logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Aleksandry Tulibackiej

   01.07.2020, przeczytano 657 razy
ilustracja

Rozbieżność w wynikach ankiet – zarówno jeśli chodzi o wyceny logo, jak i poszczególnych elementów identyfikacji wskazują na smutne i niestety proste do przewidzenia wnioski – o pieniądzach i samym wycenianiu rozmawiamy zdecydowanie za mało.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-aleksandry-tulibackiej,387615,artykul.html

Podczas gdy duże studia projektują za 25 000 zł i więcej, freelancerzy i osoby pracujące same tworzą za maksymalnie 5 000 zł. To duża różnica, a obawiam się, że gdyby do ankiety dopuścić także projektantów niezrzeszonych w STGU – byłaby jeszcze większa. Czy wynika to z jakości, doświadczenia, wielkości klientów, realnych kosztów pracy, a może czasu jaki istnieją na rynku? Trudno powiedzieć, a co gorsza – równie prawdopodobne może być to, że to efekt tego, że pieniądze są tematem tabu i po prostu nie jesteśmy świadomi stawek konkurencji. Dlatego tego typu badania są bardzo wartościowe.

Obecna sytuacja na świecie prawdopodobnie mocno wpłynie na koszty i opłacalność pracy w naszej branży, myślę więc, że do konkretnych liczb na tą chwilę nie mamy się co przywiązywać. Dla mnie w raporcie najciekawszy jest jednak proces tworzenia wyceny, bo sama od jakiegoś czasu staram się wypracować swój. 50% ankietowanych projekty wycenia intuicyjnie, a jedynie 35% korzysta ze stałych mnożników, które pozwalają usprawnić proces przygotowywania ofert i dzięki temu dają większe bezpieczeństwo prowadzonej przez projektanta firmie. To, co jednak zwróciło moją uwagę najbardziej, to rozdzielenie majątkowych praw autorskich od kosztów wynagrodzenia – trudno wyobrazić mi sobie sytuację, w której sprzedaję znak, bez możliwości swobodnego z niego korzystania. W całej analizie brakuje mi jedynie informacji o relacji cen i podejścia do pracy między małymi i dużymi zespołami. Pozwoliłoby to rzucić nieco więcej światła na to skąd biorą się aż tak duże dysproporcje i wskazać projektantom wyceniającym (za)mało kierunek, w który mogą iść, jeśli chcą zarabiać więcej.

Aleksandra Tulibacka
Redaktor naczelna magazynu Grafmag

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Trzeba zorganizować konfę, a znajdą się ludzie, którzy za dobre fi powiedzą tym, którzy kupili bilety za czysta, jak wyceniać.

avatar użytkownika
,

Śmiało - próbuj i daj znać jak Ci poszło.  

,

Byłem na kilkudziesięciu polskich konfach i mam o nich bardzo złe zdanie. O organizatorach bardziej, o prelegentach i uczestnikach troszkę mniej.

Uważam, że trafniejszą formą są warsztaty - mniejsze grono, lepszy kontakt.
To forma trudniejsza do lania wody i robienia uników.
Ale też osób, które mogą taki warsztat poprowadzić jest zwyczajnie niewielka garstka. A na nadmuchanych ekspertów szkoda czasu i atłasu.
  

brak ikonki
,

to może jakieś studia, albo szkoła? mniejsze grono i dobry kontakt z wykładowcą :)  

,

Przykro mi, nigdy nie kręciło mnie bycie wykładowcą.   

brak ikonki
,

tyle konf, tyle wiedzy, szkoda aby się zmarnowało:)  

avatar użytkownika
,

@Rempre: Istnieją branże w których wydawcy robią dziś większe obroty na konferencjach branżowych niż na regularnie wydawanych od lat tytułach branżowych czy fachowej literaturze. Widać nie wszyscy podzielają Twoje zdanie i jest cała masa ludzi, którzy dostrzegają takie zalety udziału w tych spotkaniach, których Ty być może nie dałeś rady dostrzec. Czy to ma być powód dla którego obśmiewasz każdą możliwą konferencję przy każdej okazji? Szukasz winnych tego, że nie wyniosłeś nic z udziału w tych imprezach?  

Najnowsze w tym dziale

Eksperci o druku w przyszłości: Będzie pomostem między światem analogowym a cyfrowym
Hologramy 3D i „mówiące gazety” - czy tak wygląda przyszłość branży druku? Jak przekonują eksperci Canon Polska, w niedalekiej przyszłości druk stanie się częścią cyfrowego ekosystemu.
Targi i eventy w czasie pandemii
Redakcja Gifts Journal TV przeprowadziła rozmowę z Panią Beatą Kozyrą, prezesem zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT) odnośnie aktualnej sytuacji w branży eventowej w okresie trwającej pandemii.
HP zaprasza na wirtualne pokazy urządzeń Graphics Solutions Business
Centra HP Graphics Experience w Barcelonie, Atlancie i Singapurze zapraszają na bezpłatne, wirtualne demonstracje całej gamy urządzeń i drukarek z serii HP Graphics Solutions Business. Maic Hengemuehle, Worldwide Manager, HP Graphics Experience Centers, przybliża ideę tych wirtualnych prezentacji.
Alfabet Wyceniania: komentarz Tomasza Bilaka
Lubię to co robię, projektowanie sprawia mi przyjemność. Jednak nie robię tego za darmo, więc temat kosztorysowania jest dla mnie ważny. Alfabet Wyceniania to świetna okazja do rozpoczęcia dyskusji na ten temat.
Jak rośnie e-commerce w czasach pandemii?
Każdy kryzys zawsze stanowi szansę dla wielu przedsiębiorstw niezależnie od proponowanych usług. Zdecydowana większość kluczowych sektorów światowej gospodarki w ostatnich miesiącach musi mierzyć się z pandemią wirusa, jednocześnie odczuwając jej skutki biznesowe. To, co dla jednych stało się poważnym, wielopłaszczyznowym zagrożeniem, inni wykorzystali jako...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764