logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Michała Dąbrowskiego

   02.05.2020, przeczytano 677 razy
ilustracja

Kwestia wycen w branży kreatywnej to istny temat rzeka. Raz rwąca, raz spokojna, jednak z całą pewnością kręta i nieprzewidywalna - na tyle, że nawet doświadczeni gracze często mają z nią problem. Przyczyn tego stanu rzeczy można upatrywać w wielu zjawiskach, których opisywanie tutaj nie ma większego sensu, bo zajęłoby po prostu zbyt dużo miejsca. Jednak patrząc na wyniki badań, z pewnością dobrze byłoby, żebyśmy jako branża w większym zakresie pracowali nad standardami oraz zaczęli się dzielić wiedzą w tym zakresie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-michala-dabrowskiego,386846,artykul.html

Doskonale widać to na przykładzie odpowiedzi na pytanie dotyczących podstawy określania stawek dla klienta. Blisko połowa ankietowanych robi to intuicyjnie, próbując oszacować możliwości budżetowe zleceniodawcy na podstawie wielkości firmy, a jedynie 35% stosuje mnożniki. Zastanawiające jest również podejście do podstawowej i stosunkowo najprostszej do wyłożenia klientowi składowej kosztorysów, czyli stawki godzinowej - 16% ankietowanych nie używa jej w wycenach, a 50% stosuje ją tylko do niektórych zleceń.

Zaskakującym przykładem jest także podejście do praw autorskich w ramach brandingu. Ponownie, prawie połowa respondentów nie uwzględnia ich w wycenie, co w przypadku projektu identyfikacji wizualnych jest bardzo wysokim odsetkiem. Kwestia praw autorskich wymaga zrozumienia zarówno po stronie studia, jak i klienta, dlatego kluczowe jest zwiększenie świadomości tego zagadnienia. Powyższe elementy znajdują odzwierciedlenie w pytaniach dotyczących konkretnych wycen. Owszem, można się było spodziewać w miarę różnych odpowiedzi, jednak ich rozstrzał jest znaczący.

Wszystko to oznacza, że na rynku zdecydowanie brakuje wiedzy w zakresie zasad tworzenia kosztorysów oraz szacowania kosztów. Oczywiście mówimy tutaj o brakach zarówno po stronie projektujących, jak i klientów, jednak to na tych pierwszych spoczywa odpowiedzialność. Dlatego powinniśmy liczyć, że inicjatywa STGU przyczyni się do większej otwartości wymiany wiedzy na temat wycen - wszakże wszyscy gramy ostatecznie do tej samej bramki, a ogólnobranżowa jedność pozwoli odnieść nam długofalowe korzyści.

Michał Dąbrowski Partner
creative director na_ty

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Skoro badano estegieu, to oczywiste jest, że nie na rynku brakuje wiedzy, ale wśród członków estegieu.

Bo trzeba napisać szczerze, do estegieu należy niewielki odsetek rynku.

avatar użytkownika
,

Elitarność nie jest miarą kompetencji bądź ich braku.  

,

"Wszystko to oznacza, że na rynku zdecydowanie brakuje wiedzy w zakresie zasad tworzenia kosztorysów oraz szacowania kosztów"

estegieu =/= rynek

Elitarność najwyraźniej przeszkadza w pojmowaniu, że rzeczywistość z ankiety, niekoniecznie jest rzeczywistością z rzeczywistości.
  

avatar użytkownika
,

Skąd pomysł że członkowie STGU czerpią wiedzę na temat rynku wyłącznie z kontaktów ograniczających się do członków Stowarzyszenia?  

,

Komentarz nie dotyczy źródeł czerpania a ankiety estegieu.

  

avatar użytkownika
,

Nie. Wypowiedziałeś się nie o ankiecie, lecz o komentarzu do ankiety zarzucając jej autorowi, że jego wiedza na temat rynku nie pozwala mu właściwie ocenić wyników ankiety.   

brak ikonki
,

proponuje autorowi umieszczać swoje wyceny dla klientów na FB, najlepiej zacząć od siebie tą otwartość wymiany wiedzy:)

avatar użytkownika
,

Amatorzy wycen tego typu mogą skorzystać z wyników ankiety przeprowadzonej na pl.comp.dtp, na którą powoływał się już kolega Farafel.  

Najnowsze w tym dziale

Komentuje dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania UŁ
Rynek rozwiązań CEM zwiększy się dwukrotnie do 2024 roku
- Wartość globalnego rynku rozwiązań Customer Experience Management (CEM) wzrośnie z 7.75 miliarda dolarów w 2019 roku do 14.5 miliarda dolarów w 2024 roku, a średnioroczny wzrost wyniesie 13.3% - wynika z danych firmy badawczej MarketsandMarkets. Tak olbrzymie zapotrzebowanie na rozwiązania Customer Experience i Customer Engagement wynika przede wszystkim z tęsknoty...
Aktualne trendy w przekazie reklamowym
Reklama to dziedzina, która towarzyszy nam na codzień. Billboardy, banery, reklama telewizyjna, w internecie czy ekspozytory. Jak obecnie wygląda przekaz reklamowy?
Jak może wyglądać druk w przyszłości?
Od chwili wynalezienia druku, do którego początkowo używano stempli a później ruchomych czcionek, jego technika podlega ciągłej innowacji. Proces stał się szybszy, precyzyjniejszy, tańszy i zdecydowanie bardziej powszechny. Urządzenia drukujące, które znamy z naszych biurek, również stale ewoluują i zmieniają swoje oblicze oraz oferowane funkcje....
Wojna o Tiktoka. Czego może nas nauczyć?
Zacznę od banału, o którym wszyscy wiemy, ale też i doświadczamy go każdego dnia. Spersonalizowane reklamy, podpowiedzi co kupić na kolację czy na prezent urodzinowy dla najbliższych, do jakiej restauracji pójść, a nawet jaki film lub serial obejrzeć. Wszystko zaskakująco trafne.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764