logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Aleksandry Tulibackiej

   01.07.2020, przeczytano 1214 razy
ilustracja

Rozbieżność w wynikach ankiet – zarówno jeśli chodzi o wyceny logo, jak i poszczególnych elementów identyfikacji wskazują na smutne i niestety proste do przewidzenia wnioski – o pieniądzach i samym wycenianiu rozmawiamy zdecydowanie za mało.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-aleksandry-tulibackiej,387615,artykul.html

Podczas gdy duże studia projektują za 25 000 zł i więcej, freelancerzy i osoby pracujące same tworzą za maksymalnie 5 000 zł. To duża różnica, a obawiam się, że gdyby do ankiety dopuścić także projektantów niezrzeszonych w STGU – byłaby jeszcze większa. Czy wynika to z jakości, doświadczenia, wielkości klientów, realnych kosztów pracy, a może czasu jaki istnieją na rynku? Trudno powiedzieć, a co gorsza – równie prawdopodobne może być to, że to efekt tego, że pieniądze są tematem tabu i po prostu nie jesteśmy świadomi stawek konkurencji. Dlatego tego typu badania są bardzo wartościowe.

Obecna sytuacja na świecie prawdopodobnie mocno wpłynie na koszty i opłacalność pracy w naszej branży, myślę więc, że do konkretnych liczb na tą chwilę nie mamy się co przywiązywać. Dla mnie w raporcie najciekawszy jest jednak proces tworzenia wyceny, bo sama od jakiegoś czasu staram się wypracować swój. 50% ankietowanych projekty wycenia intuicyjnie, a jedynie 35% korzysta ze stałych mnożników, które pozwalają usprawnić proces przygotowywania ofert i dzięki temu dają większe bezpieczeństwo prowadzonej przez projektanta firmie. To, co jednak zwróciło moją uwagę najbardziej, to rozdzielenie majątkowych praw autorskich od kosztów wynagrodzenia – trudno wyobrazić mi sobie sytuację, w której sprzedaję znak, bez możliwości swobodnego z niego korzystania. W całej analizie brakuje mi jedynie informacji o relacji cen i podejścia do pracy między małymi i dużymi zespołami. Pozwoliłoby to rzucić nieco więcej światła na to skąd biorą się aż tak duże dysproporcje i wskazać projektantom wyceniającym (za)mało kierunek, w który mogą iść, jeśli chcą zarabiać więcej.

Aleksandra Tulibacka
Redaktor naczelna magazynu Grafmag

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Trzeba zorganizować konfę, a znajdą się ludzie, którzy za dobre fi powiedzą tym, którzy kupili bilety za czysta, jak wyceniać.

avatar użytkownika
,

Śmiało - próbuj i daj znać jak Ci poszło.  

,

Byłem na kilkudziesięciu polskich konfach i mam o nich bardzo złe zdanie. O organizatorach bardziej, o prelegentach i uczestnikach troszkę mniej.

Uważam, że trafniejszą formą są warsztaty - mniejsze grono, lepszy kontakt.
To forma trudniejsza do lania wody i robienia uników.
Ale też osób, które mogą taki warsztat poprowadzić jest zwyczajnie niewielka garstka. A na nadmuchanych ekspertów szkoda czasu i atłasu.
  

brak ikonki
,

to może jakieś studia, albo szkoła? mniejsze grono i dobry kontakt z wykładowcą :)  

,

Przykro mi, nigdy nie kręciło mnie bycie wykładowcą.   

brak ikonki
,

tyle konf, tyle wiedzy, szkoda aby się zmarnowało:)  

avatar użytkownika
,

@Rempre: Istnieją branże w których wydawcy robią dziś większe obroty na konferencjach branżowych niż na regularnie wydawanych od lat tytułach branżowych czy fachowej literaturze. Widać nie wszyscy podzielają Twoje zdanie i jest cała masa ludzi, którzy dostrzegają takie zalety udziału w tych spotkaniach, których Ty być może nie dałeś rady dostrzec. Czy to ma być powód dla którego obśmiewasz każdą możliwą konferencję przy każdej okazji? Szukasz winnych tego, że nie wyniosłeś nic z udziału w tych imprezach?  

Najnowsze w tym dziale

Oczekiwania klientów rynków krajów Bałtyckich od e-sklepów
Rynki krajów Bałtyckich prężnie się rozwijają. Szacowany roczny wzrost handlu elektronicznego dla wszystkich 3 państw wynosi powyżej 5% dla 6,2 mln osób. Konsumenci to głównie młodzi ludzie, którzy doskonale wiedzą, jak poruszać się w Internecie. Potencjał ten zaczyna dostrzegać także coraz więcej przedsiębiorców, również tych z Polski. Packeta Poland - cyfrowa...
Reklama cyfrowa dotarła do ściany i z hukiem się od niej odbiła. Aż 67 proc. marketerów odnotowało spadek efektywności promocji w sieci. Eksperci przewidują odrodzenie zewnętrznych nośników: billboardów i banerów. W tym roku 9 na 10 specjalistów ds. reklamy zwiększy swoje wydatki na reklamę zewnętrzną, wynika z raportu firmy OneScreen.ai.
Technologie i online nie wyparły z rynku stacjonarnych targów. Branża wraca do formy
Branża targowa i wystawiennicza to jeden z sektorów, który najmocniej ucierpiał przez pandemię i lockdowny, ale też sektor, który szybko dostosował się do nowych warunków i w popandemicznej rzeczywistości wrócił do prężnego rozwoju. – Pandemia pokazała nam, że spotkań twarzą w twarz nie da się niczym zastąpić – podkreślają przedstawiciele branży na...
Przez lata branża e-commerce ostro walczyła o klienta tnąc ceny, jak to tylko możliwe. Ten trend właśnie się odwraca. Także sklepy internetowe muszą w końcu zacząć wystawiać wyższe rachunki. A co za tym idzie, branża dołączyła do tych, które napędzają inflację. Nie oznacza to jednak tego, że kupujący odwrócą się od internetowych sklepów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764