logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków

  PR 24.02.2017, przeczytano 600 razy

Firma Virtualo, lider na rynku ebooków i audiobooków, we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia przygotowała pierwszy w Polsce raport „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, który przedstawia preferencje zarówno użytkowników nowoczesnych jak i tradycyjnych form czytania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zwyczaje-polakow-zwiazane-z-uzytkowaniem-ebookow-i-audiobookow,31584,artykul.html

Badanie zostało zrealizowane na próbie 1107 respondentów, uwzględniając próbę 576 użytkowników ebooków oraz 306 użytkowników audiobooków. Respondenci to  osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie: drukowanej, ebooka lub audiobooka.

Ankietowani udzielili odpowiedzi odnośnie urządzeń, na których czytają lub słuchają książek elektronicznych, formatów z których najczęściej korzystają, sposobów pozyskiwania e-książek, okoliczności czytania i słuchania, jak również zalet i obiekcji w korzystaniu z książek elektronicznych.

Virtualo specjalizuje się w dystrybucji ebooków i audiobooków oraz posiada własną księgarnię z książkami elektronicznymi. Pod koniec 2016 r. firma połączyła się z Biblioteką Akustyczną, wiodącym wydawcą audiobooków na płytach CD i w formacie mp3. Aby osiągnąć sukces na rynku niezbędne jest dogłębne poznanie grupy docelowej – jej zachowań, preferencji i charakterystyki. Zleciliśmy badanie w Instytucie Badawczym ARC Rynek i Opinia, aby zanalizować zwyczaje naszych Klientów i efektywnie współpracować z wydawnictwami – komentuje Martyna Bednarczyk, Marketing Manager Virtualo.

W badaniu zapytano respondentów między innymi o następujące obszary:

Kim są użytkownicy ebooków i audiobooków?

Wśród respondentów nowoczesnych form czytania znalazło się 51% kobiet i 49% mężczyzn. Jak wynika z badania najczęściej z takiej formy korzystają ludzie młodzi w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys.

Dlaczego chętnie korzystamy z ebooków?

Korzystanie z ebooków, jak pokazują wnioski z badania, nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych. Największe zalety ebooków według respondentów to brak konieczności noszenia ciężkich książek (43%), szybki dostęp do swoich tytułów (32%), a także wygoda w korzystaniu (20%).

Kiedy korzystamy z książek elektronicznych, a kiedy z tradycyjnych?

Ebooki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się, podczas codziennego korzystania z środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych: w domu lub na łonie natury.

Co nas skłania do rozpoczęcia korzystania z ebooków?

Ważną rolę w korzystaniu z ebooków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Wśród respondentów 36% obecnych użytkowników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych.

Skąd najczęściej pozyskujemy książki elektroniczne?

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł, tak deklaruje 2/3 zapytanych respondentów. Aż 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego, a 37% użytkowników przyznaje się do pobierania ebooków z nieoficjalnych źródeł. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań) i korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%).

Jak pokazuje raport czytelnicy potrafią wymienić coraz więcej zalet nowoczesnych form czytania. Wraz z rozwojem nowych technologii rośnie również dynamicznie rynek treści cyfrowych. Nie oznacza to jednak, że książka tradycyjna będzie konkurowała z elektroniczną, lecz z nią koegzystowała.

Źródło: Virtualo

Dodatkowe informacje:

Badanie Virtualo „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów, przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Panasonic: aktualizacja oprogramowania aparatu Lumix S5II i S5IIX
Panasonic wprowadza istotną aktualizację oprogramowania sprzętowego dla LUMIX S5II oraz S5IIX, swoich pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Nie tylko usprawnia ona fotografowanie, ale również zwiększa możliwości udostępniania zdjęć i filmów.
Płyty Swedboard w ofercie Sico Print Solutions
SICO Print Solutions, dostawca rozwiązań do druku cyfrowego, z przyjemnością ogłasza nawiązanie współpracy z firmą SWEDBOARD, producentem ekologicznych płyt kartonowych z rdzeniem przypominającym strukturę zagęszczonego plastra miodu. Ta współpraca pozwoli SICO Print Solutions oferować swoim klientom nowe, zrównoważone rozwiązania, które...
Firma Lavazza bezprzetargowo przedłużyła umowę ramową z NAV agency.
Allegro z międzynarodową platformą komunikacji
Allegro ogłasza ewolucję komunikacyjną marki. Idea kreatywna i hasło „Jak tak, to Allegro” skupiają się na różnorodności kategorii i szerokim wyborze produktów na platformie, które odzwierciedlają codzienne potrzeby, wyzwania i plany  współczesnych konsumentów.
Cofające się streamy w promocji filmu Omen
W ramach promocji filmu “Omen: Początek” studia 20th Century widzowie Twitcha mogli oglądać wyjątkowe transmisje. Podczas ich trwania zaaranżowane zostały problemy techniczne powodujące cofanie się całego materiału. W kampanii wzięli udział popularni twórcy gamingowi: Seto, Kamyk oraz Pago. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764