logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Bartka Kotowicza

   25.04.2020, przeczytano 972 razy
ilustracja

Nie od dzisiaj wiadomo, że kwestia wycen jest dla branży kreatywnej, a szczególności dla projektantów i studiów projektowych, najtrudniejszym obszarem biznesu. Obszarem po którym, większość porusza się po omacku i bez ustalonych reguł. Dlatego w ogólnym wymiarze wyniki ankiety nie są dla mnie sporym zaskoczeniem. Wgłębiając się w materiał dostrzegam trzy tematy, przy których należy na chwilę się zatrzymać.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-bartka-kotowicza,386746,artykul.html

Pierwszym z nich są wyceny praw autorskich. Zaskakuje stosunkowy niski odsetek; osób i agencji, które uwzględniają ten element w swoich wycenach. Oczekiwałem wyniku grubo powyżej 2/3 na korzyść tych, którzy określają wartość praw autorskich do swoich dzieł. Uważam, że warto korzystać z profitów w obszarze kształtowania wycen, które wprost wynikają z przepisów prawa.

Druga kwestia, na którą zwróciłem uwagę, to stałe mnożniki wycen. Spodziewałem się, że to jednak intuicja jest dla miażdżącej części projektantów i firm projektowych wyznacznikiem wycen. Wyniki ankiety, szczęśliwie, stoją więc sprzeczności z moim zawodowym doświadczeniem wyniesionym m.in. ze szkoleń w tematyce biznesowej dla projektantów i właścicieli firm projektowych. Widzę więc światełko w tunelu w dziedzinie profesjonalizacji branży, jeśli co trzecia wycena jest efektem przemyślanej strategii. Podejście "z głową" do wycen jest także bliskie metodom, które stosujemy w Engramie. Działamy na nieskomplikowanym arkuszu kalkulacyjnym, dzięki któremu za pomocą kilku mnożników (zakres prac, czas, ilość zaangażowanych osób) i zmiennych (np. przewidywane obciążenie na dany miesiąc) możemy wyceniać koszt danej usługi.

Ostatnim elementem są oczywiście konkretne stawki. To one zawsze poruszają wyobraźnie i są przedmiotem licznych rozmów. Nie tylko wśród przedstawicieli środowiska, ale także klientów. Przyznam, że moje wyceny logo oraz księgi jako agencji brandingowej mieszczą się w górnej granicy określonego przedziału. Zaznaczę jednak, że wyniki badań w tej kwestii, nie powinny być dla nikogo źródłem decyzji przy kształtowaniu wycen. Ważniejsze od konkretnych sum, jest dla mnie poznanie mechanizmów, które wpływają na ostateczne wyceny.

Na koniec chciałbym powiedzieć, że ważny jest także kontekst analizy. Mówimy o stawkach i zasadach ich kształtowania w konkretnej branży usług, która jeszcze do połowy marca wydawała nam się dobrze poznana. Uważam, że globalny kryzys niestety mocno zweryfikuje zasady, w oparciu o które funkcjonowały dotychczas nasze biznesy.

Bartek Kotowicz, IBRA Instytut Brandingowy, Engram

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764