logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Aleksandry Tulibackiej

   01.07.2020, przeczytano 1593 razy
ilustracja

Rozbieżność w wynikach ankiet – zarówno jeśli chodzi o wyceny logo, jak i poszczególnych elementów identyfikacji wskazują na smutne i niestety proste do przewidzenia wnioski – o pieniądzach i samym wycenianiu rozmawiamy zdecydowanie za mało.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-aleksandry-tulibackiej,387615,artykul.html

Podczas gdy duże studia projektują za 25 000 zł i więcej, freelancerzy i osoby pracujące same tworzą za maksymalnie 5 000 zł. To duża różnica, a obawiam się, że gdyby do ankiety dopuścić także projektantów niezrzeszonych w STGU – byłaby jeszcze większa. Czy wynika to z jakości, doświadczenia, wielkości klientów, realnych kosztów pracy, a może czasu jaki istnieją na rynku? Trudno powiedzieć, a co gorsza – równie prawdopodobne może być to, że to efekt tego, że pieniądze są tematem tabu i po prostu nie jesteśmy świadomi stawek konkurencji. Dlatego tego typu badania są bardzo wartościowe.

Obecna sytuacja na świecie prawdopodobnie mocno wpłynie na koszty i opłacalność pracy w naszej branży, myślę więc, że do konkretnych liczb na tą chwilę nie mamy się co przywiązywać. Dla mnie w raporcie najciekawszy jest jednak proces tworzenia wyceny, bo sama od jakiegoś czasu staram się wypracować swój. 50% ankietowanych projekty wycenia intuicyjnie, a jedynie 35% korzysta ze stałych mnożników, które pozwalają usprawnić proces przygotowywania ofert i dzięki temu dają większe bezpieczeństwo prowadzonej przez projektanta firmie. To, co jednak zwróciło moją uwagę najbardziej, to rozdzielenie majątkowych praw autorskich od kosztów wynagrodzenia – trudno wyobrazić mi sobie sytuację, w której sprzedaję znak, bez możliwości swobodnego z niego korzystania. W całej analizie brakuje mi jedynie informacji o relacji cen i podejścia do pracy między małymi i dużymi zespołami. Pozwoliłoby to rzucić nieco więcej światła na to skąd biorą się aż tak duże dysproporcje i wskazać projektantom wyceniającym (za)mało kierunek, w który mogą iść, jeśli chcą zarabiać więcej.

Aleksandra Tulibacka
Redaktor naczelna magazynu Grafmag

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
Nadchodzą złote czasy dla open source?
Blisko 40 proc. największych organizacji na świecie zwiększyło wykorzystanie otwartych technologii w 2023 roku[1]. Nawet 50 mld USD – tyle według Marketsand Markets osiągnie rynek usług open source do 2026 roku, co oznacza stopę wzrostu na poziomie 130 proc. Według najnowszego raportu OpenLogic, The State of Open Source 2024, aż 95 proc. organizacji w ciągu...
Krajobraz polskiego e-commerce po upadku wszystko.pl
W połowie lutego gruchnęła wiadomość o końcu serwisu wszystko.pl. Platforma stworzona przez giganta informatycznego Comarch, miała rywalizować z Allegro, ale na rynku przetrwała zaledwie siedem miesięcy. Sprzedawcy stracili zatem jeden z kanałów dotarcia do klientów. O kolejne jest trudno, bo wielkie marketplace’y jak Allegro, Temu czy Amazon mają niemal nieograniczone budżety...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764