logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

CASE STUDY: Badania, UX , użyteczność – oczekiwania vs rzeczywistość

  PR 06.09.2019, przeczytano 2259 razy

Dynamiczny rynek e-commerce wymaga dużej elastyczności, a pojawiające się nowe zarówno potrzeby jak i problemy klientów wymagają szybkiej reakcji. W dzisiejszych czasach stworzenie dobrego produktu i pozostawienie go samemu sobie nie wystarcza do tego, by  dobrze się sprzedawał. Wraz z upływem czasu wymagania użytkowników wzrastają, dlatego istotnym elementem rozwoju serwisu takiego jak Plush jest ciągła analiza, optymalizacja i wdrażanie nowych rozwiązań.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/badania%2C-ux-%2C-uzytecznosc-%E2%80%93-oczekiwania-vs-rzeczywistosc,383865,artykul.html

Rozwój oferty Plusha o linie DATA oraz większe portfolio telefonów wymusił częściową przebudowę i rozrost portalu. Aby nadążyć za zmianami podjęliśmy decyzję o wdrożeniu zmian w projekcie (redesignu) oraz ulepszeniu funkcjonalności) (liftingu ux) plushbezlimitu.pl

Za cel obraliśmy:

  • odświeżenie wyglądu strony zwiększając jej czytelność
  • wzrost aktywacji
  • zmniejszenie błędnych logowań do systemu (wejście w przejście numeru mając numer w sieci Plus/Plush)
  • zmniejszenie wyjść z pierwszego kroku koszyka (pierwszy etap zakupów)

Do przeprowadzenia analizy wykorzystaliśmy aplikacje Tealeaf, Hotjar, dane z Google Analytics, oraz wskaźniki z wewnętrznych systemów sklepu - takie jak ilość błędnych logowań numeru. Wprowadzone zmiany weryfikowaliśmy przy pomocy Google Optimize prowadząc testy A/B/C.

Dzięki aplikacjom Tealeaf i Hotjarem dowiedzieliśmy się, z którymi elementami użytkownicy mają największe problemy, jednak same nagrania sesji dawały tylko płytki pogląd na problem. Do pogłębienia wiedzy wykorzystaliśmy Hotjara przeprowadzając partyzanckie ankiety w miejscach na stronie, które potencjalnie powodowały problemy.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Część odpowiedzi pokrywała się z naszymi wnioskami, ale pośród nich znajdowały się też takie, o których nikt z nas by nie pomyślał np. niezrozumienie terminu “na start” przy pierwszej opłacie za telefon.

Google Analytics posłużył nam do analizy najpopularniejszych stron, przepływu ruchu, lejka procesu zakupowego oraz zdarzeń które mamy zdefiniowane na stronie.

Analizując nagrania, odpowiedzi i dane statystyczne, podzieliliśmy znalezione problemy na takie, które:

  • występują regularnie i można je zaadresować
  • występują regularnie i nie można ich wdrożyć z przyczyn technologicznych bądź prawnych
  • są edge casem i obsłużenie ich mogłoby mieć negatywny wpływ na innych użytkowników. Nie chcieliśmy działać jak osoby na poniższym obrazku :)

Wnioski

Głównym, najczęściej występującym problemem był wybór procesu kupna abonamentu. Użytkownicy mają do wyboru 4 opcje:

  • przeniesienie numeru
  • nowy numer
  • przejście z karty na abonament
  • przedłużenie numeru

Brak wybrania procesu po wejściu na listę  (listing)urządzeń/telefonów prowadził do koszyka, na którym nie ma możliwości jego zmiany. Osoby chcące kupić nowy numer, notorycznie lądowały w procesie przeniesienia numeru, co powodowało frustrację i porzucanie zarówno koszyka jak i procesu zakupowego.

Warunki oferty, które zmieniają się w zależności od wybranego procesu nie ułatwiały przebudowy listingu. Udało nam się zaprezentować ofertę w taki sposób, by nie była nadmiernie przeładowana informacjami, jednocześnie pokazując warunki dla każdego procesu. Umożliwiło nam to wdrożenie rozwiązanie, które polegało na odwróceniu logiki zgodnie z modelem mentalnym klientów. Najpierw klient wybiera ofertę, a następnie proces.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Innym, problemem z którymi borykali się nasi użytkownicy, był brak feedbacku po wykonaniu akcji. Problem ten występował najczęściej na urządzeniach mobilnych. Przerwy w zasięgu, wolniejsze łącze lub urządzenie powodowało, iż kliknięcie w przycisk realizowało żądanie z opóźnieniem. Skutkowało to tym, że użytkownik zdążył podjąć kolejną akcję, przed zakończeniem poprzedniej. Np. wypełniając formularz kontaktowy wciskając “wyślij” część użytkowników wychodziła ze strony nie czekając na załadowanie. Rezultat był taki, że numer nie zapisywał się w naszej bazie, a użytkownik denerwował się. że nie skontaktowaliśmy się z nim. Problem rozwiązaliśmy dodając “loadery” w miejscach, z których użytkownicy wykazywali najmniej cierpliwości.

ilustracjastrzałka

Oferta Plush Abo pozwala na łączenie kilku abonamentów w tzw. “Duety” by płacić 5 zł/mies. mniej za numer. Z przyczyn technologicznych użytkownik musi złożyć dwa oddzielne zamówienia, co wpływa negatywnie na konwersję.

Wdrożyliśmy rozwiązanie, mające na celu zamarkowanie procesu zamówienia, dając użytkownikom kontrolę nad podejmowanymi działaniami. Dzięki niemu użytkownicy mogą skonfigurować ofertę, wybrać telefon, przejść do podsumowania ze zrabatowanymi miesięcznymi kosztami oraz zostawić numer kontaktowy.

ilustracjastrzałka

Część klientów zainteresowanych kupnem więcej niż jednego telefonu, skorzystała z konfiguratora, którego zamówienie finalizuje się telefonicznie z konsultantem. Odebrało to część zamówień tradycyjnemu procesowi zakupowemu. Dlatego też istotną kwestią było niewyciąganie pochopnych wniosków z testów i całościowa, szeroka analiza danych.

Zaprojektowane zmiany testowaliśmy partyzancko z użytkownikami, a po zakodowaniu weryfikowaliśmy testami A/B. Analizując wyniki patrzyliśmy nie tylko na wzrost zamówień i leadów, ale także na ilość aktywacji, zwrotów, wartość zamówień, poziom zaangażowania. Rozwój procesu projektowego zorientowanego na użytkownika  oraz ciągła optymalizacja produktu pozwala nam na utrzymanie wzrostu i polepszenie wyniku sprzedażowego.

Było:

ilustracjastrzałka

Jest:

ilustracjastrzałka

Było:

ilustracjastrzałka

Jest:

ilustracjastrzałka

Źródło: Polkomtel Sp. z o.o.

www.plus.pl

Dodatkowe informacje:

Autor: Bartosz Olszewski, Rafał Cheliński

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764