logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Badaj wątrobę i „Prowadź się zdrowo” - podsumowanie kampanii

  PR 25.04.2023, przeczytano 363 razy

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD) jest dziś najczęstszą przewlekłą chorobą wątroby i staje się główną przyczyną marskości tego narządu[1]. Tymczasem, jak pokazuje podsumowanie badań diagnostycznych przeprowadzonych w ramach kampanii „Prowadź się zdrowo”, u ponad 40% badanych mężczyzn oraz ponad 31% kobiet, stwierdzono wyniki wskazujące na  stłuszczenie wątroby[2]. Warto zauważyć, że częściej dotykało ono mężczyzn, co może być spowodowane m.in.  charakterystyczną dla nich otyłością brzuszną – wyjaśnia lekarz hepatolog. To, że są oni w grupie ryzyka zachorowania na NAFLD, nie idzie jednak w parze z  przywiązywaniem wagi do profilaktyki[3].


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/badaj-watrobe-i-_prowadz-sie-zdrowo_---podsumowanie-kampanii,399747,artykul.html

Od 1 marca do 1 kwietnia w 16 miastach w Polsce została przeprowadzona akcja bezpłatnych badań stłuszczenia wątroby w mobilnych gabinetach, w ramach kampanii „Prowadź się zdrowo”[4]. Nieinwazyjne badanie było wykonywane za pomocą specjalistycznego urządzenia FibroScan. Jak pokazuje analiza danych, wyniki sugerujące stłuszczenie stwierdzono łącznie u 36% badanych osób.

- Ostatnio przeprowadzona akcja badań diagnostycznych stłuszczenia wątroby pokazała, że te choroby częściej dotykają mężczyzn niż kobiety. Wyniki akcji pokazały, że stłuszczenie dotyczyło ponad 40% Polaków oraz ponad 31% Polek. Różnice wynikają m.in. z tego, że mężczyźni mają statystycznie wyższe BMI, częściej spotyka się u nich otyłość brzuszną i więcej chorób współistniejących. A trzeba pamiętać, że jednymi z kluczowych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby są właśnie otyłość i cukrzyca typu 2[5]. Przy tym mężczyźni rzadziej niż kobiety odwiedzają gabinety lekarskie – mówi dr n. med. Jan Gietka, lekarz hepatolog.

Również wśród osób, które zgłosiły się na wspomniane badania, zbyt wysoka waga dotyczyła w większym stopniu mężczyzn niż kobiet – w populacji uczestniczącej w badaniu nadwagę lub otyłość miało 70% osób. Z czego za wysoką masę ciała stwierdzono u ponad 78% mężczyzn i ponad 61% kobiet.

Cichy wróg mężczyzn

Niealkoholowa choroba stłuszczeniowa wątroby nie boli i jeśli już daje objawy, to są one niespecyficzne, m.in. osłabienie, zmęczenie czy uczucie dyskomfortu w prawej górnej części brzucha. Z tych powodów trudno wykryć NAFLD – szczególnie na wstępnym etapie – bez specjalistycznej diagnostyki.

- Chociaż wątroba to bardzo ważny narząd wpływający na funkcjonowanie całego organizmu, to jest ona niezwykle dyskretna. Chora wątroba bardzo długo nie daje objawów. Najczęściej pojawiają się one dopiero wtedy, kiedy dochodzi do marskości. Przykładowo w typowym przebiegu stłuszczeniowej choroby wątroby te objawy pojawiają się po 30, a niekiedy nawet 40 latach trwania choroby. W tym kontekście niezwykle istotną rolę odgrywają badania profilaktyczne, pozwalające ocenić stan narządu i postawić diagnozę we wstępnym stadium choroby, kiedy jeszcze można zatrzymać jej negatywne skutki, a nawet je odwrócić – wyjaśnia dr n. med. Jan Gietka.

Epidemia naszych czasów

Na całym świecie na choroby wątroby, w tym m.in. NAFLD, cierpi 1,5 miliarda ludzi[6]. Wpływają na codzienne funkcjonowanie w wielu aspektach – m.in. obok niedokrwiennej choroby serca są jedną z wiodących przyczyn utraconych lat życia zawodowego Europejczyków[7]. Prowadzą również do śmierci – w skali globalnej powodują 2 miliony zgonów rocznie, przy czym liczba ta wciąż rośnie, a samo niealkoholowe stłuszczenie wątroby staje się jedną z wiodących przyczyn umieralności na choroby wątroby[8]. Podobne tendencje są widoczne nie tylko w skali świata, ale również biorąc pod uwagę jedynie kontynent europejski. Na przestrzeni ostatnich 30 lat współczynnik zgonów spowodowanych przewlekłymi chorobami wątroby, w tym NAFLD, wzrósł tu o 25% (1990 r. – 204 000 zgonów; 2019 r. – 287 000 zgonów)[9]. Dziś te choroby można śmiało nazwać epidemią XXI wieku, o której jednak nie mówi się dostatecznie często.

Prowadź się zdrowo! – dosłownie

Większość mężczyzn chętnie i bez przypominania o tym, dba o swoje samochody. Zadbaj o swoje zdrowie tak, jak dbasz o swój samochód – tą motoryzacyjną analogią posłużono się w kampanii „Prowadź się zdrowo”, prowadzonej od listopada ubiegłego roku. Bezpośrednim impulsem dla stworzenia akcji stały się badania ankietowe, które uwidoczniły postawy Polaków w wieku 40-60 lat wobec profilaktyki chorób wątroby. Okazało się, że 44% respondentów nigdy nie wykonało żadnego badania pod kątem chorób wątroby! Na badania krwi w tym kierunku zdecydowało się 47% ankietowanych, natomiast na badanie USG jedynie 22%[10].

Osią kampanii stała się platforma edukacyjna „Prowadź się zdrowo”, z kluczowym elementem – krótkim, intuicyjnym testem ryzyka stłuszczenia wątroby[11]. Na platformie znajdują się porady, pokazujące jak w prosty sposób wziąć zdrowie wątroby w swoje ręce poprzez świadome stosowanie praktyk z zakresu selfcare, takich jak dieta czy aktywność fizyczna.

O kampanii

Celem kampanii „Prowadź się zdrowo” jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia konieczności dbania o własne zdrowie, szczególnie wśród mężczyzn po 40. roku życia. To właśnie ta grupa jest jedną z grup, narażonych na niealkoholową stłuszczeniową chorobę wątroby (NAFLD), która nie daje żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy charakterystyczne dla wielu innych chorób[1].

Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi – Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.

Źródło: MSL Group Sp. z o. o.

www.mslgroup.pl

Dodatkowe informacje:

[1] Harrison's Principles of Internal Medicine, 21e Eds. Joseph Loscalzo, et al. McGraw Hill, 2022 Hepatology - Clinical Textbook, 10e Eds. Mauss S, et al. www.hepatologytextbook.com
[2] Analiza statystyczna badań w posiadaniu firmy. https://pulsmedycyny.pl/mezczyzni-nie-chca-sie-badac-sa-powody-do-niepokoju-1165082
[3] R. Mursa, Ch. Patterson, E. Halcomb, Men's help‐seeking and engagement with general practice: An integrative review, „Journal of Advanced Nursing” 2022, 78(7), https://www.researchgate.net/publication/359739759_Men's_help-seeking_and_engagement_with_general_practice_An_integrative_review#:~:text=The%20findings%20indicate%20that%20men%20can%20find%20general,general%20practice%20in%20preventive%20health%20care%20and%20advice (dostęp: 21.04.2023); Mężczyźni u lekarza, https://www.nfz-zielonagora.pl/PL/1191/Mezczyzni_u_lekarza/ (dostęp: 21.04.2023).
[4] Stan wątroby sprawdziło 5 399 osób.
[5] https://globalliver.org/liver-health-is-public-health/ (dostęp: 6.404.2023).
[6] Za: https://globalliver.org/liver-health-is-public-health/ (dostęp: 6.04.2023).
[7] The EASL-Lancet Commission, Protecting the next generation of Europeans against liver disease complications and premature mortality, “The Lancet”, December 3, 2021, https://www.thelancet.com/commissions/liver-disease-europe (dostęp: 6.04.2023).
[8] Younossi Z.M, Golabi P., Paik J.M. et al., The global epidemiology of nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) and nonalcoholic steatohepatitis (NASH): a systematic review, “Hepatology” 2023, 77(4), https://journals.lww.com/hep/Fulltext/2023/04000/The_global_epidemiology_of_nonalcoholic_fatty.27.aspx (dostęp: 6.04.2023).
[9] Tamże; The EASL-Lancet Commission, Protecting the next generation…, dz. cyt.
[10] Raport z 3. fali badania metodą CAPI realizowanego przez Ipsos Sp. z o. o: Polacy a niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Realizacja 7-11.04.2022. Dane w posiadaniu firmy.
[11] Test nie jest narzędziem diagnostycznym, ma charakter informacyjny.

Partnerami akcji są: Speed Car – ogólnopolska sieć stacji kontroli pojazdów, Truckers Life – największa polska organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych oraz Youngtimers Warsaw – podmiot zrzeszający fanów klasycznej motoryzacji.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764