logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Autor znaku „Solidarność” zaprojektował logo polskiej prezydencji w Radzie UE

   10.05.2011, przeczytano 9228 razy
ilustracjastrzałka

Dynamika, pozytywna energia i solidarność – to główne wartości, które ma nieść logo nadchodzącej polskiej Prezydencji, oficjalnie przedstawione we wtorek przez premiera Donalda Tuska.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/autor-znaku-solidarnosc-zaprojektowal-logo-polskiej-prezydencji-w-radzie-ue,12512,artykul.html

Logo jest nieodłącznym, wizualnym symbolem każdej unijnej prezydencji. To coś więcej niż tylko znak graficzny: to komunikat, który państwo – w tym wypadku Polska – przekazuje o sobie i o nastawieniu, jakie ma na czas sześciu miesięcy przewodzenia w Unii - czytamy na stronie MSZ poświęconej poslkeij prezydencji.

Logo naszej Prezydencji ma wg MSZ pokazać Polskę jako nowoczesne i młode duchem państwo, potrafiące inicjować pozytywne zmiany w całej Europie. Ponieważ Prezydencja - będąc głosem Unii Europejskiej - będzie widoczna także w innych państwach świata, nasze logo ma być uniwersalne i budzić pozytywne skojarzenia w różnych kręgach kulturowych.

Autorem projektu jest Jerzy Janiszewski, scenograf i grafik. Absolwent gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Plastycznej, pracował m.in. w Paryżu, Londynie i Barcelonie. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród To właśnie on – niemal dokładnie 31 lat temu, podczas Strajków Sierpniowych (1980 r.) – zaprojektował znane dziś na całym świecie logo „Solidarności”. Stało się ono historycznym symbolem polskiej drogi do wolności i demokratycznych przemian w tej części świata. Namalowany pędzlem napis "Solidarność" obiegł cały świat, stając się jednym z najbardziej znanych znaków graficznych światowej kultury.

W opublikowanym przez MSZ wywiadzie Janiszewski mówi m.in.: Starałem się by logo swoją formą wizualną kojarzyło się z pozytywną energią, było dynamiczne i zwrócone ku przyszłości. By symbolizowało idee wspólnoty, integracji, spójności działań, solidarności. Zainspirowała mnie forma strzały skierowanej do góry, która jest synonimem rozwoju, innowacji, wzrostu, kreatywności czy też konkurencyjności. Połączone strzały w kolorach flag państw -członków UE nadają logo siłę i zwartość.To również sylwetki ludzi reprezentujących te kraje, trzymających sie razem, prowadzonych przez Polskę. Interpretacja manualna logo nadaje mu ekspresji, "młodego ducha".

Na pytanie jak długo trwała praca nad znakiem autor wyjaśnia: Najpierw była analiza logotypów minionych Prezydencji, porządkowanie różnych pomysłów na temat, po pewnym czasie pierwsze poszukiwania, szkice -najpierw typograficzne -potem różne inne, bardziej abstrakcyjne aż do pomysłu strzały. Następnie poszukiwanie już właściwych proporcji, dynamiki znaku. Myślę ze zajęło mi to miesiąc.

Wkrótce po wystąpieniu Donalda Tuska odezwały się pierwsze głosy krytyki. W opublikowanym na stronach brief.pl komentarzu, Aleksander Machnacz, creative director w Momentum Worldwide pisze m.in.: Jeżeli jest coś, co mnie osobiście razi, to konstrukcja logo. Z doświadczenia wiem, jak na wszelkich materiałach dobrze komponują się logotypy graficznie zwarte, tworzące wyraźną całość. Tu mamy natomiast do czynienia z elementem graficznym, do którego jakby na siłę i w ostatniej chwili „doklejono” adres WWW, tworząc jakiś mocno w przestrzeni rozciągnięty twór. Daleki jestem od potępiania tego projektu. Jednak nie mogę się oprzeć przed zadaniem autorowi tego logotypu jednego, zasadniczego pytania: Czy przewidział on, że całe rzesze krytykantów mogą wielkim głosem krzyknąć, iż owe logo najbardziej symbolizuje podwyżki cen w ostatnich latach?

Polski rząd chce, by logo Prezydencji świadomie nawiązywało do wielkiej, historycznej tradycji „Solidarności”. Będzie to miało symboliczne znaczenie, adekwatne do rangi wydarzenia jakim jest pierwsza w historii polska Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej.

Źródło: MSZ / inf. wł.


REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Znak wydaje się OK, nawet pomimo "rozlazłości" - tyle że liternictwo rzeczywiście nie klei się do niego i wygląda na kompletnie przypadkowe, w dodatku te dwa kolory w sytuacji gdy mamy już tyle kolorów w "strzałkach"...

Najnowsze w tym dziale

Salonowa jakość w kampanii TRESemmé
Marka TRESemmé wprowadza na rynek nowe produkty i odświeżone wersje swoich profesjonalnych kosmetyków.
Wiosenna kampania Jantar: Taka jak ja! #Regeneracja
Jedyne w swoim rodzaju kosmetyki do włosów marki Jantar, opracowane na bazie cennej esencji bursztynowej, od lat podbijają serca Polek, gromadząc rzesze stałych Klientek. Na przełomie marca i kwietnia wystartowała kampania wizerunkowa pod hasłem „Taka jak ja! #Regeneracja” - promująca kultową, regeneracyjną serię do włosów zniszczonych w nowej odsłonie – szampon do...
Nowe władze Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB
W dniu 19 kwietnia br. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB, które zgromadziło kluczowych przedstawicieli branży marketingu. Podczas tego ważnego wydarzenia ogłoszono skład nowego Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, stanowiących fundamenty dalszego rozwoju stowarzyszenia.
Rogalik na drogę w kampanii 7Days
W maju marka 7Days startuje z największą aktywacją w tym roku w ramach kampanii „7Days. Złap na drogę!”, której celem jest promocja produktu – rogalika 7Days. Smaczny, zawsze świeży dzięki szczelnemu opakowaniu, doskonały na każdą okazję. W ramach działań przewidziana została również aktywacja lokalna – w maju na ulicach Lublina pojawi się...
Firma Hochland, która w tym roku świętuje jubileusz 30-lecia na polskim rynku, rozstrzygnęła przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Hochland. Marka, która na początku tego roku odświeżyła swoją identyfikację wizualną, do współpracy wybrała agencję reklamową Ogilvy.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764