Nawałnice, które w sierpniu przetoczyły się nad krajem dotknęły też polską scenę polityczną. Akcja ratunkowa, zawodny system ostrzegania i pytania o stan klęski żywiołowej – to tematy, które zdominowały opinię publiczną. Opozycja nie zostawiła suchej nitki na obozie rządzącym, ale niewiele na tym ugrała – twierdzą analitycy na podstawie raportu „Scena Polityczna” przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
Najpierw spokój potem wielka burza. Tak było w sierpniu, gdy na dalszy plan zeszła reforma sądownictwa i edukacji. Oczy wszystkich zwrócone były na Pomorze i Wielkopolskę, gdzie gwałtowna nawałnica łamała drzewa jak zapałki i pozbawiała ludzi dachu nad głową. To, że wielka polityka ustąpiła miejsca ludzkim dramatom widać również w rankingu liczby publikacji o partiach i stowarzyszeniach.
O Prawie i Sprawiedliwości dziennikarze wspomnieli w ponad 50,3 tys. publikacji, a o Platformie Obywatelskiej tylko 12,6 tys. Na podium załapało się również Polskie Stronnictwo Ludowe (7,5 tys.), które wyprzedziło Nowoczesną (6,2 tys.).
Szefom czołowych ugrupowań znów nie udało się wyprzedzić Jarosława Kaczyńskiego. To prezes PiS cały czas budzi największe zainteresowanie mediów. Wspomniano o nim w 13,3 tys. publikacji. Daleko w tyle pozostał Grzegorz Schetyna (3,9 tys.). Na trzecim miejscu utrzymał się szef Nowoczesnej (1,9 tys.). Na końcu zestawienia wylądował Paweł Kukiz (996) i Władysław Kosiniak-Kamysz (906).
Wykres 2. Liczba publikacji na temat liderów partii politycznych i stowarzyszeń, sierpień 2017
W social media też bez większych zmian. Układ sił jest identyczny jak w lipcu, choć wygląda na to, że popularność wszystkich polityków z rankingu spadła o połowę. Koszulka lidera znów powędrowała do Jarosława Kaczyńskiego (265 tys.) Tuż za nim z trzykrotnie gorszym wynikiem uplasował się Paweł Kukiz (80,5 tys.). Szef PO wciąż może tylko marzyć o dogonieniu prezesa PiS.
Wykres 3. Liczba publikacji na temat liderów partii politycznych i stowarzyszeń w social media, sierpień 2017
Ekwiwalent reklamowy dla Jarosława Kaczyńskiego wyniósł w sierpniu 136,7 mln zł. Przekazy medialne zdominowały TVN24, TVP Info i Polsat News.
Źródło: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów