logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Algorytmy na zakupach – jak sztuczna inteligencja wkracza w e-handel

  PR 16.09.2020, przeczytano 1017 razy
ilustracja

Sztuczna inteligencja pomaga w pracy, podpowiada ulubioną rozrywkę na platformach Spotify czy Netflix, ale wkracza również w świat zakupów. W Stanach Zjednoczonych co dziesiąta transakcja w internecie dokonywana będzie w tym roku z pomocą asystentów głosowych.[1] Z inteligentnych algorytmów korzystają także sklepy: wirtualny asystent w czasie rzeczywistym odpowiada na pytania klientów i pomaga im w podejmowaniu trafnych decyzji, SI personalizuje też ofertę i chroni przed oszustwami. Według przewidywań do 2026 roku rynek  wykorzystywanej w handlu sztucznej inteligencji będzie rósł średnio nawet o 33% rocznie.[2] Jak skorzystają na tym klienci?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/algorytmy-na-zakupach-%E2%80%93-jak-sztuczna-inteligencja-wkracza-w-e-handel,388458,artykul.html

SI wykryje przestępców

Szacuje się, że z powodu oszustw branża e-commerce może w tym roku stracić nawet 17 mld dolarów.[3] Problem fałszywych transakcji, których przestępcy dokonują dzięki skradzionym danym bankowym i przejmowaniu kont klientów, rośnie wraz z popularnością e-handlu.  Z pomocą sklepom coraz częściej przychodzą programy bazujące na sztucznej inteligencji. W ciągu kilku sekund analizują one setki danych: monitorują zachowania każdego klienta na stronie i oceniają ryzyko oszustwa. W przypadku podejrzanych transakcji mogą np. zażądać dodatkowej weryfikacji tożsamości mailem czy SMS-em oraz wysłać alert do odpowiedniego pracownika. Chroni to nie tylko sklep, ale też klientów, gdyż znacznie utrudnia przestępcom wykorzystywanie kradzionych kont czy danych z kart kredytowych.

Prywatny asystent podczas zakupów

90% konsumentów chętniej korzysta z usług sklepu, który natychmiast odpowiada na pytania.[4] Aby sprostać tym oczekiwaniom, działy obsługi klienta coraz częściej zastępują chatboty. Dzięki inteligentnym algorytmom rozumieją one kontekst rozmowy, mogą nawet wykrywać zdenerwowanie klienta oraz ostrzegać pracowników sklepu o konieczności szybkiego kontaktu i rozwiązania problemu. Wirtualny asystent pomaga wyszukać przedmioty na podstawie zdjęć, sprawdza dostępność towarów, przyjmuje zwroty i reklamacje, ale też dobiera prezent do okazji, proponuje zniżki, dodatki i produkty zgodne z zainteresowaniami danej osoby, doradza w zakupach oraz pomaga porównywać oferty.

– Personalizacja pozytywnie wpływa na tzw. customer experience, czyli wrażenia klienta. Nie chodzi tu jednak o nakłanianie do zakupu produktów, których użytkownik nie potrzebuje, ale o lepsze dopasowywanie ofert czy zniżek do potrzeb konkretnej osoby. Inteligentne algorytmy umożliwiają ocenę poziomu satysfakcji klientów i na tej podstawie wskazują elementy e-sklepu, które należy poprawić. Zyskują na tym obie strony: zwiększa się lojalność wobec marki, a klienci oszczędzają czas potrzebny na szukanie produktów i porównywanie cen – wskazuje Luca Mastroianni, Head of International w firmie PrestaShop.

Źródło: PrestaShop

Dodatkowe informacje:

1. Według przewidywań eMarketer: https://www.emarketer.com/content/purchases-via-smart-speakers-are-not-taking-off
2. Raport Valuates, Global Artificial Intelligence (AI) in Retail Market Size, Status and Forecast 2020-2026.
3. Według raportu Online Payment Fraud: Emerging Threats, Segment Analysis & Market Forecasts 2020-2024.
4. Badanie LivePerson, Consumer Preferences for Conversational Commerce, 2020, https://pr.liveperson.com/index.php?s=43&item=587

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764