Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawia informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w pierwszym kwartale 2017 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i Domu Mediowego Starlink (Starcom Mediavest Group).
Q1 OOH 2017. Estymowana wielkość sprzedaży zamknęła się kwotą w wysokości ponad 99,3 Mio PLN i była dla tej samej bazy firm niższa aniżeli w pierwszym kwartale 2016 roku o 1%.
- Q1 OOH 2017 - 99,3 Mio PLN
- Q1 OOH 2016 - 100,4 Mio PLN
- OOH 2016 - 492,6 Mio PLN
Wygenerowane dane dotyczące wielkości sprzedaży największych firm regionalnych i zajmujących się reklamą wielkoformatową wskazują niewielki spadek w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego (minus 10%). Biorąc pod uwagę te dane szacujemy wielkość sprzedaży całego rynku OOH w pierwszym kwartale roku 2017 na kwotę ponad 115,0 Mio PLN.
Utrzymanie w pierwszym kwartale wielkości sprzedaży na poziomie otwarcia ubiegłego roku pozwala na pozytywną ocenę wykorzystania obecnego potencjału OOH w Polsce. Nie jest ugruntowany i podlega ciągłym zmianom. Z jednej strony ze względu na ciągłe poszukiwania nowoczesnych rozwiązań, z drugiej zaś przez restrykcyjne i szkodliwe dla przedsiębiorców z branży reklamowej działania samorządów.
Przychody branży OOH niezmiennie opierają się na czterech sektorach: „media”, „handel” "telekomunikacja" oraz "żywność" (65 procent sprzedaży).
Q1 OOH 2017 SEKTOR
MEDIA - 20%
HANDEL - 18%
TELEKOMUNIKACKJA - 15%
ŻYWNOŚĆ - 12%
CZAS WOLNY - 8%
POZOSTAŁE SEKTORY - 27%
REKLAMA TRANZYTOWA
Głównymi graczami na polskim rynku pozostają w zakresie reklamy tranzytowej firmy: AMS S.A. oraz Business Consulting, dalej Synergic i Clear Channel Poland. Koniec ubiegłego roku przyniósł zmianę operatora reklamy w wagonach Metra Warszawskiego. W procesie przetargowym została nim spółka Ströer Polska. Tym samym stała się wyłącznym oferentem reklamy w warszawskiej kolejce podziemnej (jest tez operatorem reklam na peronach i stacjach metra).
Q1 2017 TRANZYT
W pierwszym kwartale 2017 roku wielkość sprzedaży wyniosła sumę w wysokości ponad 5,8 Mio PLN i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 12%. Słabszy wynik jest rezultatem zmiany operatora reklam w wagonach Metra Warszawskiego. Zmiana ta nastąpiła na przełomie roku i zgodnie z umową okres przystosowania kończy się w kwietniu (nowy operator ma zgodnie z umową cztery miesiące na uruchomienie sprzedaży reklam w wagonach metra).
Q1 2017 DOOH
Brak szczególnych zmian ilościowych i jakościowych w sieciach ekranów zewnętrznych. Zastosowanie nowych technologii następuje wolno ze względu na uwarunkowania zewnętrzne. Większą dynamikę rozwoju wykazują sieci ekranów wewnętrznych. Rynek odnotował w pierwszym kwartale 2017 spadek o jedną czwartą w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Spadek ten związany jest ze zmianami w strukturze dotychczasowych klientów (mniej reklamy „produktów” na rzecz reklamy wydarzeń, imprez itd.).
PROGNOZA
Umiarkowanie optymistyczna. Przewidujemy, że sprzedaż OOH w 2017 utrzyma się na poziomie roku ubiegłego ze wskazaniem na niewielki wzrost, uwarunkowany sytuacją gospodarczą Polski w drugim półroczu. Nadal pozostaje otwarte pytanie dotyczące badań rynku OOH w ramach IBO.
kwiecień 2017
Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej