logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

INFOGRAFIKA: „Boże Narodzenie 2018 z perspektywy Polaków"

  PR 07.12.2018, przeczytano 1814 razy
ilustracjastrzałka

Aż 67% świątecznego budżetu przeznaczamy na prezenty dla bliskich. Według 39% Polaków największą świąteczną wpadką jest podarowanie nieodpowiedniego upominku. Niestety, jak wynika z badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń, aż 85% z nas pada ofiarą nietrafionych prezentów. Co trzeciemu Polakowi komercjalizacja świąt psuje ich atmosferę, a 27% wskazuje na ciągły pośpiech i brak czasu na spokojnie przygotowanie się do Bożego Narodzenia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/_boze-narodzenie-2018-z-perspektywy-polakow_,380448,artykul.html

Spośród 1683 respondentów badania „Święta Bożego Narodzenia 2018 z perspektywy Polaków”, aż 65% przyznaje, że święta to stres, gdyż zamiast wypoczywać, całą energię tracimy na przygotowania i gonitwę za prezentami. Atmosferę świąt najbardziej psuje przede wszystkim skupienie się na ich materialnym wymiarze – 31% odpowiedzi, ciągły pośpiech i brak czasu na ich celebrowanie – 27% wskazań, niezadowolenie bliskich z podarowanych im upominków – 25% odpowiedzi oraz złe relacje w rodzinie – 17% odpowiedzi.

Zmienia się nasze postrzeganie świąt

Większość zapytanych przez serwis Prezentmarzeń Polaków uważa, że święta Bożego Narodzenia zmieniły swój charakter – dlaczego? Według 29% respondentów - nawet niewierzący ubierają choinkę, według 24% żyjemy w specyficznych czasach, gdy święta tracą swój religijny charakter. Dla 19% respondentów wynika to głównie ze skupienia się na materialnych aspektach, a 5% skarży się, że dziś nawet w marketach gra się kolędy.Według 24% respondentów, grudniowe święta nie zmieniły swojego charakteru i wciąż są obchodzone tradycyjnie. Jak pokazały wyniki badania serwisu, „magia świąt” to w dzisiejszych czasach przede wszystkim chęć poczucia się wyjątkowo w okresie Bożego Narodzenia. Oprócz celebrowania świąt, to również okres, kiedy co trzeci Polak znajduje czas, aby wyjść na spacer, 29% nadrabia zaległości oglądając filmy czy czytając, 21% spotyka się z przyjaciółmi i znajomymi. Dla 11% Polaków to również okres, kiedy poza spotkaniami w rodzinnym gronie, nadrabia się zaległości z pracy.

Obdarowywanie się upominkami to wciąż bardzo ważny zwyczaj

Jak wynika z badania „Święta Bożego Narodzenia 2018 z perspektywy Polaków” większość nas podarowuje swoim bliskim świąteczne upominki.  Dla 47% jest to miły gest okazania uczuć, a dla 37% część świątecznej tradycji. Zmieniają się jednak preferencje dotyczące prezentów, zarówno wśród obdarowujących, jak i obdarowanych. Większość zapytanych Polaków uważa, że z roku na rok kupujemy coraz mniej tradycyjnych upominków. Dlaczego się tak dzieje? Według 26% - zastępujemy standardowe prezenty bonami i voucherami, nie skazując się na gust ofiarodawcy. Dla 19% tradycyjne upominki są nudne i przewidywalne, 17% chce podarować bliskim prezent w formie przeżycia – na przykład lekcje tańca, masaż czy nawet skok ze spadochronem.

- Już od kilku lat, coraz więcej osób decyduje się na upominki niematerialne, które pozwolą bliskiej osobie spełnić marzenia, miło spędzić czas wolny lub realizować pasje. Karty podarunkowe i vouchery stały się bardzo popularną i atrakcyjną formą prezentów. Dodatkową zaletą jest możliwość ich kupna na ostatni moment, jak i realizacji w dowolnym czasie.– komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.

Według badania serwisu, 48% spośród 1683 zapytanych Polaków deklaruje, że preferuje niespodzianki świąteczne, więc prezenty w formie przeżyć wpisują się w ich oczekiwania. Z kolei 29% woli prezenty materialne, a 23% zdecydowanie upominki w formie voucherów, które można samodzielnie zrealizować.

Prezenty zdominowały świąteczny budżet Polaków

Jednym z kluczowych elementów świąt, co odzwierciedla przedświąteczna „gorączka zakupowa” jest obdarowywanie się upominkami. Tradycja zakupu prezentów praktycznie przejęła świąteczne finanse, na dobre wpisując się w społeczne obyczaje. Aż 67% spośród 1683 respondentów największy budżet świąteczny przeznacza na prezenty dla bliskich, 21% na jedzenie, 12% na świąteczny wystrój domu.

Na zakup prezentu dla bliskiej osoby 27% respondentów przeznacza do 100 zł, 35% od 100 do 200 zł, a 19% do 300 zł. Dla 12% z nas akceptowalnym wydatkiem jest kwota powyżej 300 zł. Tylko 7% respondentów może przeznaczyć na zakup prezentu dla bliskiej osoby powyżej 500 zł.

Co trzeci Polak, jak wynika z badania sfinansuje grudniowe święta w tym roku z oszczędności, 45% z bieżących dochodów. Niestety 22% z nas musi się zadłużyć na świąteczne wydatki, korzystając z karty kredytowej – 10%, pożyczki, kredytu gotówkowego – 7% lub prosząc o pomoc finansową rodzinę i przyjaciół – 5%.

Wspólny posiłek przy wigilijnym stole, ubieranie choinki i obdarowywanie się upominkami to dla Polaków obecnie najważniejsze świąteczne zwyczaje. Z jednej strony narzekamy na komercjalizację świąt, jak potwierdza w badaniu co trzeci z nas, a z drugiej strony największy budżet świąteczny przeznaczamy na prezenty.

Źródło: Prezentmarzeń

www.prezentmarzen.com

Dodatkowe informacje:

* Badanie „Boże Narodzenie 2018 z perspektywy Polaków" w formie ankiety online przeprowadził serwis Prezentmarzeń w dniach 15-29 listopada br. na reprezentatywnej grupie 1683 respondentów.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764