logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Algorytmy, reklama i ekspozycja w życiu publicznym

  PR 27.05.2019, przeczytano 329 razy

Dlaczego i w jaki sposób rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do rozpowszechnienia tego, co w Projekcie Computational Propaganda nazywa się „wiadomościami śmieciowymi” - tabloidyzacją, fałszywymi treściami, teoriami spiskowymi, propagandą polityczną?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/algorytmy%2C-reklama-i-ekspozycja-w-zyciu-publicznym,382620,artykul.html

Algorytmy wyszukiwania są dziś fundamentem naszego doświadczenia w Internecie. Bez nich musielibyśmy sortować ogromne ilości informacji. Fakt, że algorytmy ustalają priorytety pewnych treści, nie jest objawieniem. Od dłuższego czasu osoby prywatne i firmy próbują „łączyć” te systemy w celach marketingowych. Nowością jest to, że te techniki biznesowe i marketingowe są obecnie stosowane w polityce.

Gdy działa algorytm

Platformy mediów społecznościowych opierają się na algorytmach, aby określić, w jaki sposób wiadomości i treści są rozpowszechniane i konsumowane. Informacje dostarczane za pośrednictwem serwisu Facebook Newsfeed, wyszukiwania Google i trendów Twittera są wybierane i traktowane priorytetowo przez złożone algorytmy, które zostały zakodowane w celu sortowania, filtrowania i dostarczania treści w sposób, który ma na celu maksymalizację zaangażowania użytkowników w treść i czas spędzony na platformie.

Jednak sposoby wyboru algorytmów i priorytetyzowania informacji zostały mocno skrytykowane: zamiast promować swobodny przepływ i przejrzystą wymianę pomysłów, która jest niezbędna dla zdrowej demokracji, personalizacja treści stworzyła bańki filtrujące, które ograniczają przepływ informacji i utrwalają stronniczość . Co więcej, dzieje się tak bez świadomego wyboru użytkowników. To, co widzimy w naszych kanałach mediów społecznościowych i wynikach wyszukiwania Google, jest raczej wynikiem obliczeń wykonanych przez zaawansowane algorytmy i modele uczenia maszynowego. Te fragmenty kodu podejmują decyzje za nas, personalizując treści i dostosowując wyniki wyszukiwania do naszych indywidualnych zainteresowań, przeszłych zachowań, a nawet położenia geograficznego. W efekcie algorytmy utrudniają znajdowanie informacji krytycznych lub reprezentujących zróżnicowane punkty widzenia.

…i dochodzi reklama

Platformy mediów społecznościowych opierają się na gromadzeniu danych użytkowników i sprzedawaniu ich firmom, aby umożliwić im lepsze zrozumienie populacji użytkowników. Mitem jest więc to, że konta na mediach społecznościowych są bezpłatne. Ten model reklamy przyczynia się do rozpowszechniania wiadomości-śmieci na dwa ważne sposoby. Po pierwsze, sam model reklamowy nagradza zawartość wirusową, która spowodowała kliknięcie. Clickbait to treść mająca na celu przyciągnięcie uwagi - często poprzez stymulowanie oburzenia, ciekawości lub obu - w celu zachęcenia odwiedzających do kliknięcia linku do strony internetowej. W praktyce jednym ze skutecznych sposobów reklamy jest stymulowanie uprzedzeń i poczucia oburzenia ludzi, gdy ich tożsamość lub wartości są postrzegane jako zagrożone.

Sami to sobie robimy

Podczas gdy algorytmy i reklamy filtrują i dostarczają informacje, użytkownicy wybierają także to, co chcą zobaczyć lub zignorować. Uczeni podkreślili ważną rolę, jaką odgrywają osoby fizyczne w korzystaniu z preferencji informacyjnych w Internecie. Sieci przyjaciół online często dokonują społecznego filtrowania treści, co zmniejsza różnorodność informacji, na które użytkownicy są narażeni. Badania naukowe wykazały, że ludzie częściej dzielą się informacjami z sieciami społecznościowymi, które są zgodne z ich wcześniejszymi przekonaniami, pogłębiając różnice ideologiczne między jednostkami i grupami. W rezultacie wyborcy nie otrzymują reprezentatywnego, wyważonego lub dokładnego wyboru wiadomości i informacji podczas wyborów, a dystrybucja ważnych informacji nie jest losowo rozprowadzana wśród populacji wyborczej. Być może po prostu zwracamy uwagę na treści, które nas wcześniej ukształtowały?

Źródło: Creditreform Polska

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764