Sezon wakacyjny w pełni, a to najgorętszy okres dla biur podróży. Od stycznia do lipca o organizatorach wczasów pojawiło się w mediach ponad 25 tys. wzmianek, a najwięcej - w mediach społecznościowych. Było to blisko 17 tysięcy publicznych wpisów, których autorzy chwalili się, zachęcali bądź zniechęcali do wyjazdu za granicę z biurem podróży.
Znacznie mniejsza liczba informacji o touroperatorach pojawiła się w prasie czy radiu (po 1,2 tys. wzmianek) oraz na portalach internetowych (5,3 tys.) czy telewizji (tylko ponad 530 wzmianek). Medialna dyskusja na temat biur podróży rozpoczęła się już na początku lutego. Touroperatorzy proponowali korzystne oferty do najdalszych zakątków świata. ‘First minute’, czyli czas promocji wakacyjnych, który trwa od listopada do marca, co roku przyciąga wielu turystów, którzy wyczekują wycieczek w atrakcyjnych cenach. Według rankingu opracowanego w oparciu o prognozy biur podróży 2015, na portalu bezpieczna-podroz.pl najczęściej Polacy wybierają Bułgarię, Turcję, Grecję, Chorwację, Wyspy Kanaryjskie oraz te zakątki świata, w których już byli.
Wakacje zaczynają się w maju
Okazuje się, że Polacy nie tylko w wakacje korzystają z ofert biur podróży. Sezon wyjazdów urlopowych rozpoczyna się w majówkę. W okresie poprzedzającym majowy weekend możemy zaobserwować wzmożoną liczbę wzmianek o touroperatorach: tylko w kwietniu pojawiło się 3,5 tys. publikacji. Turyści, którzy cenią sobie niższe ceny i dobrą pogodę - szczególnie w Europie południowej - chętnie decydują się na wyjazdy przed sezonem. Wtedy też najczęściej zadają pytania w social media i poszukują pomocy na Twitterze i Facebooku.
Głośno o biurach podróży było również w czerwcu w związku z rozpoczynającym się sezonem wakacyjnym. Najwięcej informacji pojawiło się o firmach Itaka (27,8 % wzmianek), Rainbow Tours (22,4%) oraz TUI (17,2 %). Turyści wymieniali informacje o popularnych kierunkach podróży tj. o Chorwacji czy Bułgarii. Z analizy kontekstu wypowiedzi wynika, że wybierając miejsce spędzenia wakacji, Polacy kierowali się przede wszystkim kosztem takiego wypadu.
Na najwyższych obrotach – finanse vs media
Analizując Raport „Touroperatorzy, ranking 2015” opublikowany przez portal Wiadomości Turystyczne, możemy wskazać pewne zależności między skalą medialnej dyskusji na temat określonych biur podróży, a wysokością ich obrotów.
Czołówkę biur podróży pod względem wielkości obrotów oraz zasięgu dyskusji w mediach stanowią Itaka, Rainbow Tours oraz TUI Poland. Największe obroty w 2014 roku, które wyniosły 1638,90 mln złotych, odnotowało biuro podróży Itaka. Obroty Rainbow Tours były o połowę mniejsze.
Uzyskiwane wyniki finansowe biur podróży nie zawsze przekładają się na ich popularność w mediach. Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów największą uwagę dziennikarzy i internautów, przyciągnęły biura podróży Itaka (26%), Rainbow Tours (20%) i Tui Poland (13%). Na czwartym miejscu pod względem popularności w mediach znalazło się biuro Neckermann (9%), a następne w kolejności jest biuro Alfa Star (7%) - w raporcie Wiadomości Turystycznych znajdują się kolejno na piątym i dziewiątym miejscu. Według danych IMM kolejne miejsca przypadły: Exim Tours (6% wszystkich wzmianek), Sun&Fun (6%), Grecos Holidays (5%), Wezyr Holidays (5%) oraz Almatur (4%).
Raport Touroperatorzy 2015 wyraźnie wskazuje, że z roku na rok, biura podróży są w coraz lepszej kondycji finansowej. Jak z kolei wynika z wypowiedzi w mediach społecznościowych, Polacy w wyprawach z biurami podróży cenią sobie najbardziej bezpieczeństwo oraz profesjonalną opiekę. Lecz nawet wtedy, gdy powierzają swój urlop w ręce sprawdzonego touroperatora - nie zapominają o tym, by podpytać na forach i blogach o opinie innych podróżników.
Źródło: IMM