logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Nowe logo dla Polski? Co na to projektanci?  PRZEJDŹ DO ARTYKUŁU

ilustracja

Od kilku dni trwa głosowanie na "logo dla Polski". Sprawa ta wzbudziła sporo emocji. Poniżej zamieszczamy komentarz przygotowany przez Pawła Krzywdę, członka Zarządu STGU, współautora m.in. systemu identyfikacji Policji.

  PRZEJDŹ DO ARTYKUŁU
REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

A tu mój komentarz do całej sprawy sprężynki z czerwca, a więc z momentu, kiedy znak został objawiony, jako wybrany. Po upływie czasu okazało się że jednak nie bo nie mogą wybrać wersji, 1 z 3

Poczytajcie http://www.alw.pl/2014/06/sprezyna-czyli-branding-narodowy/

,

ale nie powiedziane zostało dla kogo tak naprawdę ma być to logo? dla przedsiębiorców? jeżeli tak to każdy, kto produkuje coś w Polsce będzie miał prawo go używać? czy tylko Ci co zapłacą ekipie, która go stworzyła i promuje jako "narodowe"?
Chyba, że mają posługiwać się instytucje rządowe (tylko po co, skoro dla instytucji jest orzeł), ale wtedy nie powinny go firmy używać

avatar użytkownika
,

Nie jest powiedziane że instytucje rządowe mają się posługiwać godłem, a biznes logotypem. To czy korzysta się z logotypu, czy z godła powinno zależeć nie tylko od tego kto używa, ale także od tego w jakich okolicznościach - i z jakiej okazji się używa. Jeśli np. rządowa agencja promuje walory gospodarcze czy turystyczne jakiegoś regionu, to użycie godła państwowego raczej nie przystaje do sytuacji - tutaj lepsze jest logo. I na odwrót - jeżeli piłkarze reprezentacji mają na koszulkach godło, to nie dlatego, że pracują dla rządu lub reprezentują rząd, ale dlatego, że do tej sytuacji lepiej przystaje użycie orzełka. Pamiętamy awanturę jaka wybuchła gdy próbowano go z tych koszulek usunąć...  

avatar użytkownika
,

Niestety, nie mogę się zgodzić z takim twierdzeniem - "Jeśli np. rządowa agencja promuje walory gospodarcze czy turystyczne jakiegoś regionu, to użycie godła państwowego raczej nie przystaje do sytuacji" - owszem przystaje, bo ten region jest jednak w Polsce, a nie gdziekolwiek. To samo dotyczy stosowania godła, nikt nie mówi, że w formie z Ustawy, do oznaczania biznesowego "made in Poland". Proszę zobaczyć jak orłem cieszono się w międzywojniu, ileż miał form w architekturze czy na monetach, można można. U nas z jednej strony mówi się o "świętości" i niezmienności, ja dodam pomnikowości orła, a z drugiej strony tolerujemy jego karykatury i nie tylko na kibicowskich szalikach. Mało, Obserwuję rugowanie orła, wewnątrz i na zewnątrz, poprzez zastępowanie go innymi znakami, bo taki święty i niemodny. Przykład Szwajcarii i Szwecji doskonale pokazuje jak tworzyć markę narodową dokładnie z istniejących symboli narodowych. Problemem jednak jest znacznie większy i, moim zdaniem, takim od którego należy zacząć to unormowanie godła i całej sfery posługiwania się nim, posprzątać chałupę przed zapraszaniem gości, o czym pisałem już na łamach Signs i o czym piszę i pokazuję na stronie http://orlidom.pl  

avatar użytkownika
,

Trudno się z tym zgodzić. Orzeł tak samo nie przystaje do promowania biznesu na Kujawach jak nie przystawałoby ozdobienie pokazanego przez nas przykładu szwedzkiego herbem Szwecji. Nikt by sobie w Szwecji na to nie pozwolił - i słusznie. Orzeł i godło to nie są obiekty, które nadają się do publicznego "cieszenia się" i wykorzystywania na lewo i prawo. Co innego flaga - tu jest odwrotnie (zobaczmy jak to wygląda w USA - flaga jest w powszechnym użyciu, godło NIE) - i tutaj może być rzeczywiście źródło inspiracji. Akurat Szwedzi i Szwajcarzy mają lepiej, bo mają na tej fladze coś konkretnego - my mamy właściwie tylko zestawienie kolorów.  

avatar użytkownika
,

podtrzymuję to co napisałem, tylko chciałbym byśmy rozróżniali godło państwa od orła, i wtedy nie ma żadnego problemu, wystarczy zmiana formy tegoż orła. Tak na marginesie, mój koncept orła modułowego ma w tej chwili 2100 wersji, a może mieć jeszcze więcej, i nadal jest to nawiązanie do orła z godła, a można opracować orła zupełnie w innej stylistyce. Tak jak powiedziałem nie stawiajmy każdemu orłu pomnika. Zastanówmy się choćby nad gadżetami promującymi obecnie Polskę, na których godło i barwy sprzedają się świetnie i promują, czy wyobrażacie tam sobie sprężynę? Wiem to mały wycinek problemu, ale wart uwagi.

Z barwami daleko nie ujedziemy, ogromna konkurencja od Kanady po Monako. A jak dotąd jedynym sprawdzonym stuprocentowo przykładem marki państwa jest Szwajcaria. Przykład USA jest chybiony, gdyż to co opisujesz to obywatelska duma i szacunek jednocześnie, którego w takiej formie u nas nie uświadczysz.

Podczas mojego ostatniego urlopu miałem okazję oglądać taki ceremoniał - obok mieszkała para Amerykanów chadzająca na plażę z dwoma krzesłami typu reżyserskiego, na siedziskach i oparciu była flaga USA (fragment). Codziennie po powrocie z plaży zaczynał się rytuał czyszczenia foteli (nie wiem z czego prawdę mówiąc). Metodyczne przecieranie wilgotną gąbką, kawałek po kawałku, potem suszenie. Trwało to kilkanaście minut. Codziennie.
  

avatar użytkownika
,

Ale jednak jest nie do pomyślenia aby para Amerykanów dysponowała w taki sposób ich państwowym orłem, prawda? Orzeł jest na mównicy prezydenckiej i na samolocie prezydenta - ale nikt nie odważyłby się go umieszczać na siedzisku aby sadzać na nim tę część ciała, gdzie plecy tracą swą szlachetną nazwę...  

avatar użytkownika
,

Sprężyna czy jakikolwiek inny wytwór fantazji autora będzie czytelny zawsze tylko dla niego, chyba, że do znaku za każdym razem dołączony będzie opis. Dlatego myślę, że logo dla Polski (i w zasadzie każdego kraju), o ile w ogóle jest potrzebne, powinno opierać się wyłącznie na narodowych barwach, bez żadnych dodatkowych znaczeń.
Przykład logo Szwecji jest pod tym względem wzorcowy.

Najnowsze w tym dziale

Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764