logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: co Polacy myślą o ebookach i audiobookach?

  PR 13.04.2017, przeczytano 954 razy

Rynek książek elektronicznych zrewolucjonizował sposób korzystania z literatury. Nie oznacza to jednak, że treści cyfrowe całkowicie wyparły książkę tradycyjną. Światowy Dzień Książki jest dobrym momentem, aby sprawdzić co Polacy sądzą o innowacyjnych sposobach czytania oraz czy ebook, audiobook i książka tradycyjna będą ze sobą koegzystować.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/co-polacy-mysla-o-ebookach-i-audiobookach,32152,artykul.html

Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Virtualo przeprowadził badanie, które pokazało, że korzystanie z ebooków nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych. Jak pokazały wyniki te dwie formy lektury uzupełniają się, a wybór nośnika zależy od sytuacji.

Opinie na temat ebooków są w większości bardzo pozytywne. Czytelnicy cenią w nich przede wszystkim mobilność i poręczność. Respondenci wskazali różne miejscach i okoliczności, w których czytają w nowoczesny sposób, na przykład: na wakacjach (40%), w pracy (40%), na uczelni lub w szkole (35%) czy w kawiarni (35%). Książki elektroniczne wybierane są najczęściej w sytuacjach przemieszczania się, na przykład codziennego korzystania ze środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane czytelnicy sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych na przykład w domu lub na łonie natury.

Znaczący wpływ na chęć obcowania z ebookami i audiobookami ma również rozwój nowych technologii i rosnąca mobilność Polaków. Coraz mniej czasu mamy na czytanie w domowym zaciszu, ale staramy się wykorzystać efektywnie minuty, godziny spędzane w środkach komunikacji miejskiej czy w dalekiej podróży. Wówczas książki elektroniczne dobrze się sprawdzają zarówno w formie do czytania jak i słuchania, ponieważ zapewniają na przykład oszczędność miejsca w bagażu. – mówi Martyna Bednarczyk z Virtualo.

Jak pokazuje raport Polacy wymieniają coraz więcej zalet nowoczesnych form czytania. Do korzystania z wydań elektronicznych skłania ich w szczególności wygoda oraz fakt, że nie trzeba nosić ciężkich książek (43%) i ma się do nich szybki dostęp (32%). Inne wymieniane zalety to możliwość czytania na różnych urządzeniach oraz to, że ebook nie jest narażony na zniszczenia tak jak książka drukowana.

Badanie “Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków” pokazuje również, że pierwszym impulsem, który sprowokował sięgnięcie po książkę elektroniczną była dla co trzeciej osoby namowa znajomych. Dla wielu respondentów czytanie ebooków stało się po prostu modne (19%).

Zaletą jest także możliwość szybkiego przeszukiwanie treści. W przypadku książki papierowej, czytelnik musi przerzucić nawet kilkaset stron w poszukiwaniu danego fragmentu, a w przypadku e-książki wystarczy wpisać szukany fragment, który od razu zostanie znaleziony. Dodatkowo na jednym urządzeniu można zabrać ze sobą nawet kilkaset e-książek oraz wyświetlać je w zależności od różnorodnych potrzeb i parametrów. Możliwe jest również czytanie w ciemności, co niemożliwe  jest w przypadku tradycyjnej książki.

- Polacy kupują coraz więcej ebooków i coraz chętniej sięgają po audiobooki. Na początku naszej działalności zmagaliśmy się z opinią, że słuchanie książek jest mniej wartościowym sposobem obcowania z literaturą, niż ich czytanie. Obecnie to przekonanie nie jest już tak częste, a  recenzenci i czytelnicy zgodnie przyznają, że dobra interpretacja tekstu jest tu wartością dodaną, prawdziwą sztuką. Rynek przyrasta dynamicznie – dzieciaki, które słuchały bajek, teraz są odbiorcami dorosłej literatury także w formie audiobooka – komentuje Anna Kotlonek-Kowalik, Dyrektor Wydawniczy Biblioteki Akustycznej.

Audiobook to wygodny zamiennik tradycyjnej książki. Sprawdza się w podróży, podczas domowego odpoczynku i pozwala wypocząć oczom.

Z badania “Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków” wynika, że najczęściej kupujemy audiobooki na własny użytek, ale chętnie dzielimy się nimi również z naszymi najbliższymi. Audiobooków najczęściej słuchamy będąc w ruchu - blisko 3/4 ankietowanych korzysta z nich w trakcie podróży. Z kolei 72% słucha ich podczas codziennego przemieszczania się środkami transportu publicznego, a 65% - w trakcie dojazdów samochodem.

Mimo wielu zalet książek elektronicznych, czytelnikom brakuje w obcowaniu z ebookami dotyku papieru i zapachu książki drukowanej, czyli cech tradycyjnych wydań. Nie przeszkadza to jednak w rosnącej popularności książek elektronicznych, które zyskują z roku na rok więcej zwolenników. Polacy to dynamicznie rosnąca grupa e-czytelników, dla której liczy się jakość i wygoda czytania i słuchania w nowoczesnej formie.

Źródło: Virtualo

www.virtualo.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764