logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Autorka „Ławek Niepodległości” zadowolona z projektu i z dyskusji

   03.01.2019, przeczytano 1252 razy
ilustracja
Wizualizacja projektu Marty Rosiak materiały MON

Portal Dziennikzachodni.pl opublikował wypowiedzi autorki projektu tzw. „Ławek Niepodległości” - Marty Rosiak z Jaworzna. Pierwsze realizacje projektu pojawiły się już w przestrzeni publicznej wywołując liczne kontrowersje. - W mojej profesji najgorsza jest obojętność odbiorcy – mówi jednak zadowolona autorka.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/autorka-_lawek-niepodleglosci_-zadowolona-z-projektu-i-z-dyskusji,380677,artykul.html

- W najśmielszych snach nie spodziewałam się tak emocjonalnych reakcji. - mówi Marta Rosiak. Według dziennikarzy „jest ona zadowolona ze swojego projektu i cieszy się, że tak wiele osób, także publicznych, komentuje Ławki Niepodległości.

„Ławka Niepodległości” to projekt Ministerstwa Obrony Narodowej mający służyć uczczeniu setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Obecnie obiekty instalowane są już w całej Polsce. Są instalacjami multimedialnymi – odtwarzają informacje dźwiękowe, wyposażone są w wi-fi, podświetlenie LED i skaner kodów QR. Projekt Marty Rosiak wyłoniono w ramach ogłoszonego przez MON konkursu. Samorządy instalujące Ławki na swoim terenie korzystają z dokumentacji MON oraz częściowego dofinansowania inwestycji.

- Założenia konkursu, czyli połączenie multimediów z siedziskiem miejskim, wydały mi się ciekawym wyzwaniem projektowym. Poza tym chciałam zbadać, czym jest dla mnie, ale też dla moich rówieśników, pojęcie niepodległości - mówi dziennikarzom Marta Rosiak.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

materiały MON

Projekt dyskutowany jest ostatnio w mediach i internecie, wzbudzając liczne kontrowersje. „Estetyczny dramat”, „sarkofag” - to niektóre z określeń jakie padają w tej dyskusji. Podnosi się w niej m.in. zarzut, że w komisji konkursowej nie było żadnego architekta ani designera. Koszt wykonania pojedynczej instalacji to ok. 88 tys. zł. Szacuje się, że na projekt wydano już w skali kraju 4 miliony zł.

- Traktuję te wypowiedzi jako aktualny barometr politycznej polaryzacji, którą niewątpliwie mamy w kraju. Jako autorka jestem usatysfakcjonowana z tego społecznego dyskursu, ponieważ dostałam szybką odpowiedź na postawione w mojej pracy pytanie (czym jest niepodległość - red). Prawda i autentyczność tej odpowiedzi jest dla mnie bezcenna - podkreśla Marta Rosiak cytowana przez Dziennikzachodni.pl.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Już teraz wygląda to od strony materiałowo-technicznej bardzo podejrzanie. Co będzie po roku i po kilku latach gdy beton się ubrudzi, pozacieka po zimie, jak ma się starzeć/patynować to dziwaczne siedzisko-głośnik? A co się z nim stanie gdy ktoś w dobrej wierze spróbuje na takim siedzisku-głośniku usiąść...?

avatar użytkownika
,

Być może komisja konkursowa nie wzięła pod uwagę tego typu aspektów.  

avatar użytkownika
,

znaczy się - niech mówią co chcą, byle nazwiska nie przekręcili?

avatar użytkownika
,

Zostawmy na boku kwestie estetyczne, bo o nich nie ma sensu dyskutować - to kwestia smaku. Trzeba natomiast powiedzieć uczciwie, że zadanie projektowe było trudne i wymagało na prawdę dużego zakresu wiedzy, obejmującej kwestie technologiczne czy materiałoznawstwo.

Tym większa jednak odpowiedzialność spoczywająca na organizatorach konkursu i na samej komisji konkursowej. Tymczasem jej skład nie obfitował niestety w fachowców z dziedziny designu i architektury (oprócz przedstawicieli MON i IPN był tam jedynie szef Związku Artystów Plastyków). Autorka miała pełne prawo przygotować nietrafioną propozycję, ma też prawo być wobec niej bezkrytyczna. Od krytycznej i zdystansowanej, obiektywnej oceny było MON i wytypowana przez ministerstwo komisja konkursowa - która nie stanęła niestety na wysokości zadania, fundując gminom "minę" w postaci obiektu, który najprawdopodobniej ulegać będzie bardzo szybkiej degradacji materiałowej i technologicznej.

Pamiętajmy, że również samorządowcy nie muszą być w tym zakresie specjalistami - decydują się na inwestycję ufając, że ministerstwo wie co robi, dostarczając im możliwość stworzenia obiektu podnoszącego prestiż, z którego chcą być wraz z mieszkańcami dumni. Jeżeli okaże się, że obiekty te szybko zdegradują się technicznie, mieszkańcy zamiast dumy, będą zapewne czuli z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości jedynie wstyd i rozczarowanie.
  

avatar użytkownika
,

Szkoda że nikt się odnosi do kosztu tego ustrojstwa bo tutaj jest raczej lekki wałek...  

avatar użytkownika
,

Nie jest do końca jasne jak wygląda kwestia autonomii samorządów podczas wyboru wykonawcy i ustalania z nim kosztów realizacji. Ministerstwo miało dostarczyć projekt i dać dofinansowanie - ale chyba nie narzuca wykonawcy i kształtu umowy. Przynajmniej nie znaleźliśmy jasnej informacji na ten temat.  

Najnowsze w tym dziale

Nowości od Canon na Festiwaludruku.pl
Tradycyjnie już w połowie września (18-19.09) przedstawiciele branży poligraficznej i reklamowej spotkają się w warszawskiej hali EXPO XXI. FestiwalDruku.pl to bowiem jedno z największych wydarzeń poświęconych kreatywnym rozwiązaniom poligraficznym dla niemal każdej branży. W tym roku gwiazdą na stoisku Canon (stoisko E5) będzie najnowsza wersja drukarki rolowej Océ...
Z dniem 1 sierpnia 2019 r. agencja Quality Public Relations rozpoczęła obsługę komunikacyjną marek: Tygryski, Crunlight i Łapsy, należących do firmy TBM Sp. z o.o.   
Dobiegła końca kampania „Trzeźwo Myślę”, promująca odpowiedzialną konsumpcję alkoholu
Twarzami kampanii „Trzeźwo myślę” w trzeciej edycji byli Vienio – warszawski raper i kucharz znany z ognistego temperamentu i własnego zdania na każdy temat, Karolina Pilarczyk – pierwsza polska drifterka, podwójna Mistrzyni Europy w drifcie i ambasadorka serwisu Moto.pl oraz Kasia Bigos – znana trenerka fitness, Mistrzyni Polski i Europy w pole...
Epson Surecolor S Series – system prowadzenia materiałów AD-ATC
Drukarki marki EPSON z serii SureColor S to precyzyjne i wydajne urządzenia, które doskonale sprawdzają się w produkcji wielkoformatowych wydruków reklamowych. EPSON, projektując serię SureColor S, za priorytetowe uznał zastosowane rozwiązań umożliwiających operatorowi minimalną potrzebę ingerencji w proces druku, przy zachowaniu optymalnej stabilności urządzenia....
Unique One promuje wspólną akcję Nestle i portalu Answear
Agencja UNIQUE ONE wygrała przetarg i odpowiada za obsługę akcji marki NESCAFÉ (Nestlé Polska) z portalem modowym Answear.  
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764