W maju e-book prezentujący projekt „Orli Dom” trafił do księgarń internetowych. Po nieudanych próbach znalezienia wydawcy książki drukowanej autor zdecydował się wydać pierwszy tom w wersji elektronicznej.
Książka dostępna jest tylko w formacie PDF. Na 142 bogato ilustrowanych stronach formatu A4 Andrzej-Ludwik Włoszczyński umieścił prawie całość materiału porównawczego oraz prezentację wybranych kart Księgi Herbu RP. Jako dodatek ekstra, na końcu znalazły się dwa wywiady z projektantem.
„Orli Dom” jest bywalcom naszego serwisu doskonale znany, podobnie jak jego autor, występujący w Signs.pl pod nickiem alw. Na bieżąco prezentujemy założenia projektu oraz kolejne etapy jego realizacji. Usystematyzowanie dotychczasowych dokonań w formie publikacji elektronicznej uznaliśmy za dobrą okazję aby dodatkowo wesprzeć to niezwykłe przedsięwzięcie, obejmując je patronatem medialnym.
Co niezwykłego znajdziecie w „Orlim Domu”?
Projekt jest przede wszystkim imponujący merytorycznie, co można docenić dopiero zapoznawszy się z jego gigantycznym zakresem i bogactwem. Sposób przeprowadzenia analizy i jej skala (temu poświęcony jest głównie obecny, pierwszy tom), sformułowanie założeń projektowych, niebywale konsekwentna i oparta na kryteriach funkcjonalnych i technologicznych systematyka wariantów znaku, wreszcie sposób weryfikowania wypracowanych rozwiązań – to wszystko stanowi niezwykle wartościowy przykład metodyki konstruowania znaku i identyfikacji wizualnej. Niezależnie od tego czy będziemy mieli okazję wykorzystać powstałe w „Orlim Domu” rozwiązania w naszej zawodowej praktyce, opracowanie to ma trudną do przecenienia wartość edukacyjną i nie sposób sobie wyobrazić aby nie zainteresowało każdego, kto ma do czynienia z brandingiem, projektowaniem znaków, logotypów i systemów corporate identity.
Wyjątkowość tego projektu nie sprowadza się jednak wyłącznie do walorów merytorycznych i jakości designerskiej. Wystarczy nawet pobieżny rzut oka na materiały zebrane przez nas w raporcie Marka „Polska” aby przekonać się, jak ponury obraz wyłania się gdy spojrzeć na oficjalne działania związane z narodową identyfikacją wizualną i promocją wizerunku Polski za granicą. Z jednej strony brak jest jednolitego, kompleksowego systemu identyfikacji dla państwowej administracji, co skutkuje bałaganem i „radosną twórczością” urzędów, instytucji państwowych i ministerstw. Z drugiej zaś strony obserwujemy często równie chaotyczne inicjatywy zmierzające do budowy komercyjnej identyfikacji naszego kraju („logo Polski”), których sposób prowadzenia i efekty merytoryczne ocierają się momentami o zwykły skandal...
Na tym tle opracowanie Andrzeja-Ludwika Włoszczyńskiego jest przykładem dowodzącym jak wiele można osiągnąć bez bicia piany, komitetów, kapituł, manifestów i PR-owskiego szumu. Dobra wola, zaangażowanie i kompetencje – to wszystko, czego najczęściej próżno szukać w oficjalnych działaniach instytucjonalnych, odnajdziemy w jego projekcie. Tak bardzo tego brakuje w naszej codzienności, skażonej bylejakością, pobieżnością, efekciarstwem, brakiem rzetelności. Wizyta w „Orlim Domu” pozwoli Wam na chwilę oderwać się od tego otoczenia. Kto wie, czy ten efekt pracy autora nie jest równie ważny jak jej profesjonalna jakość? Spróbujcie - polecamy!
Link do książki: http://www.e-bookowo.pl/poradniki/projekt-orli-dom.html
Strona projektu: http://orlidom.pl
Źródło: Signs.pl