Firma API Folie Polska - lokalny oddział API Transfer Technologies, wzięła aktywny udział w kolejnym wydarzeniu branżowym, jakie odbyło się w tym roku w naszym kraju. Katarzyna Kozińska – jej dyrektor zarządzająca znalazła się wśród prelegentów konferencji „Innowacyjne etykiety – trendy i wymogi obecnych czasów”. Zorganizowana przez wydawnictwo Polski Drukarz w ramach Akademii Wiedzy w dniach 4-5 grudnia, była jednym z wydarzeń towarzyszących targom Labeling-Tech Poland.
„Branża opakowań i etykiet jest jednym ze strategicznych kierunków rozwoju naszej firmy – mówi Katarzyna Kozińska. – Dlatego staramy się być, także aktywnie – w roli partnerów czy prelegentów – na różnych wydarzeniach do niej skierowanych. Mamy bardzo pozytywne doświadczenia związane z udziałem w kongresach etykietowych, organizowanych przez wydawnictwo Polski Drukarz, więc zdecydowaliśmy się wziąć udział w jego kolejnym projekcie. Nowe targi, a takimi są Labeling-Tech Poland, zawsze wzbudzają ciekawość. Uznaliśmy zatem, że organizowana przy tej okazji konferencja prezentująca innowacyjne rozwiązania w obszarze produkcji etykiet, jest bardzo dobrym pomysłem. Stąd wsparcie dla tego wydarzenia od strony merytorycznej”.
Globalne trendy na rynku opakowań
W swojej prezentacji Katarzyna Kozińska przytoczyła dane firmy badawczej Smithers, dotyczące globalnego wzrostu opakowań i etykiet, która przewiduje jego wzrost z 504,9 mld USD w roku 2024 do 604 mld USD w roku 2029. Ten – jak podkreślała Katarzyna Kozińska – jest stymulowany przez rosnącą konsumpcję towarów, w przypadku których opakowanie jest niezbędną ich składową. Tendencję tę dostrzegają również producenci sprzętu do produkcji opakowań, w tym ich drukowania i uszlachetniania. Stąd nowe premiery maszyn – jak podkreślała – zademonstrowane w tym roku, m.in. na targach drupa czy Labelexpo Americas.
Jak wskazała Katarzyna Kozińska, najbardziej najszybciej rozwijającym się segmentem rynku opakowań jest druk w technice fleksograficznej. Druk cyfrowy, jak wynika z przytaczanych danych, jawi się w tym kontekście jako swego rodzaju „underdog”. Jego udział w kontekście całej wartości rynku opakowań dynamicznie rośnie. Zdaniem firmy Smithers do roku 2029 jego udział ma zwiększyć się ponad 3-krotnie.
Cyfrowe folie i ich zastosowanie
W drugiej części wystąpienia Katarzyna Kozińska skoncentrowała się na aspektach zastosowania folii (m.in. wytwarzanych przez API Transfer Technologies) w kontekście etykiet drukowanych w technologii cyfrowej. Przytoczyła m.in. definicję tzw. cyfrowego metalizowania: „Jest to nakładanie folii do złocenia bez udziału gorącej matrycy, przy pomocy cyfrowych maszyn do aplikowania materiału” – mówiła prezentując kolejne elementy całego procesu.
Następnie przedstawiła folie cyfrowe, znajdujące w nim zastosowanie. Jak podkreślała, sam proces aplikacji może przebiegać w różnych konfiguracjach, w zależności od zastosowanej technologii (inkjet, toner, hybryda). Wymieniła rodzaje podłoży, jakie mogą być tu wykorzystywane, rodzaj pokrycia, sposoby „wiązania” folii cyfrowej z podłożem, typy maszyn stosowanych w procesie oraz rodzaje projektów.
„Folia tego typu może być aplikowana przy użyciu wysokiej temperatury i docisku, bez konieczności używania matryc – mówiła Katarzyna Kozińska. – Foliowanie cyfrowe zapewnia też większą elastyczność pod względem personalizacji produktu i wysokości nakładu. Co więcej – możliwe jest tu łączenie druku cyfrowego CMYK z procesem uszlachetnienia na maszynie drukującej, w trybie inline”. Wskazała też na aspekty, na które drukarnie bazujące na rozwiązaniach cyfrowych czy hybrydowych powinny być wyczulone, ekonomiczne uzasadnienie samego procesu oraz właściwe przygotowanie plików.
Na zakończenie Katarzyna Kozińska podała przykłady zastosowania cyfrowego uszlachetniania. Wskazała przy tym, że jest ono najczęściej wykorzystywane przy produkcji nisko- i średnionakładowej. Wśród produktów, jakie są mu poddawane, wymieniła m.in.: materiały reklamowe, krótkie partie opakowań i etykiet oraz wizytówki.
API Folie Polska – „zawsze blisko klienta”
„API Folie Polska stara się być jak najbliżej swoich klientów – podkreślała Katarzyna Kozińska. – To motto przyświeca naszej codziennej działalności, w której – poza oferowaniem najwyższej jakości folii do uszlachetniania, staramy się być też doradcą i partnerem dla drukarń i przetwórców. Coraz więcej z nich wdraża w swojej produkcji druk cyfrowy bądź hybrydowy (gdzie inkjet czy toner stanowią bazę), więc temat ten coraz częściej pojawia się również w kontekście uszlachetniania. Nasza firma doskonale zna technologię cyfrowego metalizowania, w swoim europejskim zakładzie produkuje folie do tego typu zastosowań, współpracuje też z czołowymi dostawcami sprzętu do drukowania i uszlachetniania. Mamy więc know-how i zaplecze techniczne, pozwalające z sukcesem wdrażać ten proces, którego popularność – jak wskazują przytoczone na początku dane firmy Smithers – rośnie bardzo dynamicznie, także na rynku polskim. Zapraszamy zatem do kontaktu i do współpracy z naszym lokalnym oddziałem, gdzie inwestujemy w nowy sprzęt do konfekcjonowania, a także powiększamy powierzchnię produkcyjną oraz magazynową.”
Źródło: API Folie Polska