logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Babunia: Polskie stereotypy nazewnicze i branża spożywcza

  PR 20.04.2013, przeczytano 2102 razy

Nazwa produktów spożywczych często opiera się na stosowaniu uznanych konwencji. Wystarczy, że jakaś marka odniesie sukces, konkurenci jak najszybciej próbują z tego skorzystać. Powstaje konwencja nazewnicza. Nazwy produktów spożywczych nawiązujące do lidera powstają szybko, nie zawsze w sposób rozsądny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/babunia%3A-polskie-stereotypy-nazewnicze-i-branza-spozywcza,18509,artykul.html

Babunia to „nowa” popularna nazwa marketingowa. Sukces popularności i konwencji nazewniczej doprowadził niestety do dewaluacji tej nazwy. Nazwa produktów spożywczych z tej kategorii stała się nie tylko popularna, ale i coraz bardziej pretensjonalna. Kariera marki Babunia zaczęła się w 1994 roku, gdy Fabryka Pieczywa Cukierniczego Kaliszanka zastosowała taką formę do stworzenia nazwy produktów spożywczych i zarejestrowała znak słowno-graficzny Herbatniki Babuni. Ochrona prawna dotyczy z reguły konkretnej klasy towarowej i konkretnych produktów. Dlatego bez problemu bardzo szybko w ofertach innych firm pojawiły się Dżem Babuni, Majonez Babuni, Makaron Babuni, Rogaliki Babuni, Kluseczki Babuni, Twarożek Babuni, Ser Babuni, Szynka Babuni. Zbyt wielka popularność zdewaluowała markę Babunia. Na fali „sukcesu” przyszedł czas na kolejne rozszerzanie nazwy Babunia. Wódeczka Babuni, Wino Babuni, Nalewka Babuni. Nazwa produktów spożywczych opartych na słowie Babunia zdewaluowała się i utraciła całkowicie swoje wyróżnienie.

Nazwa produktów spożywczych to bardzo szeroka kategoria. Dlatego Babunia bezproblemowo była rozszerzana na inne produkty, nawet mające tak niewiele wspólnego z Babunią jak Frytki Babuni czy Ketchup Babuni. Babunia w krótkim czasie zrobiła zawrotną, wręcz celebrycką karierę. Pojawiły się również nazwy produktów spożywczych mniej trafne jak Słoik Babuni, Tradycja Babuni czy Smarowidło Babuni. Tak popularna i bezmyślnie rozszerzana nazwa produktów spożywczych nie przysłużyła się marce Babunia. W efekcie nazwa babunia używana jest masowo i początkowa wartość marki po prostu się rozmyła. Zła nazwa sukcesowi szkodzi, ogranicza markę, a w porównaniu z konkurentami wypada blado i niekonkurencyjnie.

Nazwa produktów spożywczych powinna wyróżniać. Stosowanie konwencji nazewniczej, opartej na utartych i populistycznych stereotypach może obniżać wartość marki. Nazwa produktów spożywczych kreowana poprzez powielanie stereotypów prowadzi do problemów. Użytkownicy nazwy Babunia to małe firmy, bardziej liczące na populizm, bieżącą sprzedaż niż na trwałe wyróżnienie. Naming produktów lub usługi jest decyzją strategiczną. Tylko wtedy, gdy nazwa produktów spożywczych jest bezpieczna, można zbudować silną markę. Aby to było możliwe nazwa musi spełniać dwa podstawowe kryteria: kreatywnie wyróżniać i gwarantować bezpieczeństwo. Babunia poprzez populistyczny naming produktów takich kryteriów już nie spełnia. Nie tylko nie wyróżnia, ale dewaluuje marki słowa tego używające.

Jak się okazuje, nazwa produktów spożywczych tworzona wyłącznie, jako konwencjonalna „kreacja” nie daje gwarancji uniknięcia problemów marketingowych. Naming produktów stanowić może, bowiem poważne ograniczenie. Straty wynikające z konieczności walki na rynku Babuni są niewspółmiernie większe od kosztów profesjonalnych projektów nazw, obejmujących testy lingwistyczne oraz badanie zdolności rejestrowej nazwy, jako słowny znak towarowy.

Unikatowa nazwa produktów spożywczych jest najłatwiejszą i najbardziej efektywną formułą komunikowania nowego lub zrewitalizowanego komunikatu marki. Dlatego wiele firm decyduje się na zmianę nazwy produktów, a wykorzystanie zmiany nazwy produktów do repozycjonowania marki jest dość powszechne. Nowa nazwa produktu spożywczego może rozszerzać pozycjonowanie, dodawać energii i witalności marce. Niezależnie czy jest konkretna, czy abstrakcyjna, poważna czy śmieszna, nazwa produktu powszechnie używana jest do:

  • Wyrażenia idei i wizji marki
  • Przekazania najistotniejszych wartości i wyróżników marki
  • Ukierunkowaniu komunikatów do docelowej grupy
  • Budowania zainteresowania, przykuwania uwagi
  • Powielania jako oznaczenie marki


Branża spożywcza jest bardzo konkurencyjna. Dlatego nazwa produktów spożywczych stanowi tak istotny element walki konkurencyjnej. Stosowanie konwencji nazewniczej dobre jest dla firm małych, których nie stać na uczciwy i w odpowiedniej skali budowany marketing. Firmom tym grożą jednak poważne konsekwencje. Marginalizacja ich oferty, a czasami problemy prawne. Bo ochrona prawna może być szersza i skuteczniejsza niż tak jak jest u Babuni. W wypadku neologizmów i kontaminacji, czyli nazw nowych i nieistniejących w słownikach, ochrona prawna nazwy jest zdecydowanie skuteczniejsza. Nazwa produktów spożywczych powstała ze słów generycznych takich jak Babunia zawsze niesie ryzyko rozmycia i dewaluacji. To co dobre jest dla firm małych, nie pasuje do strategii rynkowej firm średnich i dużych.

Maria Orkwiszewska
Ekspert nazewnictwa firm i produktów w firmie ANAGRAM Naming

Źródło: ANAGRAM Naming

www.anagram.pl


avatar użytkownika
+ + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: codes

(CODES)

codes o sobie:

ANAGRAM to zespół specjalistów, projektujących nazwy i symbole dla firm i produktów. Jest liderem w kreowaniu nazw: wyróżniających firmę i produkt na rynku, dopasowanych do potrzeb biznesu i zabezpieczonych przed podrabianiem przez konkurentów.

CODES pomaga firmom zbudować przewagę konkurencyjną i wykorzystać ją do pokonania konkurentów. Naszą główną umiejętnością jest ukierunkowanie marketingu na wspieranie strategii biznesowej firmy.

IDENTITY to kompletny zestaw usług identyfikacji, który odróżnia nas od naszych konkurentów, budując tym samym pozytywny wizerunek firmy. Powoduje to, że klienci mają większe zaufanie do marki.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764