logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Studenci i absolwenci o rynku pracy

  PR 15.03.2019, przeczytano 1575 razy
ilustracjastrzałka

Jak studenci i absolwenci oceniają uczelnie pod względem przygotowania na rynek pracy? Czy cenią staże i praktyki? Co liczy się dla nich najbardziej u pracodawców? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym raporcie Pracuj.pl "Najważniejszy egzamin: kariera. Studenci i absolwenci na rynku pracy". Badanie towarzyszy Festiwalowi Pracy JOBICON.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/studenci-i-absolwenci-o-rynku-pracy,381653,artykul.html

Rosnący apetyt na talenty

Jacy są studenci i absolwenci - badani przez Pracuj.pl z okazji Festiwalu Pracy JOBICON? Głodni wiedzy, sceptyczni wobec uczelni, otwarci na zawodowe doświadczenia i rozwój kariery, ale jednocześnie szukający dobrej atmosfery i przestrzeni do rozwoju pasji.  To jedni z najważniejszych bohaterów naszego rynku pracy.

- Napływ młodych talentów do firm jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają pracodawcy. Jak przewiduje PwC, w ciągu kilku lat na polskim rynku pracy może zabraknąć 1,5 miliona osób. Do tego dochodzi spora otwartość pracowników na mobilność – 63% specjalistów badanych w 2018 roku przez Pracuj.pl deklarowało rozglądanie się za nową pracą. Niedobór kadr z jednej strony, a luka kompetencyjna z drugiej to dwa zjawiska napędzające poszukiwania nowych talentów na coraz niższych rocznikach studiów - mówi Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl.

Studia, a realny rynek pracy

Wyraźne różnice w ocenie studiów i niepewność – to dwie cechy studentów i absolwentów badanych przez Pracuj.pl. Do niedawna na rynku powszechna była teza, zgodnie z którą bez dyplomu trudno jest o udany start życia zawodowego. Tymczasem tylko 37% spośród badanych studentów i absolwentów uważa, że ukończenie studiów jest potrzebne, by znaleźć dobrą pracę. Odwrotnie twierdzi nieco mniej, bo co trzeci student i absolwent (33%).

Co interesujące, 38% badanych uważa, że uczelnia nie przygotowała ich do poszukiwania pracy. Zadowolonych z przygotowania do wyzwań zawodowych przez szkołę wyższą jest mniej – 33%. Mimo nierównej oceny efektów nauki na uczelni, aż 76% studentów ma zamiar rozwijać się zawodowo zgodnie z obranym kierunkiem studiów.

ilustracjastrzałka

Praktyki i staże według badanych

O ile badani są podzieleni w ocenie studiów, o tyle ich wątpliwości nie budzą przeważnie praktyki i staże. Aż 82% badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów uważa, że warto odbywać w trakcie studiów staże i praktyki.

ilustracjastrzałka

Respondenci oceniają własne praktyki i staże przeważnie pozytywnie. Według 61% studentów i absolwentów pomogły one im praktycznie przygotować się do pracy. 63% respondentów dodaje, że podczas praktyk i staży nauczyli się zasad funkcjonowania w firmie i nabyli umiejętności miękkie. 57% uważa, że nabyli konkretne umiejętności twarde, np. wykorzystania oprogramowania.

- Raport Pracuj.pl, przygotowany z okazji Festiwalu Pracy JOBICON, pozwala jeszcze lepiej poznać postawy osób wchodzących na rynek pracy. Studenci i absolwenci są świadomi, że same dobre chęci i dyplom zazwyczaj nie wystarczają. Aż 83% badanych przez nas osób uważa, że pracodawcy już na starcie kariery oczekują od pracowników doświadczenia i konkretnych kompetencji. Dlatego nieobowiązkowe praktyki i staże stały się już niemal koniecznością - komentuje Konstancja Zyzik, Talent Acqusition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.

Plany zawodowe i skala firm  

Jakiej pracy szukają studenci i absolwenci, badani przez Pracuj.pl? Najwięcej, bo ponad połowa (51%) szuka pracy na pełen etat, a co czwarty - praktyk i staży (25%). Wśród pracujących badanych 50% jest zatrudnionych w branży, z którą wiążą swoją przyszłość.

Jakich pracodawców szukają badani? Blisko połowa (łącznie 44%) chciałaby pracować w międzynarodowej korporacji lub dużej ogólnopolskiej organizacji. Jednocześnie co trzeci  preferowałby zatrudnienie w małej firmie liczącej do 50 osób lub startupie (łącznie 32%).

ilustracjastrzałka

Cechy pracodawcy

Studenci i absolwenci, zapytani o najważniejsze kwestie związane z pracą, zwracają szczególną uwagę nie tylko na warunki zatrudnienia, ale w podobnym stopniu także na możliwości nabywania doświadczeń. 67% badanych jako istotne w pracy wskazało na odpowiednie zarobki, jednak niewiele mniej wskazało możliwości rozwoju zawodowego (59%) oraz dobrą atmosferę (58%).

ilustracjastrzałka

Aż 77% studentów i absolwentów za ważny wyróżnik idealnego pracodawcy uważa dawanie pracownikom możliwości rozwoju i szkolenia się. 65% badanych oczekiwałaby od niego także możliwości awansu. Co trzeci badany (34%) oczekuje, że idealny pracodawca pozwoli mu na samodzielność i da przestrzeń na realizację własnych pomysłów.

ilustracjastrzałka

Praca - raczej środek, niż cel

Czy praca jest dla studentów celem samym w sobie? Zdania respondentów są w tym zakresie podzielone. Wśród badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów najwięcej jest osób, które postrzegają ją jako środek do realizacji pasji pozazawodowych – 50%. Jednocześnie jednak znacząca część studentów i absolwentów jest skłonna do poświęcenia części życia osobistego, by wspinać się po kolejnych szczeblach kariery. Taką postawę przyjmuje 38% badanych.

ilustracjastrzałka

  • Pełny raport można pobrać TUTAJ[PDF]

Źródło: Pracuj.pj

www.pracuj.pj

Dodatkowe informacje:

Badanie „Studenci 2018” zostało przeprowadzone przez Pracuj.pl na grupie N=2 145 użytkowników portalu w III kwartale 2018 roku metodą ankiety online. Celem pomiaru było zbadanie postaw respondentów wobec nauki na uczelni oraz praktyk i staży, a także ich planów dotyczących rozwoju zawodowego. 60% spośród respondentów w okresie pomiaru było zatrudnionych. 82% badanych stanowili studenci, a 18% absolwenci uczelni wyższych. Absolwentami na potrzeby niniejszego badania zostały nazwane osoby, które ukończyły studia w 2016, 2017 lub 2018 roku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764