logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Studenci i absolwenci o rynku pracy

  PR 15.03.2019, przeczytano 334 razy
ilustracjastrzałka

Jak studenci i absolwenci oceniają uczelnie pod względem przygotowania na rynek pracy? Czy cenią staże i praktyki? Co liczy się dla nich najbardziej u pracodawców? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym raporcie Pracuj.pl "Najważniejszy egzamin: kariera. Studenci i absolwenci na rynku pracy". Badanie towarzyszy Festiwalowi Pracy JOBICON.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/studenci-i-absolwenci-o-rynku-pracy,381653,artykul.html

Rosnący apetyt na talenty

Jacy są studenci i absolwenci - badani przez Pracuj.pl z okazji Festiwalu Pracy JOBICON? Głodni wiedzy, sceptyczni wobec uczelni, otwarci na zawodowe doświadczenia i rozwój kariery, ale jednocześnie szukający dobrej atmosfery i przestrzeni do rozwoju pasji.  To jedni z najważniejszych bohaterów naszego rynku pracy.

- Napływ młodych talentów do firm jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed którymi stają pracodawcy. Jak przewiduje PwC, w ciągu kilku lat na polskim rynku pracy może zabraknąć 1,5 miliona osób. Do tego dochodzi spora otwartość pracowników na mobilność – 63% specjalistów badanych w 2018 roku przez Pracuj.pl deklarowało rozglądanie się za nową pracą. Niedobór kadr z jednej strony, a luka kompetencyjna z drugiej to dwa zjawiska napędzające poszukiwania nowych talentów na coraz niższych rocznikach studiów - mówi Rafał Nachyna, Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl.

Studia, a realny rynek pracy

Wyraźne różnice w ocenie studiów i niepewność – to dwie cechy studentów i absolwentów badanych przez Pracuj.pl. Do niedawna na rynku powszechna była teza, zgodnie z którą bez dyplomu trudno jest o udany start życia zawodowego. Tymczasem tylko 37% spośród badanych studentów i absolwentów uważa, że ukończenie studiów jest potrzebne, by znaleźć dobrą pracę. Odwrotnie twierdzi nieco mniej, bo co trzeci student i absolwent (33%).

Co interesujące, 38% badanych uważa, że uczelnia nie przygotowała ich do poszukiwania pracy. Zadowolonych z przygotowania do wyzwań zawodowych przez szkołę wyższą jest mniej – 33%. Mimo nierównej oceny efektów nauki na uczelni, aż 76% studentów ma zamiar rozwijać się zawodowo zgodnie z obranym kierunkiem studiów.

ilustracjastrzałka

Praktyki i staże według badanych

O ile badani są podzieleni w ocenie studiów, o tyle ich wątpliwości nie budzą przeważnie praktyki i staże. Aż 82% badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów uważa, że warto odbywać w trakcie studiów staże i praktyki.

ilustracjastrzałka

Respondenci oceniają własne praktyki i staże przeważnie pozytywnie. Według 61% studentów i absolwentów pomogły one im praktycznie przygotować się do pracy. 63% respondentów dodaje, że podczas praktyk i staży nauczyli się zasad funkcjonowania w firmie i nabyli umiejętności miękkie. 57% uważa, że nabyli konkretne umiejętności twarde, np. wykorzystania oprogramowania.

- Raport Pracuj.pl, przygotowany z okazji Festiwalu Pracy JOBICON, pozwala jeszcze lepiej poznać postawy osób wchodzących na rynek pracy. Studenci i absolwenci są świadomi, że same dobre chęci i dyplom zazwyczaj nie wystarczają. Aż 83% badanych przez nas osób uważa, że pracodawcy już na starcie kariery oczekują od pracowników doświadczenia i konkretnych kompetencji. Dlatego nieobowiązkowe praktyki i staże stały się już niemal koniecznością - komentuje Konstancja Zyzik, Talent Acqusition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.

Plany zawodowe i skala firm  

Jakiej pracy szukają studenci i absolwenci, badani przez Pracuj.pl? Najwięcej, bo ponad połowa (51%) szuka pracy na pełen etat, a co czwarty - praktyk i staży (25%). Wśród pracujących badanych 50% jest zatrudnionych w branży, z którą wiążą swoją przyszłość.

Jakich pracodawców szukają badani? Blisko połowa (łącznie 44%) chciałaby pracować w międzynarodowej korporacji lub dużej ogólnopolskiej organizacji. Jednocześnie co trzeci  preferowałby zatrudnienie w małej firmie liczącej do 50 osób lub startupie (łącznie 32%).

ilustracjastrzałka

Cechy pracodawcy

Studenci i absolwenci, zapytani o najważniejsze kwestie związane z pracą, zwracają szczególną uwagę nie tylko na warunki zatrudnienia, ale w podobnym stopniu także na możliwości nabywania doświadczeń. 67% badanych jako istotne w pracy wskazało na odpowiednie zarobki, jednak niewiele mniej wskazało możliwości rozwoju zawodowego (59%) oraz dobrą atmosferę (58%).

ilustracjastrzałka

Aż 77% studentów i absolwentów za ważny wyróżnik idealnego pracodawcy uważa dawanie pracownikom możliwości rozwoju i szkolenia się. 65% badanych oczekiwałaby od niego także możliwości awansu. Co trzeci badany (34%) oczekuje, że idealny pracodawca pozwoli mu na samodzielność i da przestrzeń na realizację własnych pomysłów.

ilustracjastrzałka

Praca - raczej środek, niż cel

Czy praca jest dla studentów celem samym w sobie? Zdania respondentów są w tym zakresie podzielone. Wśród badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów najwięcej jest osób, które postrzegają ją jako środek do realizacji pasji pozazawodowych – 50%. Jednocześnie jednak znacząca część studentów i absolwentów jest skłonna do poświęcenia części życia osobistego, by wspinać się po kolejnych szczeblach kariery. Taką postawę przyjmuje 38% badanych.

ilustracjastrzałka

  • Pełny raport można pobrać TUTAJ[PDF]

Źródło: Pracuj.pj

www.pracuj.pj

Dodatkowe informacje:

Badanie „Studenci 2018” zostało przeprowadzone przez Pracuj.pl na grupie N=2 145 użytkowników portalu w III kwartale 2018 roku metodą ankiety online. Celem pomiaru było zbadanie postaw respondentów wobec nauki na uczelni oraz praktyk i staży, a także ich planów dotyczących rozwoju zawodowego. 60% spośród respondentów w okresie pomiaru było zatrudnionych. 82% badanych stanowili studenci, a 18% absolwenci uczelni wyższych. Absolwentami na potrzeby niniejszego badania zostały nazwane osoby, które ukończyły studia w 2016, 2017 lub 2018 roku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zmarnowane miliony na promocję Polski. Na kampanii PFN ktoś jednak korzysta
Polska Fundacja Narodowa powierzyła amerykańskiej agencji PR White House Writers Group promowanie Polski w USA. Według Onetu na kontrakcie skorzystała najbardziej rodzina Marka Chodakiewicza – powiązanego z PiS-em polonijnego historyka, znanego w Polsce głównie ze swych homofobicznych wypowiedzi.
Mapa miesiąca GfK – lokalne różnice w wydatkach na zakupy online
Z danych zawartych w Raporcie „Omnichannel 2019” GfK Polonia wynika, iż zakupy w sklepach internetowych robią najczęściej młodzi zamożni mieszkańcy dużych miast. Powyżej 35 roku życia skłonność do kupowania online znacząco maleje.
Doprecyzowanie pojęcia wynalazku, eliminacja niejasności dot. ochrony praw własności przemysłowej, zwolnienie z opłat okresowych na wzory przemysłowe i znaki towarowe dla MŚP w początkowej fazie działania – to najważniejsze zmiany, jakie zakłada nowela ustawy Prawo własności przemysłowej, która jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie.
Sprawami związanymi z ochroną własności intelektualnej mają zajmować się wyodrębnione sądy z wyspecjalizowanymi sędziami. 10 września 2019 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt nowelizacji ustawy Kodeks postępowania cywilnego, który zmierza w kierunku dalszej specjalizacji sądownictwa.
Rada Reklamy wprowadza „Kartę Ochrony Dzieci w Reklamie” do kodeksu etyki
Dobiegły końca prace nad Kartą Ochrony Dzieci w Reklamie podjęte przez członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy. Przyjęte jako załącznik do Kodeksu Etyki Reklamy zapisy Karty są zwieńczeniem dwóch lat prac poświęconych wypracowaniu najwyższych standardów etycznych w reklamie skierowanej do i z udziałem dzieci. Zapisy Karty przyjęli jednogłośnie uczestnicy rynku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764