Kolory w poligrafii to temat rzeka, ale można go sprowadzić do jednego podstawowego problemu: dlaczego wydrukowana publikacja wygląda często inaczej (czytaj: gorzej) niż na ekranie komputera. Nie będę dzisiaj zagłębiać się w skomplikowane meandry kalibracji monitorów i prawidłowego odwzorowywania przez nie kolorów. Na to przyjdzie czas później. Dzisiaj opowiem o paru niespodziankach, jakie mogą sprawić nam dwie specyficzne barwy: czarna i biała.
Wyjaśnimy może jeszcze jedną wątpliwość - czy apla 100% K jest bezpieczna z technicznego punktu widzenia (równomierność podawania farby, odbicia z blachy itp.)? Może 95% byłoby bezpieczniejsze??
Dawniej 100% apla była problemem. Dzisiaj przy nowoczesnych technologiach CTP i druku nie stawiamy już klientom tego typu obostrzeń. Ważne jest natomiast tzw. nafarbienie sumaryczne czyli nasycenie wszystkich kolorów, którego wartość maksymalna winna oscylować w okolicach 300% - a dokładnie nie powinna przekraczać:: dla papierów powlekanych 330%, a dla niepowlekanych 280%.. Przekroczenie tej normy grozi tzw. zabiciem koloru czyli obcięciem półtonów.
Artykuł napisany na wesoło ale jednocześnie bardzo fachowo. Ze swojej strony chciałbym dodać, że generalnie zasady te obowiązują również w druku wielkoformatowym. Co prawda my nieco inaczej ustawiamy :głęboką czerń" ale niestety nie ma u nas Bronka.
Z tą głęboką czernią ta faktycznie jest różnie. Dyskusje na ten temat prowadzimy też mini blogu "Chochlik drukarski" na Golden Line. Pozwolę zacytować sobie zamieszczony tam komentarz Grzegorza Nowaka:
"70-50-30-100 daje świetne rezultaty naturalnej, głębokiej czerni. Podobne efekty uzyskamy stosując 60-40-40-100 (plus minus najczęściej polecane wartości przez drukarnie). W obu przypadkach yellow stosowany do neutralizacji czerni. Stosując wartości typu 70-30-0-100 lub 60-40-0-100 uzyskamy "zimną" czerń a zwiększając udział Magenty na rzecz Cyjanu otrzymamy czerń o "cieplejszej" barwie. Podbijanie Black wyłącznie Cyjanem poskutkuje otrzymaniem raczej głębokiego granatu szczególnie widocznego w warunkach dobrego oświetlenia".
Walentynki to ważne święto dla sprzedawców detalicznych. Wielu z nich oferuje w tym czasie specjalne promocje i wyprzedaże. Wszystko po to, by wykorzystać zwiększony popyt na prezenty i wybrane produkty. Programy lojalnościowe mogą skutecznie wspomóc te działania.
Zdaniem ekspertów z agencji marketingu mobilnego Spicy Mobile, firmy rozwijające sprzedaż w internecie powinny zwrócić się w tym roku w stronę aplikacji mobilnych, które zapewniają duże możliwości konwersji i bardziej spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
Od 2020 roku można zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania mobile gamingiem. Jeszcze kilka lat temu gry mobilne uznawane były za niszową rozrywkę dla gamingowych geeków, a dzisiaj są w mainstreamie i królują na każdym poziomie – od ilości pobranych gier po zyski, które generują. Według Newzoo rynek gier mobilnych pozostaje najbardziej dochodowym...
Pracownicy budują najbardziej wartościową relację z klientem i to oni mają ogromny wpływ na doświadczenia odbiorców marki. Dlatego właśnie tak istotny staje się EX (Employee Experience), który przy ścisłej współpracy z CX (Customer Expierence), coraz częściej jest uwzględniany przy tworzeniu strategii rozwoju biznesu. Zadbanie o tworzenie pozytywnych...
63 procent menedżerów twierdzi, że pozytywne doświadczenia klientów (CX) będą ważniejsze w 2023 roku, niż jeszcze rok wcześniej. Wynika to m.in. z faktu, iż 3/4 klientów deklaruje, że wyda więcej, także w kryzysie, na zakupy w firmach, które dbają o nich. Jednak, budowanie pozytywnych doświadczeń klientów, nie jest dziś możliwe bez...
Ja tam dla głębokiej czerni na niepowlekanym daję zamiast B-100%, K-100% :))
@Jerzyk - dzięki za delikatne zwrócenie uwagi na literówkę - już zgłaszam prośbę o korektę tekstu.
Bardzo fajny, fachowy, dobrze napisany text. Przyda się.
Pozdrawiam.
No nie wiem - ja tam zazwyczaj nie pytam tylko walę c80 k100 jak zależy mi na głębszej czerni...
Y niewiele wnosi to fakt, ale co z M? - 0% ?
kombinacja C i K daje dość głęboką, "chłodną" czerń, zazwyczaj mi to pasuje.
Wyjaśnimy może jeszcze jedną wątpliwość - czy apla 100% K jest bezpieczna z technicznego punktu widzenia (równomierność podawania farby, odbicia z blachy itp.)? Może 95% byłoby bezpieczniejsze??
Dawniej 100% apla była problemem. Dzisiaj przy nowoczesnych technologiach CTP i druku nie stawiamy już klientom tego typu obostrzeń. Ważne jest natomiast tzw. nafarbienie sumaryczne czyli nasycenie wszystkich kolorów, którego wartość maksymalna winna oscylować w okolicach 300% - a dokładnie nie powinna przekraczać:: dla papierów powlekanych 330%, a dla niepowlekanych 280%.. Przekroczenie tej normy grozi tzw. zabiciem koloru czyli obcięciem półtonów.
Artykuł napisany na wesoło ale jednocześnie bardzo fachowo. Ze swojej strony chciałbym dodać, że generalnie zasady te obowiązują również w druku wielkoformatowym. Co prawda my nieco inaczej ustawiamy :głęboką czerń" ale niestety nie ma u nas Bronka.
pozdrawiam serdecznie Mirosław Stefanek
Z tą głęboką czernią ta faktycznie jest różnie. Dyskusje na ten temat prowadzimy też mini blogu "Chochlik drukarski" na Golden Line. Pozwolę zacytować sobie zamieszczony tam komentarz Grzegorza Nowaka:
"70-50-30-100 daje świetne rezultaty naturalnej, głębokiej czerni. Podobne efekty uzyskamy stosując 60-40-40-100 (plus minus najczęściej polecane wartości przez drukarnie). W obu przypadkach yellow stosowany do neutralizacji czerni. Stosując wartości typu 70-30-0-100 lub 60-40-0-100 uzyskamy "zimną" czerń a zwiększając udział Magenty na rzecz Cyjanu otrzymamy czerń o "cieplejszej" barwie. Podbijanie Black wyłącznie Cyjanem poskutkuje otrzymaniem raczej głębokiego granatu szczególnie widocznego w warunkach dobrego oświetlenia".