logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania: komentarz Tomasza Bilaka

   21.06.2020, przeczytano 828 razy
ilustracja

Lubię to co robię, projektowanie sprawia mi przyjemność. Jednak nie robię tego za darmo, więc temat kosztorysowania jest dla mnie ważny. Alfabet Wyceniania to świetna okazja do rozpoczęcia dyskusji na ten temat.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania%3A-komentarz-tomasza-bilaka,387490,artykul.html

Po wysłuchaniu wielu godzin prelekcji oraz porad doświadczonych projektantów i projektantek opracowałem własny, wygodny sposób wyceny, który pozwala szybko i sprawnie odpowiadać na zapytania ofertowe. Podczas wyceniania stosuję stałe mnożnik dostosowane do zakresu prac oraz stawkę godzinową. Dlatego jestem w szoku gdy czytam, że aż 50% wyceniających wróży z fusów! Wydaje mi się że podczas wycen negocjują „sami ze sobą”, tracą czas, pieniądze i nerwy. A dodatkowo osłabiają transparentność branży.

Bardzo cieszy mnie, że w 80% przypadków docenia się strategów i strateżki oraz wlicza się ich pracę do wyceny brandingu. Branding bez strategii? Bez żartów, to tylko tworzenie ładnych obrazków - nic ponad to.

Kolejna dobra wiadomość wynikająca z raportu to fakt, że połowa wyceniających uwzględnia prawa autorskie. Uważam że nadaje to właściwą pozycję naszej pracy. Może nie ratujemy świata, ale umówmy się - nie jesteśmy wyłącznie operatorami i operatorkami sprzętu oraz oprogramowania komputerowego. Podobnie jak połowa moich kolegów i koleżanek, zakładam koszty praw autorskich na poziomie 20% całej wyceny.

Po przeczytaniu wyników ankiety mam poczucie że wyceniamy mało przejrzyście i nisko. Nie chciałbym zlecać tak ważnego aspektu jak tożsamość wizualna mojej firmy nisko opłaconemu, zestresowanemu projektantowi, który w przerwach od pracy martwi się czy zdoła opłacić rachunki. Nie chciałbym też być na miejscu takiego projektanta czy projektantki. To nie sprzyja kreatywności i skupieniu na pracy.

Szczegółowy kosztorys oraz dokładne przedstawienie i wytłumaczenie procesu współpracy pozwalają zrozumieć klientowi wycenę i przekonać się że nie wróżyłem z fusów. Nie widzę żadnych negatywnych stron transparentności przy wycenach. Spotkałem się z opinią, że wycena jest tajemnicą handlową. Nie zgadzam się. Przecież nikt nie wyceni swojej pracy poniżej własnych kosztów, by „sprzątnąć” konkurencji zlecenie sprzed nosa, prawda?

Popieram wszelkie działania zwiększające przejrzystość wyceniania naszej pracy. Mam wrażenie, że w Polsce wciąż mamy opory by mówić śmiało o pieniądzach. Na szczęście są takie inicjatywy jak STGU, ta ankieta oraz powstały w jej wyniku Alfabet Wyceniania.

Tomasz Bilak
Projektant Graficzny

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Należałoby się zastanowić, czy klient powinien zlecać opracowanie strategii komuś od obrazków.

avatar użytkownika
,

Zastanów się - ale to nie w kontekście tego tekstu, bo w nim nigdzie nie pada taki postulat.  

,

Nie spodziewam się, by padł postulat oddawania części kasy, z budżetu na ładne obrazki, kompetentnym strategom.  

avatar użytkownika
,

W takim razie jeszcze druga rada - zanim zaczniesz się zastanawiać i wypowiadać, przeczytaj tekst który komentujesz.  

,

Czytam z uwagą wszystkie teksty.
Te, w których padają pseudomądrości, uważniej niż inne.
  

avatar użytkownika
,

I wyczytałeś w ten sposób sugestię, że klient powinien "zlecać opracowanie strategii komuś od obrazków"?  

,

Dokładnie taka sugestia pada w tekście. Dopłać a my prócz obrazków zapewnimy strategię..
A może powinno być... dopasujemy strategię do już wymyślonych obrazków.
  

avatar użytkownika
,

I w którym to miejscu pada ta sugestia?  

,

Czyż nie jest oczywiste, że pada w kontekście?

A przecież wiemy z historii, że kontekst jest najważniejszy.
  

avatar użytkownika
,

Autor jednoznacznie pisze, że ma na myśli sfinansowanie pracy zewnętrznego specjalisty.   

Najnowsze w tym dziale

Audio is (not) a new video? – czy mamy do czynienia z rewolucją?
Pandemia i lockdown zrewolucjonizowały konsumpcję mediów w ostatnich miesiącach, inny tryb życia i rytm dnia odbiorców stały się niespodziewaną trampoliną dla niektórych form, inne musiały mocno walczyć o uwagę i udział w czasie słuchania i oglądania. Podcasty były w tej pierwszej grupie, ich popularność gwałtownie wzrosła, co jest kolejnym dowodem na...
Wielu polskich konsumentów zwraca się mocniej w kierunku mniejszych sklepów, zlokalizowanych poza tradycyjnymi centrami handlowymi, które wzmacniają ich poczucie bezpieczeństwa. To szansa, którą właściciele lokali przy ulicach handlowych mogą teraz wykorzystać.
Antyreklama ma kolor Spleśniałej Zieleni
Już od dwudziestu lat Instytut Pantone wskazuje kolor, który będzie wyznaczał trendy w nadchodzącym roku. W 2020 dominującym odcieniem miał być „zachęcający do wychodzenia poza schematy” Classic Blue. I choć w minionym roku pod wieloma względami wcale nie było kolorowo, to warto jednak przyłożyć do tego okresu wzornik barw marketingowych i podsumować 2020...
Sieci handlowe powinny wykorzystać wzrost popularności gazetek online
Z obserwacji sieci handlowych wynika, że duża grupa Polaków jest wciąż mocno przywiązana do papierowych gazetek. I nie są to sami seniorzy. Natomiast w czasie pandemii zyskała na popularności wersja online, która daje retailerom większe możliwości. Eksperci twierdzą, że przyszłością jest sprzedaż towarów w tym kanale. Ale najpierw trzeba pokonać sporą barierę mentalną i...
Jaki znak nasz? Dyskusja
„Jaki znak nasz?” to rozmowa panelowa, której rejestracja odbyła się 14.10.2020 w warszawskim studiu filmowym Bank. Studio Bank mieści się w zabytkowym budynku zaprojektowanym na początku XX wieku przez ówczesnego rektora Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, profesora Leontija Nikołajewicza Benois dla rosyjskiego Banku Państwa, który następnie stał się przedwojenną...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764