logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Badanie: Polacy i zakaz handlu w niedzielę

  PR 05.02.2019, przeczytano 192 razy
ilustracjastrzałka

Od początku roku zmianie uległy regulacje dotyczące handlu w niedzielę. Agencja mediowa Havas Media Group w połowie stycznia przeprowadziła badanie dotyczące podejścia Polaków do zmian w otwieraniu sklepów w niedzielę. To pierwsza fala cyklu badań, które agencja planuje realizować raz na kwartał. Badanie zostało przeprowadzone na internetowym panelu badawczym, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/badanie%3A-polacy-i-zakaz-handlu-w-niedziele,381103,artykul.html

Rok 2019 przyniósł ze sobą kolejne zaostrzenie regulacji dotyczących handlu w niedziele. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w ustawie, w tym roku zakupy będziemy mogli zrobić już tylko w jedną niedzielę w miesiącu. W naszym badaniu chcieliśmy sprawdzić jak Polacy podchodzą do tej zmiany, czy wiedzą, które niedziele będą w 2019 objęte zakazem handlu, ale także jak spędzają ten dzień, czy przyzwyczaili się do zakazu handlu i jak ogólnie podchodzą do tego typu zmian.

Okazuje się, że rok zakazu handlu sprawił, że jesteśmy dobrze zorientowani, w które niedziele możemy zrobić zakupy. Tegoroczne zaostrzenie handlu nie było dla nas zaskoczeniem. Ponad 60% badanych Polaków poprawnie wskazało, że od stycznia 2019 r. zakaz handlu nie obowiązuje tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Należy jednak zauważyć, że blisko ¼ badanych nie ma tego typu wiedzy – są to osoby, które za każdym razem muszą sprawdzać czy w niedzielę mogą zrobić zakupy.

Mimo sporej wiedzy i pewnego przyzwyczajenia do obowiązującego zakazu handlu, blisko 46% badanych wskazuje, że 2 niedziele nieobjęte zakazem handlu były znacznie lepszym rozwiązaniem (z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się kobiety (49,8%) oraz mieszkańcy największych miast (52,7%).

Jak radzimy sobie z zakazem handlu?

Rok obowiązywania zakazu handlu sprawił, że Polacy przyzwyczaili się już do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Planujemy i robimy zakupy z wyprzedzeniem.

ilustracjastrzałka

Szczególnie dobrze przygotowane do zakazu handlu są kobiety – 61,7% z nich robi zakupy z wyprzedzeniem (w grupie mężczyzn odsetek ten wynosi 48,3%). Z kolei mężczyźni częściej skłonni są zrobić zakupy przez internet (4,8% vs. 2,7% w grupie kobiet) lub poszukać sklepów otwartych w niedzielę (15,8%, kobiety – 8,6%). Sklepów otwartych w niedziele częściej poszukują też najmłodsi konsumenci, w wieku 18 – 24 lata (17,9%).

Mimo całkiem dobrej organizacji i przygotowania do braku możliwości zrobienia zakupów w niedziele, prawie 1/3 badanych Polaków deklaruje, że odczuwa negatywne skutki obowiązywania zakazu handlu w niedziele. Badani wskazują, że szczególnie uciążliwy jest dla nich brak możliwości zrobienia awaryjnych, drobnych zakupów spożywczych, niezbędnych w momencie niespodziewanej wizyty gości lub gdy zabraknie czegoś do obiadu. Na tego typu niedogodność wskazuje około 20% Polaków. Około 10% badanych wskazuje również, że  w związku z godzinami pracy i brakiem czasu na zakupy – zakaz handlu jest uciążliwy sam w sobie. Około 4,5% badanych obawia się negatywnych skutków ekonomicznych (m.in. spowolnienia gospodarczego, zwolnień, wyższych cen w sklepach, itp.)

– Przeprowadzone przez nas badanie dotyczące zakazu handlu w niedziele pokazuje, że Polacy częściowo przystosowali się i przyzwyczaili do tej zmiany. Większość Polaków wie kiedy sklepy będą zamknięte i planuje zakupy z wyprzedzeniem. Musimy jednak pamiętać, że przystosowanie się do obowiązującego zakazu nie oznacza poparcia dla jego obowiązywania i akceptacji. Z naszych badań wynika, że 2 niedziele nieobjęte zakazem handlu były lepszym rozwiązaniem dla blisko 46% badanych. Podobny odsetek badanych jest zdania, że zakaz handlu w niedziele powinien zostać całkowicie zniesiony – w zeszłym roku ten odsetek wynosił około 37%. Na razie ciężko stwierdzić czy mamy tutaj do czynienia z tendencją wzrostową czy też jest to reakcja na kolejne zaostrzenie handlu. Na pewno będziemy tę kwestię monitorować w kolejnych falach tego badania – powiedziała Anna Ostrowska, Insight Specialist w Havas Media Group.

Źródło: Havas Media Group

www.havasmedia.pl

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu: Badanie zostało przeprowadzone przez Havas Media Group w połowie stycznia, jest to pierwsza fala cyklu badań, które planujemy realizować raz na kwartał. Badanie zostało przeprowadzone na internetowym panelu badawczym, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Metodologia: CAWI
Wielkość próby: n=1077

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kampania „Sprawiedliwe Sądy”: Prawo złamano, śledztwa nie będzie
Anna Plakwicz i Piotr Matczuk - powiązani z PiS właściciele spółki Solvere, której powierzono przeprowadzenie kampanii „Sprawiedliwe Sądy”, złamali przepisy antykorupcyjne - ustaliła prokuratura, odmawiając jednak wszczęcia w tej sprawie śledztwa.
Uchwały krajobrazowe - Stan prac: Łódź
16 listopada 2018 rozpoczęła się nowa kadencja samorządu. Koniec poprzedniej kadencji obfitował w wiele ciekawych wydarzeń. Pora zatem przedstawić jak wyglądają uchwały lub prace nad nimi w Łodzi, Gdańsku, Szczecinie, Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach.
Branża e-commerce w Polsce ma już ponad 21 lat
Zakupy przez całą dobę, nieograniczony wybór, możliwość realizowania transakcji z każdego zakątka na świecie sprawiło, że branża e-commerce poszła mocno do przodu w ciągu ostatnich lat. Co sprawia, że ta branża tak dynamicznie się rozwija? Jakie działania wykonują sklepy internetowe by przyciągnąć użytkowników na swoją stronę i zachęcić ich do...
Brak pracowników i inwestycji prywatnych zagrażają polskiej gospodarce
Ostatnie dane z gospodarki wskazują na odwrócenie trendów i wyhamowanie tempa wzrostu PKB Polski. Choć sam wskaźnik wciąż pozostaje na wysokim poziomie, ekonomistów niepokoją sygnały, które zwiastują spowolnienie w perspektywie następnych kilku lub kilkunastu miesięcy. Do tego dochodzą niewiadome w postaci konsekwencji brexitu i wojny handlowej, koszty programów społecznych...
Badanie: Studenci i absolwenci o rynku pracy
Jak studenci i absolwenci oceniają uczelnie pod względem przygotowania na rynek pracy? Czy cenią staże i praktyki? Co liczy się dla nich najbardziej u pracodawców? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym raporcie Pracuj.pl "Najważniejszy egzamin: kariera. Studenci i absolwenci na rynku pracy". Badanie towarzyszy Festiwalowi Pracy JOBICON.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764