logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Bartka Kotowicza

   25.04.2020, przeczytano 797 razy
ilustracja

Nie od dzisiaj wiadomo, że kwestia wycen jest dla branży kreatywnej, a szczególności dla projektantów i studiów projektowych, najtrudniejszym obszarem biznesu. Obszarem po którym, większość porusza się po omacku i bez ustalonych reguł. Dlatego w ogólnym wymiarze wyniki ankiety nie są dla mnie sporym zaskoczeniem. Wgłębiając się w materiał dostrzegam trzy tematy, przy których należy na chwilę się zatrzymać.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-bartka-kotowicza,386746,artykul.html

Pierwszym z nich są wyceny praw autorskich. Zaskakuje stosunkowy niski odsetek; osób i agencji, które uwzględniają ten element w swoich wycenach. Oczekiwałem wyniku grubo powyżej 2/3 na korzyść tych, którzy określają wartość praw autorskich do swoich dzieł. Uważam, że warto korzystać z profitów w obszarze kształtowania wycen, które wprost wynikają z przepisów prawa.

Druga kwestia, na którą zwróciłem uwagę, to stałe mnożniki wycen. Spodziewałem się, że to jednak intuicja jest dla miażdżącej części projektantów i firm projektowych wyznacznikiem wycen. Wyniki ankiety, szczęśliwie, stoją więc sprzeczności z moim zawodowym doświadczeniem wyniesionym m.in. ze szkoleń w tematyce biznesowej dla projektantów i właścicieli firm projektowych. Widzę więc światełko w tunelu w dziedzinie profesjonalizacji branży, jeśli co trzecia wycena jest efektem przemyślanej strategii. Podejście "z głową" do wycen jest także bliskie metodom, które stosujemy w Engramie. Działamy na nieskomplikowanym arkuszu kalkulacyjnym, dzięki któremu za pomocą kilku mnożników (zakres prac, czas, ilość zaangażowanych osób) i zmiennych (np. przewidywane obciążenie na dany miesiąc) możemy wyceniać koszt danej usługi.

Ostatnim elementem są oczywiście konkretne stawki. To one zawsze poruszają wyobraźnie i są przedmiotem licznych rozmów. Nie tylko wśród przedstawicieli środowiska, ale także klientów. Przyznam, że moje wyceny logo oraz księgi jako agencji brandingowej mieszczą się w górnej granicy określonego przedziału. Zaznaczę jednak, że wyniki badań w tej kwestii, nie powinny być dla nikogo źródłem decyzji przy kształtowaniu wycen. Ważniejsze od konkretnych sum, jest dla mnie poznanie mechanizmów, które wpływają na ostateczne wyceny.

Na koniec chciałbym powiedzieć, że ważny jest także kontekst analizy. Mówimy o stawkach i zasadach ich kształtowania w konkretnej branży usług, która jeszcze do połowy marca wydawała nam się dobrze poznana. Uważam, że globalny kryzys niestety mocno zweryfikuje zasady, w oparciu o które funkcjonowały dotychczas nasze biznesy.

Bartek Kotowicz, IBRA Instytut Brandingowy, Engram

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Raczej "obszarem, który każdy wolałby zostawić dla siebie, uchronić przed wścibskim okiem kolegów i konkurencji".
To, że wyceny są z sufitu, wynika właśnie z tego, że nawet twa branżusiowe nie rozmawiają między sobą, chyba, że na jakimś płatnym iwencie, w okrągłych zdaniach, mówiąc dużo, ale niewiele.

Kryzys branży nie ruszy, jak zawsze stracą najwięcej ci na samym dole piramidy.

avatar użytkownika
,

Powiedz, próbowałeś się zapisać do tego Stowarzyszenia i odrzucono Twój wniosek?  

,

Co do zasady jestem apolityczny i astowarzyszeniowy.
Z wyboru.

Daje mi to ogromną swobodę wyrażania zdania, bez obaw, że ktoś się obrazi.
  

avatar użytkownika
,

To może dlatego krytykujesz to co robią stowarzyszenia? Co do zasady? Z wyboru?  

,

Ze stowarzyszeniami jest taki problem, że zwykle robią to, co jest dobre wyłącznie dla stowarzyszeń.  

avatar użytkownika
,

A dlaczego miałoby być inaczej?  

,

Dlatego właśnie jestem astowarzyszeniowy.
  

avatar użytkownika
,

Ale dlaczego raport na temat wycen dobry dla członków stowarzyszenia miałby być niedobry dla nie-członków?  

,

Próba, Watsonie.

Przykro mi.

  

avatar użytkownika
,

Ilość i jakość to nie są synonimy, choć niektórzy bardzo silą się, by tak było. Na przeszkodzie tym wysiłkom staje jednak zarówno semantyka jak i zwykła praktyka. Na grupie pl.comp.dtp można by zapytać o opinie na temat szkodliwości telefonii 5G - ale zebrane w ten sposób dane, mimo że próba byłaby szeroka, pozostawałyby jedynie ciekawostką socjologiczną, nie mówiąc nic sensownego na temat szkodliwości telefonii 5G.  

Najnowsze w tym dziale

Immersyjne doświadczenia czy metawers? Personalizacja, a może wszechobecny CX? Podejście holistyczne czy fokusowe? Poznaj trzy trendy, które wsparte automatyzacją, zadecydują o sukcesie na rynku e-handlu i omnichannel w 2023 roku.
Webinary 2022 – podsumowanie branży, która się profesjonalizuje
W 2022 roku użytkownicy polskiego ClickMeeting na wydarzeniach online w sumie spędzili 1 086 426 dni. Średni czas każdego spotkania to 109 minut. Padł też nowy rekord dotyczący przychodu z jednego wydarzenia online, który wynosi ponad 95 tys. złotych. Specjaliści ClickMeeting podkreślają, że w ubiegłym roku mocno dało się zauważyć, że rynek zdecydowanie ulega...
Czy przed nami powrót do modelu analogowego w handlu?
Po dekadzie wydawania i inwestowania środków w cyfrowy handel detaliczny, w nowym roku marki będą skupiać się na czymś zupełnie przeciwnym – tradycyjnym podejściu do biznesu. Przez taki model należy rozumieć asortyment fizyczny, w tym: produkty, sklep stacjonarny, zapasy magazynowe czy też działania, których celem jest zintegrowanie pracowników z...
Wzrost znaczenia machine learningu i sztucznej inteligencji (AI) oraz ich wpływ na działania specjalistów SEO i content managerów, w tym także wykorzystywanie tych rozwiązań do automatyzacji i optymalizacji strategii marketingowych. Jeszcze większa personalizacja treści i tworzenie dobrego jakościowo contentu oraz przekształcanie go w interaktywne doświadczenia czy w końcu, dalszy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764