logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Alfabet Wyceniania wg STGU

   22.04.2020, przeczytano 673 razy
ilustracja

Temat stawek i rozliczeń w branży projektantów grafiki użytkowej jest tematem gorącym od wielu lat. Od co najmniej dwóch rozmawiamy z Wami o tym na spotkaniach – konferencjach, KSPG, spotkaniach projektowych i prywatnych. Temat budzi wiele emocji i obaw – z jednej strony, wielu z nas doskonale radzi sobie na rynku, ma uporządkowane cenniki, zna stawki i potrafi sobie doskonale radzić w świecie wycen przetargowych. Z drugiej strony, są także projektanci, którzy swoje wyceny opierają na realnych kosztach prowadzenia swojego studia i stąd wyprowadzają stawki za swoje usługi. Wszystko to prowadzi w prostej linii do tego, że na pytanie, ile kosztuje dana usługa, jedyną odpowiedzią stało się: „to zależy”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/alfabet-wyceniania-wg-stgu,386701,artykul.html

Postanowiliśmy zatem zbadać, od czego to zależy i jak duże są różnice. W styczniu 2020 roku rozesłaliśmy ankietę złożoną z 21 pytań i poprosiliśmy naszych członków oraz przyjaciół o jej wypełnienie. Dostaliśmy 32 wypełnione ankiety, w przeważającej większości (prawie 90%) od członków stowarzyszenia. Pytania dotyczyły zarówno ogólnie prowadzonej działalności (liczba osób, miasto), jak i konkretnych stawek w konkretnych projektach.

Przyświecały nam dwa cele:

  1. lepsza, bardziej skuteczna i rynkowa wycena konkursów brandingowych, które prowadzimy
  2. zyskanie podstawowych informacji o stawkach w branży

Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że ankiety wypełniane były na początku roku, przed koronakryzysem i że faktycznie realia rynkowe dziś, za miesiąc czy za pół roku wyglądać mogą zgoła inaczej.

Publikujemy te wyniki w formie najważniejszych elementów i pewnych trendów, które są realnie widoczne. W przetworzeniu, interpretacji oraz oprawie graficznej wsparł nas nasz członek, studio na_ty, którego bohaterscy współpracownicy zgłosili się do grupy roboczej, za co serdecznie im dziękuję. 

Drodzy Projektanci, potraktujmy tę ankietę jako punkt wyjścia do dyskusji. Czekamy na Wasze maile i komentarze, pytania i uwagi.

Drodzy Zleceniodawcy, te wyniki to nie sugerowane przez nas kwoty wynagrodzeń, ale pewna diagnoza i informacja o tym, jak obecnie (dotąd) po części funkcjonował rynek.

Najważniejsze wnioski

Budowanie wyceny

Bardziej od samych stawek, interesowało nas, na jakiej podstawie są one budowane. Zakładaliśmy tutaj kilka rozwiązań (dając również możliwość odpowiedzi innej / otwartej):

  • stałe stawki i mnożniki dla klientów
  • wycenę godzinową
  • wycenę intuicyjną

Wycena intuicyjna, czyli każdorazowe oszacowanie projektu i możliwości budżetowych klienta jest podstawą do wyceny projektu niemal dla 50% respondentów. Jednocześnie, ponad 70% z nich używa także wyceny godzinowej (chociaż tylko niewiele więcej niż 20% dla wszystkich projektów). Stałe stawki i mnożniki (w zależności od wielkości projektu / zasięgu) stosuje ponad ⅓ projektantów.

Co ciekawe, w 80% przypadków, wycena pracy stratega (nie określaliśmy tutaj zakresu jego prac, określając je jako „zwyczajowe w Twoim studio przy procesie brandingowym”) nie jest osobno rozliczana.

Przekazanie praw autorskich jako osobna pozycja w całej wycenie brandingowej uwzględniane jest w 50% studiów. Co ciekawe, tylko co szósta wycena zakłada koszty praw powyżej 20%.

Stawki

W naszej ankiecie uwzględniliśmy wiele przykładowych wycen, od logo i logobooka poprzez język graficzny aż do wizytówki. Jako przykład posłużył nam średniej wielkości klient (zatrudniającego do 50 osób), z siedzibą w Polsce (nie w Warszawie), działający na polskim rynku. Stawka za logo i logobook (w tym research / prace przygotowawcze w takim zakresie, jakim zwyczajowo proponowane są one klientowi) to w przypadku freelancerów koszt między 5 000 a 10000 PLN netto, a w przypadku studiów od 3-10 osób: między 10 000 a 25 000 PLN netto.

Kolejne elementy, o które pytaliśmy, pokazały nam wielką rozpiętość w odpowiedziach. Wykres rozkładał się niemal równo, a różnice były ogromne. Jest to spowodowane przede wszystkim zróżnicowaniem w specjalizacji studiów. Część z nich wychodziła od identyfikacji jako systemu, na podstawie którego budowane są poszczególne elementy, dla niektórych branding był „dodatkiem do zaprojektowanego plakatu”.

Współpraca

Zapytaliśmy również o to, jakich współpracowników zdalnych poszukują studia graficzne. Wśród topowych, powtarzających się wypowiedzi znalazły się firmy badawcze, copywriterzy, stratedzy i programiści, ale także osoby zajmujące się animacją 3D czy prawnicy. Co ciekawe, nikt nie wspomniał o księgowych, doradcach podatkowych czy finansowych.

Za chwilę uruchomimy cykl, w którym projektanci będą mieli okazję poznać kulisy pracy w wymienionych kategoriach, stay tuned.

Lena Mitkowa, Creative in Chief w leniva°, członkini zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, autorka raportu.

  • Raport do pobrania dostępny TUTAJ

Komentarze eksperckie do raportu: 

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

32 ankiety to jest próba żenująco śmieszna, uprawniająca do wyciągnięcia wniosków, którymi można co najwyżej zabawiać ludzi przy grillowym piwku.

avatar użytkownika
,

Jednych może śmieszyć, innym może dać obraz sytuacji - ludzie mają różny potencjał poznawczy.  

,

Może wyłącznie śmieszyć, bo nawet jak na to twa, to jest zatrważająco mało.
Członkowie nie chcą mówić o cenach?

To już na pl.comp.dtp były wiarygodniejsze badania - tam ankiety szły w setkach.
  

brak ikonki
,

żenada te 32 odpowiedzi, to pokazuje jaki stosunek mają członkowie i graficy do tego tworu. Jak czytam stawki za logo, to miłe Panie są chyba oderwane od realiów rynkowych, to są stawki życzeniowe, transakcyjne to bliżej 10% tego stanowią.  

avatar użytkownika
,

To mamy już dwóch zażenowanych kolegów.  

,

Mam inną ankietę, może nie tak wiarygodną jak ta z estegieu, ale liczniejszą.

Ile kosztuje logotyp w Twojej firmie?
Łącznie głosów: 444.

poniżej 1000 PLN
179 głosów / 40.32%

1000-1500 PLN
87 głosów / 19.59%

1500-3000 PLN
76 głosów / 17.12%

więcej niż 3000 PLN
102 głosów / 22.97%
  

brak ikonki
,

patrząc po cenach to 59,9% uzywa Corela, bo Indyk za drogi:)  

avatar użytkownika
,

Tu nie chodzi o wiarygodność ani o ilość, ale o wybór uczestników ankiety. Zawodowi graficy budujący świadomie swoją markę zawodową i aspirujący do udziału w dużych, poważnych zleceniach to nie jest ta sama grupa co uczestnicy dyskusji w usenecie, wśród których jest cała masa osób bardziej lub mniej przypadkowych, wykonujących "projekty logo" często z doskoku, jak jest okazja, na co dzień rzeźbiących ulotki albo skład tekstu w indesignie. Oni też wzięli udział w Twojej ankiecie i zapewnili jej imponującą statystykę - tylko co z Tego? Kogo obchodzi ile za logo bierze człowiek, dla którego nie jest to podstawowa forma zarobkowania, który jest w stanie odwalić chałę za pół darmo bo nie grozi to żadną obsuwą jego pozycji zawodowej?

STGU nie gwarantuje że wszyscy uczestnicy to ludzi kompetentni zawodowo, ale zdecydowanie podnosi standard jeśli chodzi o selekcję uczestników. Jest to elitarne stowarzyszenie więc nie można liczyć na masowe statystyki - ich badanie nie dotyczy projektowej "masówki".
  

,

Fikol
Nie ma korelacji między oprogramowaniem a cennikiem. A przynajmniej nie pomnę, by ktokolwiek ją udowodnił.



Redakcja
Zawodowy grafik to każdy, który bierze za swoją pracę pieniądze.

Ci sami ludzie biorą udział w ankietach, dyskusjach w usenecie i wymianie zdań na fejsie. I czasem, jest smutno, gdy się uda powiązać jedno z drugim i trzecim, w kontekście konkretnych osób czy firm.

Przypadkowych ludzi jest tyle samo, co w innych zawodach.

RYNEK obchodzi, kto ile bierze.
RYNEK weryfikuje ludzi, którzy wchodzą nań z ofertą.

Było już kilku takich mocnych, którzy odwalili chałę, o której mówiła cała Polska. Nie zauważyłem, by troszczyli się w tamtym momencie o reputację, chyba jednak bardziej o portfel.


Estegieu co najmniej kilkakrotnie pokazało, że niewiele wnosi a jego elitaryzm jest etykietką bez wartości.
  

avatar użytkownika
,

W takim razie korzystaj z ankiet w których udział biorą designerzy pracujący dla katalogu teleadresowego, który oferuje darmowy "projekt logo" za wykupienie płatnej reklamy.  

,

W wyborach oddają głos profesorowie, uznani artyści i kasjerka ze społem.
Napisz jej, że jej głos jest mniej ważny, bo jest tylko kasjerką.
  

avatar użytkownika
,

W sprawach będących przedmiotem wyborów artysta i kasjerka są jednakowo kompetentni, nikt natomiast nie traktuje kasjerki ani artysty jako ekspertów od astronomii, nawet jeśli kupią sobie w Lidlu teleskop za 350 zł.  

,

W sprawach dotyczących ludzi pracujących w tym samym zawodzie, ich głosy mają taką samą wartość, nawet jeśli różni ich cennik usług.

Można niby analizować kompetencyjnie, ale już Pągowski udowodnił, że to kryterium jest wadliwe.
  

Najnowsze w tym dziale

8 najnowszych trendów marketingowych, które warto poznać
Rozwijające się technologie zmieniają marketing, w konsekwencji strategie muszą równie szybko dostosowywać się do nowych realiów rynku. Jednym z najnowszych trendów wykorzystywanych przez firmy w analityce marketingowej jest oprogramowanie do uczenia maszynowego, które przewiduje szanse, trendy i problemy, jeszcze zanim się pojawią.  Zapewnia ono...
Branża FinTech, czyli technologie finansowe z każdym rokiem rośnie w siłę. Światowy sektor fintech wart jest już ponad 187 miliardów dolarów, a wartość całego rynku finansowego na świecie w 2022 roku szacuje się na ponad 26,5 bilionów dolarów. Ważnym czynnikiem rozwoju branży jest jej integracja i wspólne inicjatywy na przykład banków i...
Ulotki na papierach fakturowanych i powlekanych: druk na trudnych podłożach
Wyjątkowe podłoża, cienkie i grube arkusze, papier powlekany albo eleganckie papiery fakturowane - tego typu materiały sprawiają trudność niejednej drukarni. Jak sprawnie drukować na trudnych podłożach? Czy nowoczesne maszyny są przygotowane do zadań specjalnych?
Sprzedaż online w dobie koronawirusa: szanse i błędy
Obecność firmy w internecie to nie tylko dodatek do dotychczasowej działalności prowadzonej w tradycyjnym modelu sprzedaży. Sprzedaż online stała się jedyną opcją dla wielu firm, które chcą zabezpieczyć swój byt w niepewnych czasach.
Content Marketing w czasach zarazy
Według danych AdReport w kwietniu zrealizowano 763 kampanie reklamowe oparte na działaniach contentowych. Było to o 10,8 proc. mniej niż w marcu, kiedy miało miejsce 855 tego typu promocji. Oznacza to, że spadek liczby działań contentowych, wynikający z pandemii koronawirusa, był mniejszy niż w segmencie kampanii display.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764