logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Michała Dąbrowskiego

   02.05.2020, przeczytano 1542 razy
ilustracja

Kwestia wycen w branży kreatywnej to istny temat rzeka. Raz rwąca, raz spokojna, jednak z całą pewnością kręta i nieprzewidywalna - na tyle, że nawet doświadczeni gracze często mają z nią problem. Przyczyn tego stanu rzeczy można upatrywać w wielu zjawiskach, których opisywanie tutaj nie ma większego sensu, bo zajęłoby po prostu zbyt dużo miejsca. Jednak patrząc na wyniki badań, z pewnością dobrze byłoby, żebyśmy jako branża w większym zakresie pracowali nad standardami oraz zaczęli się dzielić wiedzą w tym zakresie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-michala-dabrowskiego,386846,artykul.html

Doskonale widać to na przykładzie odpowiedzi na pytanie dotyczących podstawy określania stawek dla klienta. Blisko połowa ankietowanych robi to intuicyjnie, próbując oszacować możliwości budżetowe zleceniodawcy na podstawie wielkości firmy, a jedynie 35% stosuje mnożniki. Zastanawiające jest również podejście do podstawowej i stosunkowo najprostszej do wyłożenia klientowi składowej kosztorysów, czyli stawki godzinowej - 16% ankietowanych nie używa jej w wycenach, a 50% stosuje ją tylko do niektórych zleceń.

Zaskakującym przykładem jest także podejście do praw autorskich w ramach brandingu. Ponownie, prawie połowa respondentów nie uwzględnia ich w wycenie, co w przypadku projektu identyfikacji wizualnych jest bardzo wysokim odsetkiem. Kwestia praw autorskich wymaga zrozumienia zarówno po stronie studia, jak i klienta, dlatego kluczowe jest zwiększenie świadomości tego zagadnienia. Powyższe elementy znajdują odzwierciedlenie w pytaniach dotyczących konkretnych wycen. Owszem, można się było spodziewać w miarę różnych odpowiedzi, jednak ich rozstrzał jest znaczący.

Wszystko to oznacza, że na rynku zdecydowanie brakuje wiedzy w zakresie zasad tworzenia kosztorysów oraz szacowania kosztów. Oczywiście mówimy tutaj o brakach zarówno po stronie projektujących, jak i klientów, jednak to na tych pierwszych spoczywa odpowiedzialność. Dlatego powinniśmy liczyć, że inicjatywa STGU przyczyni się do większej otwartości wymiany wiedzy na temat wycen - wszakże wszyscy gramy ostatecznie do tej samej bramki, a ogólnobranżowa jedność pozwoli odnieść nam długofalowe korzyści.

Michał Dąbrowski Partner
creative director na_ty

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

proponuje autorowi umieszczać swoje wyceny dla klientów na FB, najlepiej zacząć od siebie tą otwartość wymiany wiedzy:)

avatar użytkownika
,

Amatorzy wycen tego typu mogą skorzystać z wyników ankiety przeprowadzonej na pl.comp.dtp, na którą powoływał się już kolega Farafel.  

Najnowsze w tym dziale

Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
Nadchodzą złote czasy dla open source?
Blisko 40 proc. największych organizacji na świecie zwiększyło wykorzystanie otwartych technologii w 2023 roku[1]. Nawet 50 mld USD – tyle według Marketsand Markets osiągnie rynek usług open source do 2026 roku, co oznacza stopę wzrostu na poziomie 130 proc. Według najnowszego raportu OpenLogic, The State of Open Source 2024, aż 95 proc. organizacji w ciągu...
Krajobraz polskiego e-commerce po upadku wszystko.pl
W połowie lutego gruchnęła wiadomość o końcu serwisu wszystko.pl. Platforma stworzona przez giganta informatycznego Comarch, miała rywalizować z Allegro, ale na rynku przetrwała zaledwie siedem miesięcy. Sprzedawcy stracili zatem jeden z kanałów dotarcia do klientów. O kolejne jest trudno, bo wielkie marketplace’y jak Allegro, Temu czy Amazon mają niemal nieograniczone budżety...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764