logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Tomasza Bilaka

   21.06.2020, przeczytano 775 razy
ilustracja

Lubię to co robię, projektowanie sprawia mi przyjemność. Jednak nie robię tego za darmo, więc temat kosztorysowania jest dla mnie ważny. Alfabet Wyceniania to świetna okazja do rozpoczęcia dyskusji na ten temat.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-tomasza-bilaka,387490,artykul.html

Po wysłuchaniu wielu godzin prelekcji oraz porad doświadczonych projektantów i projektantek opracowałem własny, wygodny sposób wyceny, który pozwala szybko i sprawnie odpowiadać na zapytania ofertowe. Podczas wyceniania stosuję stałe mnożnik dostosowane do zakresu prac oraz stawkę godzinową. Dlatego jestem w szoku gdy czytam, że aż 50% wyceniających wróży z fusów! Wydaje mi się że podczas wycen negocjują „sami ze sobą”, tracą czas, pieniądze i nerwy. A dodatkowo osłabiają transparentność branży.

Bardzo cieszy mnie, że w 80% przypadków docenia się strategów i strateżki oraz wlicza się ich pracę do wyceny brandingu. Branding bez strategii? Bez żartów, to tylko tworzenie ładnych obrazków - nic ponad to.

Kolejna dobra wiadomość wynikająca z raportu to fakt, że połowa wyceniających uwzględnia prawa autorskie. Uważam że nadaje to właściwą pozycję naszej pracy. Może nie ratujemy świata, ale umówmy się - nie jesteśmy wyłącznie operatorami i operatorkami sprzętu oraz oprogramowania komputerowego. Podobnie jak połowa moich kolegów i koleżanek, zakładam koszty praw autorskich na poziomie 20% całej wyceny.

Po przeczytaniu wyników ankiety mam poczucie że wyceniamy mało przejrzyście i nisko. Nie chciałbym zlecać tak ważnego aspektu jak tożsamość wizualna mojej firmy nisko opłaconemu, zestresowanemu projektantowi, który w przerwach od pracy martwi się czy zdoła opłacić rachunki. Nie chciałbym też być na miejscu takiego projektanta czy projektantki. To nie sprzyja kreatywności i skupieniu na pracy.

Szczegółowy kosztorys oraz dokładne przedstawienie i wytłumaczenie procesu współpracy pozwalają zrozumieć klientowi wycenę i przekonać się że nie wróżyłem z fusów. Nie widzę żadnych negatywnych stron transparentności przy wycenach. Spotkałem się z opinią, że wycena jest tajemnicą handlową. Nie zgadzam się. Przecież nikt nie wyceni swojej pracy poniżej własnych kosztów, by „sprzątnąć” konkurencji zlecenie sprzed nosa, prawda?

Popieram wszelkie działania zwiększające przejrzystość wyceniania naszej pracy. Mam wrażenie, że w Polsce wciąż mamy opory by mówić śmiało o pieniądzach. Na szczęście są takie inicjatywy jak STGU, ta ankieta oraz powstały w jej wyniku Alfabet Wyceniania.

Tomasz Bilak
Projektant Graficzny

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Należałoby się zastanowić, czy klient powinien zlecać opracowanie strategii komuś od obrazków.

avatar użytkownika
,

Zastanów się - ale to nie w kontekście tego tekstu, bo w nim nigdzie nie pada taki postulat.  

,

Nie spodziewam się, by padł postulat oddawania części kasy, z budżetu na ładne obrazki, kompetentnym strategom.  

avatar użytkownika
,

W takim razie jeszcze druga rada - zanim zaczniesz się zastanawiać i wypowiadać, przeczytaj tekst który komentujesz.  

,

Czytam z uwagą wszystkie teksty.
Te, w których padają pseudomądrości, uważniej niż inne.
  

avatar użytkownika
,

I wyczytałeś w ten sposób sugestię, że klient powinien "zlecać opracowanie strategii komuś od obrazków"?  

,

Dokładnie taka sugestia pada w tekście. Dopłać a my prócz obrazków zapewnimy strategię..
A może powinno być... dopasujemy strategię do już wymyślonych obrazków.
  

avatar użytkownika
,

I w którym to miejscu pada ta sugestia?  

,

Czyż nie jest oczywiste, że pada w kontekście?

A przecież wiemy z historii, że kontekst jest najważniejszy.
  

avatar użytkownika
,

Autor jednoznacznie pisze, że ma na myśli sfinansowanie pracy zewnętrznego specjalisty.   

Najnowsze w tym dziale

Jak może wyglądać druk w przyszłości?
Od chwili wynalezienia druku, do którego początkowo używano stempli a później ruchomych czcionek, jego technika podlega ciągłej innowacji. Proces stał się szybszy, precyzyjniejszy, tańszy i zdecydowanie bardziej powszechny. Urządzenia drukujące, które znamy z naszych biurek, również stale ewoluują i zmieniają swoje oblicze oraz oferowane funkcje....
Wojna o Tiktoka. Czego może nas nauczyć?
Zacznę od banału, o którym wszyscy wiemy, ale też i doświadczamy go każdego dnia. Spersonalizowane reklamy, podpowiedzi co kupić na kolację czy na prezent urodzinowy dla najbliższych, do jakiej restauracji pójść, a nawet jaki film lub serial obejrzeć. Wszystko zaskakująco trafne.
HP: jak druk 3D wpłynie na kształtowanie „nowej rzeczywistości”?
Ostatnie miesiące były czasem zmian i adaptacji, odczuli to zarówno producenci, jak i ich klienci, czy też konsumenci poszczególnych firm. Wydarzenia związane z COVID-19 stały się motorem napędzającym dla kolejnych innowacji, nie tylko w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na brak podstawowych przedmiotów do ochrony zdrowia, przeobrażeniu musiał ulec cały...
Eksperci o druku w przyszłości: Będzie pomostem między światem analogowym a cyfrowym
Hologramy 3D i „mówiące gazety” - czy tak wygląda przyszłość branży druku? Jak przekonują eksperci Canon Polska, w niedalekiej przyszłości druk stanie się częścią cyfrowego ekosystemu.
Targi i eventy w czasie pandemii
Redakcja Gifts Journal TV przeprowadziła rozmowę z Panią Beatą Kozyrą, prezesem zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT) odnośnie aktualnej sytuacji w branży eventowej w okresie trwającej pandemii.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764