logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ustawa o symbolach państwowych RP: List otwarty STGU do MKiDN

   19.11.2018, przeczytano 944 razy
ilustracjastrzałka

W imieniu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej chcieliśmy, po raz kolejny, wyrazić swoje zaniepokojenie sposobem przeprowadzenia postępowania ws. sporządzenia załączników graficznych do ustawy o symbolach państwowych RP.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ustawa-o-symbolach-panstwowych-rp%3A-list-otwarty-stgu-do-mkidn,380200,artykul.html

STGU zostało włączone w proces wyłaniania zwycięskiej oferty w postępowaniu na swoją wyraźną, wielokrotnie powtarzaną prośbę. 

Sposób, w jaki Stowarzyszenie zostało dodane do postępowania, jak i samo przeprowadzenie procesu w żaden sposób nie wskazuje na to, by całość postępowania miała być przeprowadzona w sposób uważny (z odpowiednią powagą) oraz profesjonalny (np. jednym z elementów oferty były publikacje oferentów na temat heraldyki, ale czas na zapoznanie się z tekstami pozwolił jedynie na przeczytanie tytułów tych publikacji a nie ocenę ich wartości merytorycznej). 

Przypominając przytoczoną sytuację:

1. Wiedząc, że jest przeprowadzane  postępowanie w sprawie załączników graficznych do ustawy o symbolach narodowych, STGU we własnym zakresie zwróciło się do MKiDN z prośbą o włączenie Stowarzyszenia do procesu. Nasza rola z założenia miała być ekspercka, z racji posiadanych kompetencji i charakteru działalności Stowarzyszenia. Wystąpiliśmy z propozycją wsparcia merytorycznego. MKiDN nie odniosło się do naszej oferty, ale zostaliśmy zaproszeni do procesu jako oferent. Nie mogliśmy przyjąć tej propozycji, ponieważ charakter naszej działalności jest inny. Jasno o tym informujemy, a zakres działalności STGU precyzuje statut.
2. Na wielokrotną prośbę STGU o partycypację w projekcie w charakterze eksperckim jeden z członków Zarządu został zaproszony na obrady jury, niestety zaledwie z kilkudniowym wyprzedzeniem.
3. Jako uczestnicy postępowania z zaskoczeniem przyjęliśmy fakt, że wbrew naszym rekomendacjom, wybrana została oferta w oparciu o kryterium najniższej oferty cenowej. Argumenty eksperckie nie zostały wzięte pod uwagę. ze względu na najniższą oferowaną cenę.
4. Obecnie pozostaje nam wzięcie udziału w konsultacjach społecznych, które w dużej mierze koncentrują się na ochronie prawnej godła i barw, a nie na ich poprawnej konstrukcji. Wiele pytań, które pojawiają się przy procesie, wskazuje nieznajomość realiów projektowych oraz obecnych możliwości technologicznych. 

W związku z nakreśloną sytuacją, po raz kolejny składamy propozycję, aby MKiDN skorzystało z usług STGU jako eksperta w dziedzinie projektowania. Mamy poważne obawy co do przygotowania merytorycznego osób uczestniczących w procesie. Obawiamy się, że praca nad tak kluczową dla obywateli ustawą będzie sprowadzona do ochrony godła i barwy. Tymczasem symbole narodowe to nie tylko ochrona prawna , ale także ogrom rzemieślniczej pracy projektanta oraz dobrze zaprojektowany system. 

Tym samym, apelujemy o skorzystanie z możliwości współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, w ramach której przejdziemy przez proces edukacyjny, m.in. przedstawienia wzorcowych przykładów ze świata, a także opowiedzenia o tym, jak proces powinien przebiegać i na jakie jego elementy należy zwrócić uwagę. Jesteśmy – wciąż – otwarci na współpracę. 

z wyrazami szacunku
Zarząd STGU

Lena Mitkowa
Lena Pianovska
Filip Tofil
Mateusz Machalski

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowa seria profesjonalnych monitorów Sony Bravia
Firma Sony ogłosiła dziś, że rodzina monitorów profesjonalnych BRAVIA powiększa się o zupełnie nowy, flagowy 98-calowy monitor z serii FW-BZ53L, wyposażony w powłokę Deep-Black Non-Glare Poszerzeniu ulega tez oferta podstawowych monitorów serii BZ30L do której dla klientów w Europie dołącza monitor w wersji 98-calowej., Niedawno ogłoszone...
Samsung Electronics liderem rynku digital signage 15. rok z rzędu
Centrum badań rynku Omdia ogłosiło, że Samsung Electronics 15 rok z rzędu został uznany za producenta numer jeden w zakresie produktów wyświetlania profesjonalnego [1] . Według firmy badawczej w minionym roku Samsung nie tylko był liderem globalnego sektora signage z 33 proc. udziałem, ale także sprzedał ponad 2 mln urządzeń – to rekordowa liczba dla...
Kampania Pepsi: Thirsty for more
Marka Pepsi wystartowała z kampanią marketingową pod hasłem „Thirsty for more”. W ramach działań zaplanowano szereg wyjątkowych i niestandardowych aktywności mających na celu zachęcenie konsumentów do odkrycia nowej ery świata Pepsi. Aktywacja jest efektem globalnej transformacji marki, która przeszła największy rebranding od ponad 14 lat.
Xiaomi rozpoczęło współpracę z gwiazdami polskiej siatkówki
Aleksander Śliwka, Kamil Semeniuk i Marcin Janusz rozpoczęli współpracę z Xiaomi. Od dziś na swoich kanałach społecznościowych będą dzielić się fragmentami ze swojego życia, treningów, a w szczególności z najważniejszych spotkań meczowych w tym roku. Nowi przyjaciele marki będą relacjonować legendarne momenty zdjęciami przy użyciu telefonów...
Lincoln Electric powierza Kinesso obsługę w digitalu
Lincoln Electric, specjalizujący się w zakresie projektowania, rozwoju i wytwarzania produktów do spawania, cięcia, lutowania i zautomatyzowanych rozwiązań dla przemysłu, wybrał w przetargu na obsługę digital ofertę agencji KINESSO (IPG Mediabrands).
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764