliku pdf różnych boxów, w tym dla mnie najważniejszego Trimboxu. Przypominam, że to on właśnie określa wymiar pracy netto (po obcięciu) i decyduje, które obszary pracy są widziane przez systemy impozycyjne. Za pomocą Inspektora możemy edytować wszystkie istniejące w pracy boxy, zmieniać ich wymiary i położenie, a także pozycjonować położenie dowolnych elementów pracy względem tychże boxów i względem całej pracy. Wartość tego narzędzia jest nie do przecenienia.
Zmiany globalne
Bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, kiedy w pracy musimy dokonać tej samej poprawki na kilku, kilkudziesięciu lub kilkuset elementach. Użycie do takiej operacji Inspektora doprowadzić by mogło, nawet najbardziej wyćwiczonego w prepressowym boju grafika, do zwątpienia w istnienie i sens życia poza studiem.
Na szczęście twórcy PitStopa przygotowali na tę okoliczność narzędzie pn. Zmiany globalne, dzięki któremu możliwe jest dokonanie zmian „za jednym kliknięciem”, zarówno w całej publikacji, na wybranej stronie, jak i w określonej selekcji.
Liczba operacji możliwych do wykonania tym narzędziem jest dość spora i dla przejrzystości zostały one upchane w dziewięciu szufladkach i zachomikowane w szafie pod nazwą Standard:
Przespacerujmy się chwilę po tych szufladkach i wybierzmy co ciekawsze okazy.
Szufladka „Dodaj”
zawiera dziewięć akcji umożliwiających dodanie do pracy: grafiki, numerów stron, stempla, strony nagłówka, zmiennego tekstu, znaku wodnego i znaczników drukowania. Na uwagę zasługują tu dwie funkcje.
Dodanie Grafiki umożliwia np. dodanie w całej nawet kilkuset stronicowej pracy określonej grafiki (na przykład logo firmy) w tym samym miejscu na każdej ze stron:
Mimo, iż wielokrotnie do tego procederu zniechęcałem, czasem istnieje potrzeba dodania do pracy znaczników drukarskich. Umożliwia to narzędzie: Dodaj znaki drukowania:
Szufladka „Kolor”
zawiera pięć akcji: czysta czerń, konwersja do przestrzeni barw, konwersja koloru spotowego do CMYK-a, zmiana przestrzeni barw i zmiana określonego koloru.Z pewnością najbardziej przydatna jest możliwość zmiany określonego koloru, którego składowe wpisujemy z palca bądź pobieramy z wyselekcjonowanego obiektu, na inny kolor, którego typm i składowe wpisujemy do odpowiedniej tabelki. Tym narzędziem najczęściej zamieniam kolor tekstów składający się z czterech barw, na 100% black.
Tu także można dokonać konwersji przestrzeni barwnej w całej pracy np. z RGB na CMYK-a lub z CMYK-a na Gray scalę.
Przyspieszamy kroku w naszym spacerze i ominąwszy mniej istotne szufladki „Dokument” i „Obrazek”, zatrzymajmy się na chwilę w...
...Szufladce „Czcionka”
która zawiera cztery akcje: Konwersja na krzywe, osadzenie, podstawienie czcionki, podstawienie substytutu.
Najbardziej przydatna wydaje się tu funkcja Konwersji tekstu na krzywe, choć przyznam szczerze, że tę operację wykonuję zawsze za pomocą narzędzia Enfocus Inspector.
Szufladka „Wstaw”
zawiera dwie bardzo przydatne funkcje: Wstaw inny pdf i Wstaw pustą stronę. Pierwsza z nich umożliwia wstawienie w odpowiednie miejsce pracy określonych stron z innej pracy, a druga dodanie pustych stron do istniejącego dokumentu.
Szufladka „Strona”
zawiera jedenaście pozycji, w większości bardzo przydatnych:
Z pewnością najczęściej używaną funkcją z tej grupy jest skalowanie do określonego formatu. Niesłychanie przydatna na co dzień funkcja umożliwia dostosowanie wymiarów plików do aktualnych potrzeb. Skalować można proporcjonalnie według dowolnego boxu podając docelowy wymiar przynajmniej jednego boku. Wymiar drugiego boku zostanie przeliczony automatycznie.
Tutaj także znajduje się tak szeroko reklamowana nowość w PitStop Pro13 – automatyczne dodawania spadów do pracy. Kto na co dzień ma do czynienia z plikami produkcyjnymi nadsyłanymi do druku przez Klientów, ten z pewnością zrozumie, jak wielkie nadzieje pokładam w tym narzędziu. Dziś trudno mi jeszcze autorytatywnie go ocenić, więc pozostawiam otwartym pytanie czy to, co się Salomonowi nie udało, powiedzie się PitStopowi i będzie w stanie z „pustego” wlać do pracy spady, których tam nie ma?
Jednocześnie zachęcam wszystkich chochlikowych czytelników do samodzielnego przetestowania możliwości nowego PiStopa i dzielenia się obficie tą wiedzą na łamach chochlikowego bloga.
Przypominam też, że firma Enfocus udostępnia darmową 30-dniową wersję trial PitStopa, którą można ściągnąć, po wysłaniu prostego formularza. Wszystko znajdziecie tutaj: http://www.enfocus.com/en/.
Zapraszam także do lektury poprzedniego felietonu „W jak Weryfikacja”, gdzie omówiłem funkcje weryfikacyjne PitStopa.
Z chochlikowym pozdrowieniem
Andrzej Gołąb