logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Projekt Roku: Polski Konkurs Graficzny 2017 rozstrzygnięty

   15.12.2017, przeczytano 3473 razy
ilustracjastrzałka
Andrzej Heidrich

W sobotę 9 grudnia w Warszawie przyznano nagrody w organizowanym przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej konkursie Projekt Roku. Jury, spośród blisko 150 nominowanych, wybrało najlepszych w 6 kategoriach: Projektowanie na potrzeby druku, Identyfikacja wizualna, Projektowanie systemowe, Świeża krew, Wydarzenie i Autorytet.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/projekt-roku%3A-polski-konkurs-graficzny-2017-rozstrzygniety,34874,artykul.html

Projekt Roku to inicjatywa mająca na celu podniesienie poziomu kultury wizualnej w Polsce poprzez promowanie twórczości polskich projektantów w kraju i za granicą. To też pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Kompleksowa prezentacja najlepszych realizacji i najważniejszych twórców może być przełomem w promowaniu kultury.

Podczas gali, która odbyła się 9 grudnia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nagrodzono:

  • W kategorii Świeża Krew, za plakat Ogólnopolskiego Strajku Kobiet z października 2016 roku, który uzmysłowił, czym jest projektowanie graficzne w działaniu nagrodę otrzymała Ola Jasionowska.

  • W kategorii Wydarzenie nagrodzono II Ogólnopolską Wystawę Znaków Graficznych, przełomową inicjatywę wyrosłą z pasji Patryka Hardzieja, który wspólnie z Rene Wawrzkiewiczem rozwinął swoją pracę dyplomową w publikację, serię wystaw prezentowanych w najważniejszych instytucjach promujących dizajn w Polsce, oraz liczne wydarzenia dodatkowe. Zarówno wystawa jak i wydany przez Wydawnictwo Karakter katalog funkcjonują jako starannie przygotowany leksykon (słownik form) polskich projektów logotypów – zarówno powojennych, tych kultowych i tych mniej lub całkowicie nieznanych, jak i współczesnych. Nie tylko gromadzą i uzupełniają wiedzę o tym docenianym, acz niezbyt szczegółowo opisanym obszarze projektowania graficznego, ale również stanowią punkt wyjścia i inspiracji dla młodszych projektantów i obrazują zmiany w  podejściu do tematu – od jednostkowego projektu znaku graficznego do systemowego podejścia do projektowania całej identyfikacji wizualnej współczesnych marek.
    ilustracjastrzałka

  • Blank Studio to laureat kategorii Projektowanie systemowe, który otrzymał nominacje za dwa projekty wayfinding’owe (projekty oznakowania przestrzeni): w budynku biurowym Estetyczna 4 w Tychach (za który odebrali nagrodę) oraz projekt oznaczeń w Muzeum Emigracji w Gdyni.
    ilustracjastrzałka

  • W kategorii Projektowanie na potrzeby druku zwyciężył Kuba Sowiński, autor oprawy graficznej książki z kategorii podręczników „na eksport” – „VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century”, publikacji popularyzującej polskie projektowanie graficzne XX wieku.
    ilustracjastrzałka

  • Krzysztof Pyda odebrał nagrodę w kategorii Identyfikacja wizualna za oprawę graficzną wystawy „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” która odbyła się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (kuratorzy: Sebastian Cichocki, Kuba Szreder).
    ilustracjastrzałka

  • W kategorii Autorytet wyróżniony został Andrzej Heidrich, projektant m.in. znaczków pocztowych i banknotów, którymi posługujemy się od pokoleń. Nagrodzony za całokształt twórczości, niezwykły kunszt i precyzję w rysunku.


Projekty nominowane do nagrody wyselekcjonowało grono researcherów złożone z grafików, ekspertów projektowania graficznego i organizatorów najważniejszych wydarzeń związanych z designem. Ostateczną decyzję podjęło jury, w skład którego weszli: Bogna Świątkowska, Ewa Solarz, Klara Czerniewska-Andryszczyk, Mariusz Knorowski, Michał Łojewski, Marcin Władyka i Dawid Korzekwa.

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
Wspólnie z ekspertami z Fundacji Climate Strategies Poland przeprowadziliśmy szczegółowe badanie śladu węglowego Gali EFFIE Awards Poland 2023. Badanie to obejmowało trzy dni wydarzenia (dzień przed i dzień po) oraz uczestników gali, co pozwoliło uwzględnić różnorodne aspekty emisji związane z ich udziałem.
Kampania Kompanii Piwowarskiej z nagrodą ECU Sustainability Awards
Kompania Piwowarska po raz czwarty razem z Fundacją „Dom w Łodzi” prowadziła kampanię społeczną FASOFF, szerzącą świadomość na temat FAS czyli alkoholowego zespołu płodowego. Tym razem pod hasłem: „Będę TATĄ! - nie piję razem z nią”. Kampania otrzymała nagrodę ECU Sustainability Award przyznawaną podczas European Circular Retail Congress, będącego częścią...
Konkurs na nazwę dla polskich myśliwców F-35
W związku z zakupem przez Wojsko Polskie F-35 Sztab Generalny Wojska Polskiego ogłosił konkurs na nazwę dla nowych myśliwców.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764