Spoty promujące piwo stanowią 5 proc. wszystkich reklam wideo wyświetlonych polskim internautom od stycznia do września 2017 roku. Ministerstwo Zdrowia chce ograniczyć czas, w którym emitowane są reklamy piwa. Zapowiadana zmiana miałaby dotyczyć telewizji, radia, teatrów i kin. Plany nie dotyczą jednak internetu, dlatego Gemius sprawdził, w jakim stopniu od początku 2017 roku branża piwowarska wykorzystuje potencjał reklamowy sieci.
W ramach nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi resort zdrowia proponuje, aby reklamy piwa były emitowane od godz. 23 do godz. 6, a nie od godz. 20, jak jest obecnie.
─ Obecnie producenci z branży piwnej mogą się reklamować między godz. 20 a 6 rano, a więc także w tak zwanym telewizyjnym prime timie. Emitowanie reklam po godz. 23 to w praktyce całkowity zakaz reklamy dla branży piwnej, dla której telewizja do tej pory pozostawała głównym medium wykorzystywanym w kampaniach reklamowych ─ mówi Marta Wiercińska, ekspertka Gemiusa. ─ Czy to oznacza, że ogromne budżety producentów przeniosą się teraz do internetu? W jakim zakresie sieć jest w stanie zastąpić i zbudować zasięg, który udawało się osiągać producentom, reklamując się w telewizji? ─ zastanawia się ekspertka. ─ Zgodnie z danymi z badania Gemius/PBI z września 2017 roku potencjał reklamowy internetu to około 23,1 mln Polaków w wieku 18-75 lat. W ciągu miesiąca z siecią łączy się 11 mln dorosłych kobiet i ponad 12 mln mężczyzn ─ dodaje.
W ostatnich dziewięciu miesiącach najbardziej aktywna w sieci pod względem reklamowym była Kompania Piwowarska. Spoty tego producenta stanowią ponad 50 proc. wszystkich reklam wideo online branży piwnej wyemitowanych od stycznia do września. Na podium jest również Grupa Żywiec, do której należy około jednej trzeciej kreacji emitowanych przez branżę (31 proc.). Udziały pozostałych producentów złotego trunku w kampaniach reklamowych wideo w sieci kształtują się na poziomie kilku procent.
Małe piwo w reklamie wideo online
Spoty promujące piwo stanowią niewiele ponad 5 proc. wszystkich reklam wideo wyświetlonych polskim internautom od stycznia do września 2017 roku na komputerach i laptopach. Udział reklam typu display wypada jeszcze gorzej – to średnio 0,2 proc. Miesięcznie w sieci dorosłym kobietom wyświetla się średnio 7 spotów z piwem, mężczyznom ─ 9. W lipcu wyniki te były wyższe, paniom wyświetlono średnio 9 reklam napoju z pianką, panom 12.
Kampanie reklamowe branży piwowarskiej cechują się dużą sezonowością. Aktywność reklamowa browarów wzrasta od maja do sierpnia. Najwięcej wyświetleń reklam wideo tej branży w 2017 roku obserwowano w lipcu. W tym miesiącu spoty piwne były emitowane ponad 120 mln razy. To trzy razy więcej niż w najsłabszym pod tym względem miesiącu – styczniu (39 mln emisji spotów).
─ Nowe prawo z jednej strony ogranicza możliwości reklamowe producentów piwa w telewizji, a z drugiej strony jest szansą, by zwiększyć swoją obecność w internecie. Jednak, by dobrze ją wykorzystać reklamodawcy muszą pamiętać jak bardzo różnym medium od telewizji jest sieć i jak bardzo różni się sposób oglądania i oczekiwania użytkownika internetu od widza srebrnego ekranu – podsumowuje Wiercińska.
Źródło: Gemius