logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Michała Dąbrowskiego

   02.05.2020, przeczytano 860 razy
ilustracja

Kwestia wycen w branży kreatywnej to istny temat rzeka. Raz rwąca, raz spokojna, jednak z całą pewnością kręta i nieprzewidywalna - na tyle, że nawet doświadczeni gracze często mają z nią problem. Przyczyn tego stanu rzeczy można upatrywać w wielu zjawiskach, których opisywanie tutaj nie ma większego sensu, bo zajęłoby po prostu zbyt dużo miejsca. Jednak patrząc na wyniki badań, z pewnością dobrze byłoby, żebyśmy jako branża w większym zakresie pracowali nad standardami oraz zaczęli się dzielić wiedzą w tym zakresie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-michala-dabrowskiego,386846,artykul.html

Doskonale widać to na przykładzie odpowiedzi na pytanie dotyczących podstawy określania stawek dla klienta. Blisko połowa ankietowanych robi to intuicyjnie, próbując oszacować możliwości budżetowe zleceniodawcy na podstawie wielkości firmy, a jedynie 35% stosuje mnożniki. Zastanawiające jest również podejście do podstawowej i stosunkowo najprostszej do wyłożenia klientowi składowej kosztorysów, czyli stawki godzinowej - 16% ankietowanych nie używa jej w wycenach, a 50% stosuje ją tylko do niektórych zleceń.

Zaskakującym przykładem jest także podejście do praw autorskich w ramach brandingu. Ponownie, prawie połowa respondentów nie uwzględnia ich w wycenie, co w przypadku projektu identyfikacji wizualnych jest bardzo wysokim odsetkiem. Kwestia praw autorskich wymaga zrozumienia zarówno po stronie studia, jak i klienta, dlatego kluczowe jest zwiększenie świadomości tego zagadnienia. Powyższe elementy znajdują odzwierciedlenie w pytaniach dotyczących konkretnych wycen. Owszem, można się było spodziewać w miarę różnych odpowiedzi, jednak ich rozstrzał jest znaczący.

Wszystko to oznacza, że na rynku zdecydowanie brakuje wiedzy w zakresie zasad tworzenia kosztorysów oraz szacowania kosztów. Oczywiście mówimy tutaj o brakach zarówno po stronie projektujących, jak i klientów, jednak to na tych pierwszych spoczywa odpowiedzialność. Dlatego powinniśmy liczyć, że inicjatywa STGU przyczyni się do większej otwartości wymiany wiedzy na temat wycen - wszakże wszyscy gramy ostatecznie do tej samej bramki, a ogólnobranżowa jedność pozwoli odnieść nam długofalowe korzyści.

Michał Dąbrowski Partner
creative director na_ty

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Skoro badano estegieu, to oczywiste jest, że nie na rynku brakuje wiedzy, ale wśród członków estegieu.

Bo trzeba napisać szczerze, do estegieu należy niewielki odsetek rynku.

avatar użytkownika
,

Elitarność nie jest miarą kompetencji bądź ich braku.  

,

"Wszystko to oznacza, że na rynku zdecydowanie brakuje wiedzy w zakresie zasad tworzenia kosztorysów oraz szacowania kosztów"

estegieu =/= rynek

Elitarność najwyraźniej przeszkadza w pojmowaniu, że rzeczywistość z ankiety, niekoniecznie jest rzeczywistością z rzeczywistości.
  

avatar użytkownika
,

Skąd pomysł że członkowie STGU czerpią wiedzę na temat rynku wyłącznie z kontaktów ograniczających się do członków Stowarzyszenia?  

,

Komentarz nie dotyczy źródeł czerpania a ankiety estegieu.

  

avatar użytkownika
,

Nie. Wypowiedziałeś się nie o ankiecie, lecz o komentarzu do ankiety zarzucając jej autorowi, że jego wiedza na temat rynku nie pozwala mu właściwie ocenić wyników ankiety.   

brak ikonki
,

proponuje autorowi umieszczać swoje wyceny dla klientów na FB, najlepiej zacząć od siebie tą otwartość wymiany wiedzy:)

avatar użytkownika
,

Amatorzy wycen tego typu mogą skorzystać z wyników ankiety przeprowadzonej na pl.comp.dtp, na którą powoływał się już kolega Farafel.  

Najnowsze w tym dziale

Immersyjne doświadczenia czy metawers? Personalizacja, a może wszechobecny CX? Podejście holistyczne czy fokusowe? Poznaj trzy trendy, które wsparte automatyzacją, zadecydują o sukcesie na rynku e-handlu i omnichannel w 2023 roku.
Webinary 2022 – podsumowanie branży, która się profesjonalizuje
W 2022 roku użytkownicy polskiego ClickMeeting na wydarzeniach online w sumie spędzili 1 086 426 dni. Średni czas każdego spotkania to 109 minut. Padł też nowy rekord dotyczący przychodu z jednego wydarzenia online, który wynosi ponad 95 tys. złotych. Specjaliści ClickMeeting podkreślają, że w ubiegłym roku mocno dało się zauważyć, że rynek zdecydowanie ulega...
Czy przed nami powrót do modelu analogowego w handlu?
Po dekadzie wydawania i inwestowania środków w cyfrowy handel detaliczny, w nowym roku marki będą skupiać się na czymś zupełnie przeciwnym – tradycyjnym podejściu do biznesu. Przez taki model należy rozumieć asortyment fizyczny, w tym: produkty, sklep stacjonarny, zapasy magazynowe czy też działania, których celem jest zintegrowanie pracowników z...
Wzrost znaczenia machine learningu i sztucznej inteligencji (AI) oraz ich wpływ na działania specjalistów SEO i content managerów, w tym także wykorzystywanie tych rozwiązań do automatyzacji i optymalizacji strategii marketingowych. Jeszcze większa personalizacja treści i tworzenie dobrego jakościowo contentu oraz przekształcanie go w interaktywne doświadczenia czy w końcu, dalszy...
Wzrost znaczenia machine learningu i sztucznej inteligencji (AI) oraz ich wpływ na działania specjalistów SEO i content managerów, w tym także wykorzystywanie tych rozwiązań do automatyzacji i optymalizacji strategii marketingowych. Jeszcze większa personalizacja treści i tworzenie dobrego jakościowo contentu oraz przekształcanie go w interaktywne doświadczenia czy w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764