logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Spada konkurencyjność polskich firm. Traci także Europa Środkowa  PRZEJDŹ DO ARTYKUŁU

ilustracja

Konkurencyjność polskich firm spadła na przestrzeni ostatnich kwartałów, kwestią otwartą jest skala tego spadku: znaczna, czy – na tle innych krajów regionu – umiarkowana? Niewątpliwie niskie koszty pracy nie są już atutem wyraźnie działającymi na rzecz konkurencyjności polskich firm. Nie jest to jedynie efekt administracyjnych podwyżek płacy minimalnej – biorąc pod uwagę niskie bezrobocie i w efekcie systemowy deficyt rąk do pracy w wielu branżach (np. od lat niedobór pracowników w budownictwie szacowany jest na 100-120 tys. osób). Wydaje się więc, iż w pierwszej kolejności to rynek dokonał korekty płac – rynek wymusi też więc szukanie rozwiązań na zwiększenie konkurencyjności polskich firm. Jednym z nich jest zwiększenie ich produktywności, która na tle gospodarek zachodnioeuropejskich jest niska, nie przekracza połowy średniej produktywności firm w UE (dane za PIE na podstawie Eurostatu).

  PRZEJDŹ DO ARTYKUŁU

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. – To narzędzie, szczególnie przydatne małym i średnim przedsiębiorcom. Zdecydowanie usprawnia procesy administracyjne, ogranicza biurokrację i zwiększa bezpieczeństwo dokumentacji – ocenia Beata Tęgowska, ekspert ds. księgowości i płac w...
W ub.r. liczba wniosków dot. zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o 4,8% w porównaniu z 2023 r. Jak twierdzą eksperci, nie oznacza to jednoznacznie lepszych warunków do prowadzenia biznesu. Nie brakuje też opinii, że najtrudniejsza sytuacja panuje w małym handlu detalicznym i gastronomii. Z kolei liczba wniosków o zawieszenie JDG...
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń wyzwaniem dla ustawodawcy?
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń...
Gen Z stawia nie tylko na AI i cyfrowe rozwiązania
Powszechnie pokolenie Z jest uznawane za osadzone w świecie cyfrowym i zapatrzone w AI. Wyniki nowego badania „Granice ucyfrowienia generacji Z”[1], przeprowadzonego przez LoveBrands Group wraz z SW Research, pokazują jednak, że przedstawiciele tej generacji w wielu obszarach – jak choćby zdrowie czy randkowanie – stawiają na bezpośrednie kontakty z drugim...
Automatyzacja i sztuczna inteligencja rewolucjonizują obsługę klienta. Chatboty, voiceboty i inne systemy oparte na AI stają się coraz bardziej powszechne. Jednak kluczowym wyzwaniem jest zdobycie zaufania użytkowników do tych technologii. Okazuje się, że jednym z kluczowych czynników zrozumienia akceptacji klientów względem automatyzacji jest poziom ich...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764