logo
WIADOMOŚCI

Badanie: Polska regionalnym liderem reklamy online

  PR 09.11.2018, przeczytano 326 razy
ilustracjastrzałka

Rynek reklamowy w Europie Środkowej i Wschodniej rozwija się w zaskakującym tempie – to najważniejszy wniosek rocznego raportu CANnual Report 2018. Telewizja pozostaje nadal dominującym typem mediów w większości krajów regionu, jednak media cyfrowe szybko nadrabiają zaległości. Polska jest jednym z najsilniejszych rynków Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wydatków na reklamę online, konkurującym o pierwsze miejsce z Czechami i Rosją – cyfrową potęgą regionu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/badanie%3A-polska-regionalnym-liderem-reklamy-online,380098,artykul.html

8 listopada weCAN, sieć niezależnych agencji reklamowych Europy Środkowej i Wschodniej, opublikowała czwartą edycję dorocznej publikacji CANnual Report. W przygotowanie raportu zaangażowane są agencje z każdego z 15 rynków, które obejmuje sieć – w Polsce były to Walk, jeden z partnerów założycieli sieci oraz Media People, partner stowarzyszony. CANnual Report został zaprezentowany podczas CANnual Conference, wydarzeniu organizowanym przez Walk i weCAN w Warszawie, na którym omawiane są najnowsze trendy w dziedzinie komunikacji w regionie CEE.

- Co roku raport zbiera najbardziej szczegółowe i aktualne dane, analizy i trendy konsumenckie związane z rynkami reklamy i mediów Europy Środkowej i Wschodniej. Pokazuje on w jaki sposób procesy polityczne, gospodarcze i społeczne wpływają na lokalny rynek reklamowy i krajobraz medialny w 15 krajach regionu. Jest to jedyna w swoim rodzaju publikacja, cenne źródło informacji dla uczestników rynku – mówi Szymon Walkiewicz, partner w weCAN.

Rosja cyfrową potęgą Europy Środkowo-Wschodniej

Według najnowszej edycji raportu, reklamodawcy wydali o 2 mld euro więcej niż w roku poprzednim, a zatem wartość rynku reklamy w Europie Środkowej i Wschodniej osiągnęła w 2017 roku wartość 13 mld euro.

Rozwój ten jest generowany przede wszystkim przez rynek rosyjski, który odnotował gwałtowny wzrost głównie dzięki wzrostowi reklamy online. W ubiegłym roku segment ten wzrósł w Rosji o 700 mln euro, co stanowi 20% całego środkowo- i wschodnioeuropejskiego rynku reklamy. Przykład branży reklamowej pokazuje, że kondycja rosyjskiego rynku cyfrowego poprawia się w zaskakującym tempie.

ilustracjastrzałka

Wydatki na reklamę rosły na wszystkich rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, z wyjątkiem Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny. Spadek wydatków w obu krajach był związany z kryzysem Agrokor. W 2017 r. Agrokor, największe chorwackie przedsiębiorstwo, znalazło się na skraju bankructwa w momencie, gdy utraciło ono zdolność do regulowania swych zobowiązań. Był to również duży szok dla chorwackiego rynku mediów, ponieważ szacowany budżet Agrokor zmniejszył się o 50%.

Wojna transmitowana online

Tematem przewodnim tegorocznego raportu jest współistnienie telewizji i materiałów wideo online, które stawiają nowe wyzwania oraz wskazują nowe rozwiązania, modele, treści, gatunki oraz graczy na rynku. Podczas gdy materiały online cieszą się rosnącą popularnością również w Europie Środkowej i Wschodniej, większość autorów raportu zapewnia czytelników, że nie wyprzedzą one telewizji tradycyjnej – na razie.

Wnioski te chyba najbardziej dobitnie potwierdza fakt, iż w większości krajów w regionie, z wyjątkiem Czech, Węgier i Litwy, telewizja jest nadal tym typem mediów, który pochłania większą część wszystkich wydatków reklamowych. Ponadto, regionalna średnia udziału poszczególnych typów mediów wskazuje, iż telewizja nadal stanowi 45% całości rynku reklamowego w Europie Środkowej i Wschodniej, podczas gdy raptem jedna trzecia tych wydatków przeznaczana jest na reklamę w Internecie.

ilustracjastrzałka

Jednak zestawienie wydatków reklamowych oraz tempa ich wzrostu sprawia, że fakt dominacji telewizji klasycznej przestaje być tak oczywisty. Podczas gdy wydatki na reklamę telewizyjną w regionie rosną średnio o 8%, tempo wzrostu wydatków na treści wideo online wynosi aż 26%! Oznacza to, że mimo iż materiały online wciąż pozostają daleko w tyle za telewizją klasyczną, to jednak nadrabiają one zaległości w niesamowitym tempie.

Pomiędzy poszczególnymi rynkami w regionie (również) występują olbrzymie różnice. Miliony Ukraińców oglądało wiadomości podczas EuroMajdanu w 2013 r. oraz relacje z rewolucji ukraińskiej w 2014 r. za pośrednictwem internetowych, streamingowych kanałów video, a serwis informacyjny wideo Hromadske.ua stał się największym kanałem w historii YouTube – pod względem całkowitego czasu odtwarzania. Kontekst społeczno-polityczny sprawia, iż segment wideo online na Ukrainie jest szczególnie rozwinięty, na co wskazuje również jego niespotykane tempo wzrostu.

ilustracjastrzałka

Polska: w obliczu nowych perspektyw

Aby przedstawić bardziej wnikliwy obraz branży reklamowej, twórcy raportu stworzyli tzw. WeCAN Ranking. Porównuje on wyniki 15 rynków reklamowych w Europie Środkowej i Wschodniej poprzez zestawienie udziału wydatków reklamowych per capita w nominalnym PKB per capita danego kraju.

ilustracjastrzałka

Spośród czwórki państw grupy wyszehradzkiej tylko Polska wypadła gorzej niż w roku ubiegłym. Zarówno gospodarka krajowa, jak i branża reklamowa rozwijały się dynamicznie w 2017 r., jednak wzrost gospodarczy był szybszy niż wzrost branży reklamowej. W rezultacie Polska znalazła się na niższej pozycji w rankingu.

Weronika Szwarc-Bronikowska, partner w Media People, domu mediowym stowarzyszonym WeCAN i jedna z autorek Raportu Rocznego CANnual 2018, zauważa, że rynek mógłby się rozwijać jeszcze szybciej, gdyby nie narastająca nieufność.

- Wraz ze wzrostem polskiej gospodarki, otoczenie prawne stawało się coraz bardziej niestabilne (zwłaszcza w zakresie regulacji podatkowych), a polski rząd zastępował coraz więcej podmiotów prywatnych podmiotami państwowymi, co doprowadziło do wstrzymania inwestycji prywatnych przedsiębiorców. Odzwierciedleniem tej nieufności jest również zachowanie inwestorów na polskim rynku reklamowym: wzrost w pierwszych trzech kwartałach wyniósł 1% i właściwie odzwierciedlał on poprawę koniunktury tylko w ostatnim kwartale, który zwykle generuje najwyższe wskaźniki konsumpcji.  

Jednocześnie, polski rynek umocnił swoją pozycję w regionalnym rankingu wydatków przeznaczanych na reklamę cyfrową. Przeskoczył on z trzeciego na drugie miejsce, co oznacza, że po Czechach, rynek polski jest drugim co do wielkości rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej, na którym reklamodawcy wydają proporcjonalnie najwięcej na reklamę cyfrową. 

ilustracjastrzałka

Wraz z prognozowanym wzrostem tej kwoty ponad wydatki przeznaczane na reklamę telewizyjną w przeciągu 1-2 lat, rynek polski dążyć będzie do objęcie pozycji lidera, łeb w łeb  z rynkiem rosyjskim.   

  • Raport CANNual 2018 można pobrać bezpłatnie TUTAJ

CANnual Report zawiera dane liczbowe i obserwacje dotyczące Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Republiki Czeskiej, Chorwacji, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii, Rosji, Serbii, Słowacji, Słowenii i Ukrainy.

Źródło: weCAN

www.wecan.net

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Architektura spersonalizowana elementem brandingu TME
Budynki biurowe w naszym otoczeniu powstają jak grzyby po deszczu. W krajobrazie wielkich miast przywykliśmy już do zunifikowanej, utylitarnej architektury kodu kreskowego, która oferuje luksusowe, choć najczęściej pozbawione indywidualizmu biurowce pod wynajem. Rzadziej inwestorzy decydują się na budowę obiektu biurowego ściśle dopasowanego do ich własnych potrzeb – budynku,...
Durex w kampanii profilaktyki AIDS
Karolina Gilon i Jakob Kosel w polskiej odsłonie globalnej kampanii Durex, zachęcają do tego, by „uprawiać seks i ratować życie” (Have Sex and Save Lives). Za projekt, który swoim zasięgiem obejmuje OOH, kina, digital oraz social media, odpowiadają agencje VMLY&R Poland, Papaya, LiquidThread oraz Zenith.
Black Friday, Cyber Monday oraz zakupy świąteczne stanowią dla detalistów i producentów ostatnią prostą w handlowym maratonie roku. Ze względu na rosnący udział zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych na tym etapie istotną rolę odegra kanał sprzedaży online, z każdym rokiem coraz ważniejszy element w strategii omnichannel.
Spółka Centrum Targowo-Kongresowe, zarządzająca obiektem Global Expo wybudowanym na dawnych terenach FSO, podpisała 5-letnią umowę o współpracy z Health and Beauty Media należącą do wiodącego organizatora targów kosmetycznych w Europie – Health and Beauty Group. W ramach kontraktu w latach 2019-2023 na terenie niedawno otwartego, nowoczesnego centrum przy...
Dom mediowy Value Media, zdobywa budżet reklamowy iSpot, największego polskiego dystrybutora produktów Apple. Współpraca, nawiązana w drodze przetargu, ma charakter długofalowy i obejmuje działania w kanałach cyfrowych. Value Media odpowiada za strategię mediową, planowanie i zakup mediów. Doradztwem, analityką oraz optymalizacją procesu sprzedaży zajmie się...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone