Ogilvy o reklamie w epoce cyfrowej to książka niezwykła, napisana przez Milesa Younga, wieloletniego pracownika i dyrektora naczelnego agencji reklamowej Ogilvy & Mather. Autor wykorzystał tu swe doświadczenia w branży, by stworzyć niezastąpiony poradnik pokazujący najważniejsze zależności w cyfrowym ekosystemie, ich społeczne i naukowe konteksty. Jego analizy najlepszych, a także zupełnie nietrafionych cyfrowych kampanii reklamowych przydadzą się każdemu, kto chce związać swoją przyszłość z tym biznesem.
Kanwą swojego dzieła uczynił poglądy i osiągnięcia zmarłego w 1999 roku Davida Ogilvy - swojego mentora i prawdziwego geniusza reklamy, dziś powiedzielibyśmy - ikony tej dziedziny. Ogilvy po wielu latach burzliwego życia (pracował m.in. jako kucharz, farmer czy agent wywiadu) założył w 1948 roku w Nowym Jorku agencję reklamową, która szybko wspięła się na sam szczyt w tej branży. Większość prowadzonych przez nią kampanii okazała się kamieniami milowymi w rozwoju reklamy oraz marketingu. W pamięci ludzi zajmujących się tą dziedziną pozostał jedną z najbardziej wpływowych postaci - „ojcem reklamy”. W 1962 roku magazyn „Time” określił go mianem „najbardziej poszukiwanego kreatora w dzisiejszym przemyśle reklamowym”. W 1983 roku ukazała się książka „Ogilvy w reklamie”, która szybko stała się swoistą Biblią dla pracowników marketingu, PR, przemysłu reklamowego i branż pokrewnych.
Ogilvy pokazał wyraziście prymat treści nad formą, zaś rodzący się świat cyfrowy traktował nie jako odrębną dziedzinę, lecz po prostu jako kanał komunikacji, czynnik radykalnie usprawniający „tradycyjny” sposób prowadzenia interesów, nie zaś wszechświat równoległy.
Coraz szybsze tempo zmian zachodzących w epoce cyfrowej stawia agencjom reklamowym i ich klientom liczne nowe wymagania, a zarazem stwarza nowe możliwości. Miles Yung, uwspółcześnił poglądy Ogilvy. Podane 3 dekady wcześniej elementarne prawdy ponownie wydobył kosztem wielkich starań z „szumu cyfrowego”. Rozważania poparte wynikami najnowszych badań naukowych oraz zilustrowane studiami przypadków najlepszych kampanii reklamowych, zawierają praktyczne rady dla wszystkich, którzy zamierzają podjąć pracę w reklamie albo też już w niej pracują. Wszechstronna tematyka książki obejmuje następujące zagadnienia:
- zachowanie się marki w nowym pejzażu cyfrowym
- znaczenie ekosystemu cyfrowego
- tworzenie inteligentnych treści, które angażują odbiorcę
- trzy pola bitwy - media społecznościowe, mobilność oraz ciągłość handlu
- zależności między markami, nastawieniem społecznym a społeczeństwem
- okiełznanie mocy technologii twórczych
- przydatność dużych zbiorów danych
- Internet a rynki wschodzące.
Milles Young przytacza słowa Davida Ogilvy charakteryzujące osoby posiadające umiejętności potrzebne do prowadzenia agencji: … entuzjaści, intelektualnie uczciwi i dość silni, by podejmować trudne decyzje i opierać się naciskom. Większość z nich odznacza się wielkim urokiem osobistym, nie terroryzuje pracowników, uważnie ich słucha i zachęca do rozmowy…
A od siebie dodaje jeszcze trzy niezbędne cechy:
- umiejętność upraszczania co się da, bezlitosnego wykorzeniania wszystkich zbędnych elementów w myśleniu o przedsięwzięciu i w stosowaniu jego wyników
- umiejętność współpracy, ponieważ nic nie jest naprawdę oddzielnie - już nie tylko żaden człowiek, ale teraz również żaden biznes nie jest samotną wyspą
- ciekawość wszystkiego, bo bez niej nie da się przyciągnąć kreatywnych współpracowników.
Książka została objęta patronatem medialnym portalu Signs.pl.
Źródło: Wydawnictwo Arkady