logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Aleksandry Tulibackiej

   01.07.2020, przeczytano 1277 razy
ilustracja

Rozbieżność w wynikach ankiet – zarówno jeśli chodzi o wyceny logo, jak i poszczególnych elementów identyfikacji wskazują na smutne i niestety proste do przewidzenia wnioski – o pieniądzach i samym wycenianiu rozmawiamy zdecydowanie za mało.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-aleksandry-tulibackiej,387615,artykul.html

Podczas gdy duże studia projektują za 25 000 zł i więcej, freelancerzy i osoby pracujące same tworzą za maksymalnie 5 000 zł. To duża różnica, a obawiam się, że gdyby do ankiety dopuścić także projektantów niezrzeszonych w STGU – byłaby jeszcze większa. Czy wynika to z jakości, doświadczenia, wielkości klientów, realnych kosztów pracy, a może czasu jaki istnieją na rynku? Trudno powiedzieć, a co gorsza – równie prawdopodobne może być to, że to efekt tego, że pieniądze są tematem tabu i po prostu nie jesteśmy świadomi stawek konkurencji. Dlatego tego typu badania są bardzo wartościowe.

Obecna sytuacja na świecie prawdopodobnie mocno wpłynie na koszty i opłacalność pracy w naszej branży, myślę więc, że do konkretnych liczb na tą chwilę nie mamy się co przywiązywać. Dla mnie w raporcie najciekawszy jest jednak proces tworzenia wyceny, bo sama od jakiegoś czasu staram się wypracować swój. 50% ankietowanych projekty wycenia intuicyjnie, a jedynie 35% korzysta ze stałych mnożników, które pozwalają usprawnić proces przygotowywania ofert i dzięki temu dają większe bezpieczeństwo prowadzonej przez projektanta firmie. To, co jednak zwróciło moją uwagę najbardziej, to rozdzielenie majątkowych praw autorskich od kosztów wynagrodzenia – trudno wyobrazić mi sobie sytuację, w której sprzedaję znak, bez możliwości swobodnego z niego korzystania. W całej analizie brakuje mi jedynie informacji o relacji cen i podejścia do pracy między małymi i dużymi zespołami. Pozwoliłoby to rzucić nieco więcej światła na to skąd biorą się aż tak duże dysproporcje i wskazać projektantom wyceniającym (za)mało kierunek, w który mogą iść, jeśli chcą zarabiać więcej.

Aleksandra Tulibacka
Redaktor naczelna magazynu Grafmag

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Trzeba zorganizować konfę, a znajdą się ludzie, którzy za dobre fi powiedzą tym, którzy kupili bilety za czysta, jak wyceniać.

avatar użytkownika
,

Śmiało - próbuj i daj znać jak Ci poszło.  

,

Byłem na kilkudziesięciu polskich konfach i mam o nich bardzo złe zdanie. O organizatorach bardziej, o prelegentach i uczestnikach troszkę mniej.

Uważam, że trafniejszą formą są warsztaty - mniejsze grono, lepszy kontakt.
To forma trudniejsza do lania wody i robienia uników.
Ale też osób, które mogą taki warsztat poprowadzić jest zwyczajnie niewielka garstka. A na nadmuchanych ekspertów szkoda czasu i atłasu.
  

brak ikonki
,

to może jakieś studia, albo szkoła? mniejsze grono i dobry kontakt z wykładowcą :)  

,

Przykro mi, nigdy nie kręciło mnie bycie wykładowcą.   

brak ikonki
,

tyle konf, tyle wiedzy, szkoda aby się zmarnowało:)  

avatar użytkownika
,

@Rempre: Istnieją branże w których wydawcy robią dziś większe obroty na konferencjach branżowych niż na regularnie wydawanych od lat tytułach branżowych czy fachowej literaturze. Widać nie wszyscy podzielają Twoje zdanie i jest cała masa ludzi, którzy dostrzegają takie zalety udziału w tych spotkaniach, których Ty być może nie dałeś rady dostrzec. Czy to ma być powód dla którego obśmiewasz każdą możliwą konferencję przy każdej okazji? Szukasz winnych tego, że nie wyniosłeś nic z udziału w tych imprezach?  

Najnowsze w tym dziale

Immersyjne doświadczenia czy metawers? Personalizacja, a może wszechobecny CX? Podejście holistyczne czy fokusowe? Poznaj trzy trendy, które wsparte automatyzacją, zadecydują o sukcesie na rynku e-handlu i omnichannel w 2023 roku.
Webinary 2022 – podsumowanie branży, która się profesjonalizuje
W 2022 roku użytkownicy polskiego ClickMeeting na wydarzeniach online w sumie spędzili 1 086 426 dni. Średni czas każdego spotkania to 109 minut. Padł też nowy rekord dotyczący przychodu z jednego wydarzenia online, który wynosi ponad 95 tys. złotych. Specjaliści ClickMeeting podkreślają, że w ubiegłym roku mocno dało się zauważyć, że rynek zdecydowanie ulega...
Czy przed nami powrót do modelu analogowego w handlu?
Po dekadzie wydawania i inwestowania środków w cyfrowy handel detaliczny, w nowym roku marki będą skupiać się na czymś zupełnie przeciwnym – tradycyjnym podejściu do biznesu. Przez taki model należy rozumieć asortyment fizyczny, w tym: produkty, sklep stacjonarny, zapasy magazynowe czy też działania, których celem jest zintegrowanie pracowników z...
Wzrost znaczenia machine learningu i sztucznej inteligencji (AI) oraz ich wpływ na działania specjalistów SEO i content managerów, w tym także wykorzystywanie tych rozwiązań do automatyzacji i optymalizacji strategii marketingowych. Jeszcze większa personalizacja treści i tworzenie dobrego jakościowo contentu oraz przekształcanie go w interaktywne doświadczenia czy w końcu, dalszy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764