logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Babunia: Polskie stereotypy nazewnicze i branża spożywcza

  PR 20.04.2013, przeczytano 2138 razy

Nazwa produktów spożywczych często opiera się na stosowaniu uznanych konwencji. Wystarczy, że jakaś marka odniesie sukces, konkurenci jak najszybciej próbują z tego skorzystać. Powstaje konwencja nazewnicza. Nazwy produktów spożywczych nawiązujące do lidera powstają szybko, nie zawsze w sposób rozsądny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/babunia%3A-polskie-stereotypy-nazewnicze-i-branza-spozywcza,18509,artykul.html

Babunia to „nowa” popularna nazwa marketingowa. Sukces popularności i konwencji nazewniczej doprowadził niestety do dewaluacji tej nazwy. Nazwa produktów spożywczych z tej kategorii stała się nie tylko popularna, ale i coraz bardziej pretensjonalna. Kariera marki Babunia zaczęła się w 1994 roku, gdy Fabryka Pieczywa Cukierniczego Kaliszanka zastosowała taką formę do stworzenia nazwy produktów spożywczych i zarejestrowała znak słowno-graficzny Herbatniki Babuni. Ochrona prawna dotyczy z reguły konkretnej klasy towarowej i konkretnych produktów. Dlatego bez problemu bardzo szybko w ofertach innych firm pojawiły się Dżem Babuni, Majonez Babuni, Makaron Babuni, Rogaliki Babuni, Kluseczki Babuni, Twarożek Babuni, Ser Babuni, Szynka Babuni. Zbyt wielka popularność zdewaluowała markę Babunia. Na fali „sukcesu” przyszedł czas na kolejne rozszerzanie nazwy Babunia. Wódeczka Babuni, Wino Babuni, Nalewka Babuni. Nazwa produktów spożywczych opartych na słowie Babunia zdewaluowała się i utraciła całkowicie swoje wyróżnienie.

Nazwa produktów spożywczych to bardzo szeroka kategoria. Dlatego Babunia bezproblemowo była rozszerzana na inne produkty, nawet mające tak niewiele wspólnego z Babunią jak Frytki Babuni czy Ketchup Babuni. Babunia w krótkim czasie zrobiła zawrotną, wręcz celebrycką karierę. Pojawiły się również nazwy produktów spożywczych mniej trafne jak Słoik Babuni, Tradycja Babuni czy Smarowidło Babuni. Tak popularna i bezmyślnie rozszerzana nazwa produktów spożywczych nie przysłużyła się marce Babunia. W efekcie nazwa babunia używana jest masowo i początkowa wartość marki po prostu się rozmyła. Zła nazwa sukcesowi szkodzi, ogranicza markę, a w porównaniu z konkurentami wypada blado i niekonkurencyjnie.

Nazwa produktów spożywczych powinna wyróżniać. Stosowanie konwencji nazewniczej, opartej na utartych i populistycznych stereotypach może obniżać wartość marki. Nazwa produktów spożywczych kreowana poprzez powielanie stereotypów prowadzi do problemów. Użytkownicy nazwy Babunia to małe firmy, bardziej liczące na populizm, bieżącą sprzedaż niż na trwałe wyróżnienie. Naming produktów lub usługi jest decyzją strategiczną. Tylko wtedy, gdy nazwa produktów spożywczych jest bezpieczna, można zbudować silną markę. Aby to było możliwe nazwa musi spełniać dwa podstawowe kryteria: kreatywnie wyróżniać i gwarantować bezpieczeństwo. Babunia poprzez populistyczny naming produktów takich kryteriów już nie spełnia. Nie tylko nie wyróżnia, ale dewaluuje marki słowa tego używające.

Jak się okazuje, nazwa produktów spożywczych tworzona wyłącznie, jako konwencjonalna „kreacja” nie daje gwarancji uniknięcia problemów marketingowych. Naming produktów stanowić może, bowiem poważne ograniczenie. Straty wynikające z konieczności walki na rynku Babuni są niewspółmiernie większe od kosztów profesjonalnych projektów nazw, obejmujących testy lingwistyczne oraz badanie zdolności rejestrowej nazwy, jako słowny znak towarowy.

Unikatowa nazwa produktów spożywczych jest najłatwiejszą i najbardziej efektywną formułą komunikowania nowego lub zrewitalizowanego komunikatu marki. Dlatego wiele firm decyduje się na zmianę nazwy produktów, a wykorzystanie zmiany nazwy produktów do repozycjonowania marki jest dość powszechne. Nowa nazwa produktu spożywczego może rozszerzać pozycjonowanie, dodawać energii i witalności marce. Niezależnie czy jest konkretna, czy abstrakcyjna, poważna czy śmieszna, nazwa produktu powszechnie używana jest do:

  • Wyrażenia idei i wizji marki
  • Przekazania najistotniejszych wartości i wyróżników marki
  • Ukierunkowaniu komunikatów do docelowej grupy
  • Budowania zainteresowania, przykuwania uwagi
  • Powielania jako oznaczenie marki


Branża spożywcza jest bardzo konkurencyjna. Dlatego nazwa produktów spożywczych stanowi tak istotny element walki konkurencyjnej. Stosowanie konwencji nazewniczej dobre jest dla firm małych, których nie stać na uczciwy i w odpowiedniej skali budowany marketing. Firmom tym grożą jednak poważne konsekwencje. Marginalizacja ich oferty, a czasami problemy prawne. Bo ochrona prawna może być szersza i skuteczniejsza niż tak jak jest u Babuni. W wypadku neologizmów i kontaminacji, czyli nazw nowych i nieistniejących w słownikach, ochrona prawna nazwy jest zdecydowanie skuteczniejsza. Nazwa produktów spożywczych powstała ze słów generycznych takich jak Babunia zawsze niesie ryzyko rozmycia i dewaluacji. To co dobre jest dla firm małych, nie pasuje do strategii rynkowej firm średnich i dużych.

Maria Orkwiszewska
Ekspert nazewnictwa firm i produktów w firmie ANAGRAM Naming

Źródło: ANAGRAM Naming

www.anagram.pl


avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: codes

(CODES)

codes o sobie:

ANAGRAM to zespół specjalistów, projektujących nazwy i symbole dla firm i produktów. Jest liderem w kreowaniu nazw: wyróżniających firmę i produkt na rynku, dopasowanych do potrzeb biznesu i zabezpieczonych przed podrabianiem przez konkurentów.

CODES pomaga firmom zbudować przewagę konkurencyjną i wykorzystać ją do pokonania konkurentów. Naszą główną umiejętnością jest ukierunkowanie marketingu na wspieranie strategii biznesowej firmy.

IDENTITY to kompletny zestaw usług identyfikacji, który odróżnia nas od naszych konkurentów, budując tym samym pozytywny wizerunek firmy. Powoduje to, że klienci mają większe zaufanie do marki.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Segmentacja rynku jako część ukierunkowanych kampanii e-mailowych
Pisanie wiadomości e-mail, które przyciągną uwagę odbiorców, jest trochę jak pieczenie ciasta. Składniki i ich proporcje muszą być odpowiednio dobrane.
Lokalne SEO - czy może pomóc małym firmom?
Pozyskiwanie klientów jest procesem, którego skuteczność zależy od odpowiedniej strategii marketingowej. Jednym z jej elementów jest pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Ogólne frazy kluczowe (krótkie frazy lub pojedyncze słowa) związane z branżą i ofertą firmy charakteryzują się dużą konkurencyjnością...
Polscy sprzedawcy coraz częściej wychodzą poza granice kraju, kierując swoją ofertę na zagraniczne rynki. W dobie globalizacji oraz rosnącej popularności e-commerce, cross-border stało się dla wielu firm naturalnym krokiem rozwoju. Jednak nawet najlepsze produkty i konkurencyjne ceny nie zagwarantują sukcesu, jeśli strategie marketingowe nie zostaną odpowiednio dostosowane do...
Z okazji Dnia Obsługi Klienta (CX Day), RAJA, europejski lider w zakresie opakowań, podkreśla znaczenie wysokich standardów obsługi klienta, dziękując partnerom biznesowym, których sukces jest kluczowy dla rozwijającej się współpracy. Firma podkreśla, jak inwestycje w obsługę oraz indywidualne podejście do klientów przekładają się na ich satysfakcję...
Jak rozpocząć działania marketingowe SEO za granicą?
Z badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny w sierpniu 2024 roku wynika, że zaledwie 37 proc. polskich firm zdecydowało się na ekspansję zagraniczną[1]. Swoją obecność na międzynarodowych rynkach zaznaczyły przede wszystkim przedsiębiorstwa z branży TSL (58 proc.) i produkcyjnej (51 proc.). Zdecydowanie rzadziej miało to miejsce w przypadku firm...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764