logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Tomasza Bilaka

   21.06.2020, przeczytano 1283 razy
ilustracja

Lubię to co robię, projektowanie sprawia mi przyjemność. Jednak nie robię tego za darmo, więc temat kosztorysowania jest dla mnie ważny. Alfabet Wyceniania to świetna okazja do rozpoczęcia dyskusji na ten temat.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-tomasza-bilaka,387490,artykul.html

Po wysłuchaniu wielu godzin prelekcji oraz porad doświadczonych projektantów i projektantek opracowałem własny, wygodny sposób wyceny, który pozwala szybko i sprawnie odpowiadać na zapytania ofertowe. Podczas wyceniania stosuję stałe mnożnik dostosowane do zakresu prac oraz stawkę godzinową. Dlatego jestem w szoku gdy czytam, że aż 50% wyceniających wróży z fusów! Wydaje mi się że podczas wycen negocjują „sami ze sobą”, tracą czas, pieniądze i nerwy. A dodatkowo osłabiają transparentność branży.

Bardzo cieszy mnie, że w 80% przypadków docenia się strategów i strateżki oraz wlicza się ich pracę do wyceny brandingu. Branding bez strategii? Bez żartów, to tylko tworzenie ładnych obrazków - nic ponad to.

Kolejna dobra wiadomość wynikająca z raportu to fakt, że połowa wyceniających uwzględnia prawa autorskie. Uważam że nadaje to właściwą pozycję naszej pracy. Może nie ratujemy świata, ale umówmy się - nie jesteśmy wyłącznie operatorami i operatorkami sprzętu oraz oprogramowania komputerowego. Podobnie jak połowa moich kolegów i koleżanek, zakładam koszty praw autorskich na poziomie 20% całej wyceny.

Po przeczytaniu wyników ankiety mam poczucie że wyceniamy mało przejrzyście i nisko. Nie chciałbym zlecać tak ważnego aspektu jak tożsamość wizualna mojej firmy nisko opłaconemu, zestresowanemu projektantowi, który w przerwach od pracy martwi się czy zdoła opłacić rachunki. Nie chciałbym też być na miejscu takiego projektanta czy projektantki. To nie sprzyja kreatywności i skupieniu na pracy.

Szczegółowy kosztorys oraz dokładne przedstawienie i wytłumaczenie procesu współpracy pozwalają zrozumieć klientowi wycenę i przekonać się że nie wróżyłem z fusów. Nie widzę żadnych negatywnych stron transparentności przy wycenach. Spotkałem się z opinią, że wycena jest tajemnicą handlową. Nie zgadzam się. Przecież nikt nie wyceni swojej pracy poniżej własnych kosztów, by „sprzątnąć” konkurencji zlecenie sprzed nosa, prawda?

Popieram wszelkie działania zwiększające przejrzystość wyceniania naszej pracy. Mam wrażenie, że w Polsce wciąż mamy opory by mówić śmiało o pieniądzach. Na szczęście są takie inicjatywy jak STGU, ta ankieta oraz powstały w jej wyniku Alfabet Wyceniania.

Tomasz Bilak
Projektant Graficzny

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764