logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Polska na szarym końcu rankingu umiejętności cyfrowych

  PR 18.06.2018, przeczytano 703 razy
ilustracjastrzałka

Polska znalazła się na jednej z ostatnich pozycji w tegorocznym Indeksie Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI), zajmując 24. miejsce na 28 krajów Unii Europejskiej. Podstawowe kompetencje cyfrowe posiada tylko 46 proc. polskiego społeczeństwa. Gorzej wypadły tylko Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/polska-na-szarym-koncu-rankingu-umiejetnosci-cyfrowych,36938,artykul.html

Ranking DESI śledzi coroczny postęp państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie gospodarczej i społecznej konkurencyjności cyfrowej. Składa się na niego ocena pięciu obszarów: stopnia rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (Łączność), umiejętności cyfrowych społeczeństwa (Kapitał ludzki), korzystania z treści internetowych, komunikacji i przeprowadzania transakcji przez internet (Korzystanie z internetu), digitalizacji przedsiębiorstw i handlu elektronicznego (Integracja technologii cyfrowych) oraz dostępu do usług administracji elektronicznej i e-zdrowia (Cyfrowe usługi publiczne).

PROBLEMEM NISKIE KOMPETENCJE CYFROWE

Z opublikowanego pod koniec maja zestawienia jasno wynika, że zarówno aktywność w internecie, jak i ogólne umiejętności cyfrowe Polaków znacznie odbiegają od średniej europejskiej. Państwa, które osiągnęły najlepsze wyniki w zestawieniu, czyli Dania, Szwecja i Finlandia, uzyskały punktację niemal dwukrotnie wyższą od Polski. Tylko cztery kraje osiągnęły gorszy wynik – są to Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.

Pocieszające jest to, że Polska wprawdzie pozostała na ubiegłorocznej 24. pozycji, ale jej punktacja nieco wzrosła – z 42,1 punktów rok temu do 45 punktów obecnie. Poczyniła także umiarkowane postępy w zakresie korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez internet, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei pod względem dostępu obywateli do elektronicznych usług bankowych i finansowych nie ruszyła się z miejsca, pozostając na 19. pozycji.

Okazuje się, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada zaledwie 46 proc. polskiego społeczeństwa, w stosunku do średniej wynoszącej 57 proc. dla całej Unii Europejskiej. Jednak i w tym przypadku odnotowano niewielką poprawę – wzrost wyniósł 2 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. W całej Unii Europejskiej, najgorzej pod kątem aktywności w internecie i kompetencji cyfrowych wypadły osoby bez wykształcenia lub z wykształceniem podstawowym (tylko 31 proc. z nich posiada podstawowe umiejętności cyfrowe) oraz mieszkańcy obszarów wiejskich i osoby starsze (49 procent).

Wyniki rankingu DESI znajdują odzwierciedlenie w tegorocznym “Raporcie Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanym na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar Public w kwietniu br. Wynika z niego, że problem wykluczenia cyfrowego, zwłaszcza osób między 45. a 70. rokiem życia, jest dostrzegany przez młodsze pokolenia.

Ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Co czwarta młoda osoba jest zdania, że dla jej rodziców, teściów i dziadków najtrudniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów.

Są jednak obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej. Indeks DESI zwraca także uwagę na fakt, że społeczeństwo polskie plasuje się powyżej średniej, jeżeli chodzi o czytanie wiadomości w internecie, z wynikiem 79 proc. w stosunku do 72 proc. dla Unii Europejskiej. Podobnie widzą ten problem młode pokolenia Polek i Polaków, które uważają, że jedną z najczęstszych czynności, do jakich ich rodzice, teściowie czy dziadkowie wykorzystują sieć, jest właśnie czytanie wiadomości z kraju i świata (taką opinię wyraża 66 proc. osób w wieku 15-35 lat).

DZIAŁANIA NA RZECZ WŁĄCZENIA CYFROWEGO

Indeks DESI odnotował także, że w Polsce prowadzonych jest szereg inicjatyw zachęcających do korzystania z internetu poprzez pokazywanie, jak nowoczesne technologie mogą poprawiać jakość życia i zwiększać uczestnictwo w życiu społecznym. Wśród ich beneficjentów znajdują się także seniorzy.

Jedną z takich inicjatyw jest akcja edukacyjna “Aasy Netu”, uruchomiona przez firmę Aasa Polska w 2017 roku i kontynuowana obecnie. Ma ona na celu aktywizację cyfrową osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych.

– Jako firma opierająca się na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, wiemy, że umiejętność korzystania z internetu stanowi warunek pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i zawodowym. Dlatego uruchomiliśmy drugą odsłonę kampanii Aasy Netu. Jesteśmy przekonani, że w ramach współpracy pokoleń, przy szerokim dostępie do bezpłatnych materiałów edukacyjnych, znaczna część naszych rodziców, teściów czy dziadków, może nauczyć się korzystania z internetu i tym samym poprawić jakość swojego życia – mówi Ovais Siddiqui, Prezes Zarządu firmy Aasa Polska.

Na dedykowanej platformie internetowej www.aasynetu.pl, udostępniono multimedialne materiały szkoleniowe, dotyczące między innymi korzystania z mediów społecznościowych, zakładania konta w banku przez internet, zakupów w sieci czy cyfrowego bezpieczeństwa. Dzięki platformie, osoby zainteresowane mogą w łatwy sposób przyswoić sobie wiedzę i nabywać przydatne umiejętności cyfrowe.

Partnerami tegorocznej odsłony kampanii Aasy Netu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja e-Bezpieczni, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Stowarzyszenie Manko.

Źródło: Aasa Polska S.A.

www.aasapolska.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
Inflacja spadła. Co z płacami?
Trzynaście miesięcy temu ceny rosły w tempie niemal 20 proc. rok do roku, obecnie spadły poniżej 2 proc. Ekonomiści są jednak zgodni, że w kolejnych miesiącach znowu znajdzie się powyżej celu inflacyjnego. W niewielkim stopniu wpłynie na to przywrócenie od kwietnia 5-proc. VAT-u na żywność, natomiast niewiadomą pozostaje kształtowanie się cen surowców...
Europa nie dogania USA i Chin w rozwoju sztucznej inteligencji
Światowym liderem rynku sztucznej inteligencji są Stany Zjednoczone, które mocno inwestują w opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań. Za nimi plasują się Chiny, w których rozwijane są z jednej strony aplikacje mobilne czy przydatne algorytmy, a z drugiej – mocno kontrowersyjny social scoring, w wyniku którego nawet to,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764