logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Bartka Kotowicza

   25.04.2020, przeczytano 442 razy
ilustracja

Nie od dzisiaj wiadomo, że kwestia wycen jest dla branży kreatywnej, a szczególności dla projektantów i studiów projektowych, najtrudniejszym obszarem biznesu. Obszarem po którym, większość porusza się po omacku i bez ustalonych reguł. Dlatego w ogólnym wymiarze wyniki ankiety nie są dla mnie sporym zaskoczeniem. Wgłębiając się w materiał dostrzegam trzy tematy, przy których należy na chwilę się zatrzymać.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-bartka-kotowicza,386746,artykul.html

Pierwszym z nich są wyceny praw autorskich. Zaskakuje stosunkowy niski odsetek; osób i agencji, które uwzględniają ten element w swoich wycenach. Oczekiwałem wyniku grubo powyżej 2/3 na korzyść tych, którzy określają wartość praw autorskich do swoich dzieł. Uważam, że warto korzystać z profitów w obszarze kształtowania wycen, które wprost wynikają z przepisów prawa.

Druga kwestia, na którą zwróciłem uwagę, to stałe mnożniki wycen. Spodziewałem się, że to jednak intuicja jest dla miażdżącej części projektantów i firm projektowych wyznacznikiem wycen. Wyniki ankiety, szczęśliwie, stoją więc sprzeczności z moim zawodowym doświadczeniem wyniesionym m.in. ze szkoleń w tematyce biznesowej dla projektantów i właścicieli firm projektowych. Widzę więc światełko w tunelu w dziedzinie profesjonalizacji branży, jeśli co trzecia wycena jest efektem przemyślanej strategii. Podejście "z głową" do wycen jest także bliskie metodom, które stosujemy w Engramie. Działamy na nieskomplikowanym arkuszu kalkulacyjnym, dzięki któremu za pomocą kilku mnożników (zakres prac, czas, ilość zaangażowanych osób) i zmiennych (np. przewidywane obciążenie na dany miesiąc) możemy wyceniać koszt danej usługi.

Ostatnim elementem są oczywiście konkretne stawki. To one zawsze poruszają wyobraźnie i są przedmiotem licznych rozmów. Nie tylko wśród przedstawicieli środowiska, ale także klientów. Przyznam, że moje wyceny logo oraz księgi jako agencji brandingowej mieszczą się w górnej granicy określonego przedziału. Zaznaczę jednak, że wyniki badań w tej kwestii, nie powinny być dla nikogo źródłem decyzji przy kształtowaniu wycen. Ważniejsze od konkretnych sum, jest dla mnie poznanie mechanizmów, które wpływają na ostateczne wyceny.

Na koniec chciałbym powiedzieć, że ważny jest także kontekst analizy. Mówimy o stawkach i zasadach ich kształtowania w konkretnej branży usług, która jeszcze do połowy marca wydawała nam się dobrze poznana. Uważam, że globalny kryzys niestety mocno zweryfikuje zasady, w oparciu o które funkcjonowały dotychczas nasze biznesy.

Bartek Kotowicz, IBRA Instytut Brandingowy, Engram

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Raczej "obszarem, który każdy wolałby zostawić dla siebie, uchronić przed wścibskim okiem kolegów i konkurencji".
To, że wyceny są z sufitu, wynika właśnie z tego, że nawet twa branżusiowe nie rozmawiają między sobą, chyba, że na jakimś płatnym iwencie, w okrągłych zdaniach, mówiąc dużo, ale niewiele.

Kryzys branży nie ruszy, jak zawsze stracą najwięcej ci na samym dole piramidy.

avatar użytkownika
,

Powiedz, próbowałeś się zapisać do tego Stowarzyszenia i odrzucono Twój wniosek?  

,

Co do zasady jestem apolityczny i astowarzyszeniowy.
Z wyboru.

Daje mi to ogromną swobodę wyrażania zdania, bez obaw, że ktoś się obrazi.
  

avatar użytkownika
,

To może dlatego krytykujesz to co robią stowarzyszenia? Co do zasady? Z wyboru?  

,

Ze stowarzyszeniami jest taki problem, że zwykle robią to, co jest dobre wyłącznie dla stowarzyszeń.  

avatar użytkownika
,

A dlaczego miałoby być inaczej?  

,

Dlatego właśnie jestem astowarzyszeniowy.
  

avatar użytkownika
,

Ale dlaczego raport na temat wycen dobry dla członków stowarzyszenia miałby być niedobry dla nie-członków?  

,

Próba, Watsonie.

Przykro mi.

  

avatar użytkownika
,

Ilość i jakość to nie są synonimy, choć niektórzy bardzo silą się, by tak było. Na przeszkodzie tym wysiłkom staje jednak zarówno semantyka jak i zwykła praktyka. Na grupie pl.comp.dtp można by zapytać o opinie na temat szkodliwości telefonii 5G - ale zebrane w ten sposób dane, mimo że próba byłaby szeroka, pozostawałyby jedynie ciekawostką socjologiczną, nie mówiąc nic sensownego na temat szkodliwości telefonii 5G.  

Najnowsze w tym dziale

Z jakimi zmianami zmierzy się gospodarka po pandemii?
Każde wydarzenie o dużej skali niesie ze sobą zmiany, nie będzie inaczej również w przypadku pandemii. Tym co aktualnie interesuje nas wszystkich najbardziej, jest oczywiście stan gospodarki poddawanej zamrożeniu, regulacjom i eksperymentom ekonomicznym.
Kilka dni temu Google bez zapowiedzi i po cichu uruchomił w Polsce nowy standard komunikacji mobilnej RCS, który media już nazwały "zabójcą SMS-ów", "końcem SMS-ów" lub czasem łagodniej "następcą SMS-ów".
Alfabet Wyceniania: komentarz Leny Pianovskiej
Ten raport jest świetny z dwóch prostych powodów. Po pierwsze, że w ogóle jest :). Od roku, jako STGU, staramy się przerwać tabu w branży nt stawek i znaleźć czynniki, sposoby i uwarunkowania, które wpływają na kształtowanie polityki cenowej. Jest to wielki sukces i krok naprzód. Po drugie - zaletą raportu jest jego niejednoznaczność - brak tabelek z cenami wymaga...
Alfabet Wyceniania: komentarz Michała Dąbrowskiego
Kwestia wycen w branży kreatywnej to istny temat rzeka. Raz rwąca, raz spokojna, jednak z całą pewnością kręta i nieprzewidywalna - na tyle, że nawet doświadczeni gracze często mają z nią problem. Przyczyn tego stanu rzeczy można upatrywać w wielu zjawiskach, których opisywanie tutaj nie ma większego sensu, bo zajęłoby po prostu zbyt dużo miejsca. Jednak patrząc...
Sławomir Giefing o sytuacji w branży w czasie pandemii
Wywiad ze Sławomirem Giefingiem organizatorem targów RemaDays Warsaw o sytuacji w branży w czasie pandemii koronawirusa
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764