logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Zdjęcia najskuteczniej wprowadzają w wakacyjny nastrój

  PR 16.07.2013, przeczytano 952 razy
ilustracjastrzałka

Wakacje to jeden z najważniejszych okresów w naszym życiu. Po zarezerwowaniu urlopu prawie co druga osoba (47 proc.) częściej myśli o nadchodzącym wyjeździe niż o pracy. Najskuteczniej w wakacyjny nastrój wprowadzają nas zdjęcia – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Nikon i brytyjskich neurologów z centrum Mindlab International. Najsilniejsze pobudzenie umysłowe i fizjologiczne wywołują fotografie pokazujące urlopowe aktywności.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zdjecia-najskuteczniej-wprowadzaja-w-wakacyjny-nastroj,19268,artykul.html

Przed nadejściem sezonu wakacyjnego firma Nikon i specjaliści w dziedzinie neurologii z centrum Mindlab International z Brighton porównali oddziaływanie różnych bodźców zmysłowych na emocje związane ze zbliżającym się urlopem. Eksperyment ten przeprowadzono w wyniku badania zrealizowanego na grupie 2 tys. osób z całej Europy, w którym stwierdzono, że po zarezerwowaniu wyjazdu wypoczynkowego blisko co drugi ankietowany (45 proc.) oddaje się marzeniom o wakacjach co najmniej raz dziennie, a prawie połowa (47 proc.) częściej myśli o nadchodzącym urlopie niż o pracy.

W ramach eksperymentu brytyjscy naukowcy przebadali 20 osób z różnych krajów Europy, które zarezerwowały wakacyjny wyjazd. Uczestników podłączono do aparatury mierzącej aktywność elektrodermalną skóry (EDA) i puls (HR), w celu pomiaru poziomu ich pobudzenia fizjologicznego, tzn. odczuć. W trakcie badania zadawano m.in. pytania o nadchodzący urlop, aby określić subiektywne doznania, tj. dowiedzieć się, o czym myśleli. Uczestnikom pokazano także obrazy związane z zaplanowanymi wakacjami, np. zdjęcia hotelu, w którym zarezerwowali noclegi lub lokalnych potraw, których będą mogli spróbować.

Eksperyment wykazał, że fotografie wywołują większe zaangażowanie umysłowe i emocjonalne niż zapachy, smaki czy dźwięki związane z wakacjami. Zdjęcia letnich aktywności, np. osób opalających się na plaży, również oddziaływały silniej niż studiowanie prognozy pogody czy też informacji o samym miejscu urlopu.
 
Zdjęcia miejscowych potraw wywołały największy wzrost pobudzenia subiektywnego (tzn. umysłowego), a zapach kremu do opalania spowodował najsilniejsze pobudzenie fizjologiczne. Stosunkowo słabe reakcje rodziło czytanie przewodników turystycznych.

Najsilniejsze pobudzenie umysłowe i fizjologiczne wywołały zdjęcia wakacyjnych aktywności, które pod tym względem były skuteczniejsze niż fotografie miejscowych potraw, nocnego życia, hotelu czy też lotniska, na którym badani mieli rozpocząć podróż. Co ciekawe, czynnik powodujący najsilniejszą reakcję fizjologiczną (tzn. największą zmianę odczuć) był inny niż ten wywołujący największe pobudzenie subiektywne (tzn. to, co badanym wydawało się najbardziej ekscytujące). Chociaż to obrazy bardziej pobudzają mózg, ciało najsilniej reaguje na zapachy, a największy wzrost tętna urlopowiczów wywołał zapach kremu do opalania.

Pod względem emocjonalnym uczestników badania bardziej angażowały potencjalne przeżycia niż potwierdzone fakty dotyczące nadchodzących wakacji. Oddawanie się marzeniom o tym, co mogliby zobaczyć czy zjeść na wyjeździe, czy też co mogliby usłyszeć, powodowało intensywniejsze podwyższenie ich tętna i zwiększenie aktywności umysłowej niż przeglądanie prognozy pogody czy też informacji lokalnych. Zainteresowało nas to, że w wielu przypadkach czynności logistyczne związane z wyjazdem, takie jak czytanie przewodników turystycznych, przeglądanie oferty hoteli czy informacji o transporcie, nie należały do czynników wywołujących prawdziwy nastrój wakacyjny. Wyniki naszego badania wskazują, że ludzie znacznie bardziej wolą wyobrażać sobie możliwości” – mówi dr Dimitrios Tsivrikos, doradca w laboratorium Mindlab International i starszy psycholog na Uniwersytecie London Metropolitan.

Jak pokazują badania firmy Nikon, fotografie nie tylko kreują wakacyjny nastrój przed wyjazdem, lecz są też ważnym elementem wakacyjnej rozrywki. Sonda przeprowadzona na próbie 2 tys. dorosłych Europejczyków wykazała, że w trakcie urlopu więcej osób (37 proc.) w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, publikuje zdjęcia niż informacje tekstowe (25 proc.). Co szósty badany (16 proc.) stwierdził, że na wakacyjnych fotografiach wygląda lepiej niż zwykle i dlatego zamieszcza je na swoich profilach. Niewiele mniej, bo 15 proc. respondentów przyznało, że publikuje zdjęcia, aby pochwalić się wspomnieniami z urlopu przed znajomymi.

Wyniki badania wykazały, że galerie zdjęć wakacyjnych są najchętniej przeglądanymi na Facebooku. Potwierdza to ponad jedna czwarta respondentów (28 proc.). Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się zdjęcia rodzinne (23 proc.), a tylko 13 proc. ankietowanych preferuje fotografie przyjaciół korzystających z nocnych rozrywek. Jednocześnie dla prawie połowy badanych (48 proc.) ulubionym albumem w serwisie Facebook jest ten ze zdjęciami z urlopu. Innymi chętnie przeglądanymi są fotografie urodzinowe (24 proc.) i bożonarodzeniowe (8 proc.).

Zdjęcia z wakacji leczą również chandrę po powrocie. 38 proc. ankietowanych w badaniu Nikona stwierdziło, że w ramach poprawy nastroju regularnie ogląda zdjęcia z minionych wakacji, a przeszło jedna trzecia (37 proc.) zamierza wydrukować je i sporządzić album.

Zawsze było wiadomo, że fotografie potęgują przeżycia. Teraz udowodniliśmy ich szczególne znaczenie w przypadku letnich wakacji. Możemy nie tylko oglądać zdjęcia, aby cieszyć się na nadchodzący wyjazd, lecz także udostępniać je na miejscu i wracać do nich wielokrotnie. Musimy jednak pamiętać, by robić zdjęcia, które będziemy chcieli zatrzymać” – mówi Nicolas Gillet, kierownik ds. produktów Nikon COOLPIX w firmie Nikon Europe.

Źródło: Nikon

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764