logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Codzienne Polaków zakupy – dane z badania Gemius/PBI

  PR 19.04.2019, przeczytano 1930 razy

Robienie codziennych zakupów deklaruje 15 394 063 polskich internautów - tak wynika z najnowszego badania Gemius/PBI. Porównując tę liczbę z ostatnimi danymi GUS, okazuje się, że stanowią oni ponad 40% dorosłych Polaków. Czego jeszcze możemy się dowiedzieć o Polakach na zakupach? Dzięki nowym zmiennym, wprowadzonym do badania, możemy znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących pytań.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/codzienne-polakow-zakupy-%E2%80%93-dane-z-badania-gemius-pbi,382180,artykul.html

Codzienne zakupy domeną 8 mln internautek i 7 mln internautów

Osoby, które zajmują się codziennymi zakupami, to w większości przypadków kobiety – według danych zebranych w badaniu Gemius/PBI jest to 8 090 573 dorosłych kobiet (93,3%). Grupa pań nierobiących zakupów jest niewielka – stanowi ją raptem 577 432 Polek (6,7%).

ilustracjastrzałka

Wśród mężczyzn liczba osób robiących regularne zakupy wynosi z kolei 7 303 491 mln (83,4%). Z kolei grupa, która nie zaopatruje gospodarstw domowych w produkty, jest w tym przypadku większa niż w przypadku kobiet - stanowi 1 452 532 internautów (16,6%).

ilustracjastrzałka

Mężczyźni bardziej „zakupowi” w większych miastach

Ciekawe dane przynoszą też analizy danych z badania Gemius/PBI w podziale na wielkość miejscowości zamieszkania. Okazuje się, że im większe miasto, tym częściej Polacy i Polki deklarują regularne zakupy. W przypadku miast powyżej 50 tys. mieszkańców, robi je 94,5% kobiet i 87,2% mężczyzn. Wśród kupujących występuje także mniejsza różnica pomiędzy płciami: pań jest o 7,3 p.p. więcej niż panów.

ilustracjastrzałka

Z kolei na wsiach i w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców regularne zakupy deklaruje mniej liczna grupa dorosłych Polaków: 92,5% kobiet i 80,9 % mężczyzn. W ośrodkach tych występuje także większa różnica pomiędzy płciami: panie stanowią o 11,6 p.p. większą grupę kupujących niż panowie.

ilustracjastrzałka

„Zakupowicze” bardziej zainteresowani budownictwem i nieruchomościami, mniej erotyką i motoryzacją

Przeanalizowaliśmy także, czy osoby robiące zakupy i nierobiące ich różnią się między sobą pod kątem zainteresowań i tematyki stron, które odwiedzają. Badanie Gemius/PBI wykazało, że w marcu 2019 roku osoby robiące zakupy częściej odwiedzały serwisy z kategorii: „budownictwo i nieruchomości” (60% vs 55%), a także „styl życia” (88% vs 86%) oraz „biznes, finanse, prawo” (80% vs 78%). Z kolei osoby niepodejmujące zakupowych obowiązków są bardziej zainteresowane serwisami z kategorii „erotyka” (48% vs 41%), „motoryzacja” (65% vs 60%), „nowe technologie” (69% vs 65%) oraz „sport” (60% vs 57%).

ilustracjastrzałka

Powyższa analiza została przeprowadzona dzięki wprowadzeniu nowej zmiennej socjodemograficznej do badania Gemius/PBI. Od marca 2019 na podstawie wyników badania można przeanalizować również zachowania internautów związane z podejmowaniem codziennych zakupów. Uwzględniono sytuację, w której internauci deklarowali zarówno bycie jedyną osobą robiącą zakupy, jak i jedną z kilku w gospodarstwie domowym, które podejmują się tego obowiązku. Zaprezentowane dane dotyczą tylko populacji internautów, którzy udzielili odpowiedzi na pytanie o codzienne zakupy.

– Informacja o tym, jak osoby robiące zakupy w gospodarstwie domowym zachowują się w sieci, jest bardzo interesująca. Dane Gemius pokazują na przykład, że chętniej odwiedzają one strony sklepów internetowych, możemy się więc domyślać, że także tutaj te osoby są odpowiedzialne za zakupy. Mając taką wiedzę możemy skuteczniej kierować do nich treści poradnikowe, recenzje produktów i oferty specjalne – mówi Marcin Niemczyk, Kierownik Zespołu Analiz Marketingowych Ringier Axel Springer Polska.

 – Przedstawiane przez Gemius/PBI dane stanowią dużą wartość dla media plannerów. Przede wszystkim pomagają zweryfikować deklaracje wydawców odnośnie profilu osób odwiedzających określone placementy oraz pozwalają na lepszą optymalizację kampanii kierowanych do takich wąskich grup – dodaje Szymon Lipiński, Data & Strategy Director w Wavemaker.

Źródło: Gemius/PBI

www.gemius.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764