logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Banki zdjęć: jak korzystać ze zdjęć znalezionych w sieci?

   20.08.2016, przeczytano 1858 razy
ilustracja
fot. vsabha/freeimages.com

Problem swobodnego wykorzystywania zdjęć znalezionych w internecie cały czas budzi wiele kontrowersji. Kiedy wklejanie zdjęć znalezionych w sieci do artykułu albo prezentacji jest legalne? A kiedy nie? I skąd brać zdjęcia, aby nie narazić się na zarzut nielegalnego działania?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/banki-zdjec%3A-jak-korzystac-ze-zdjec-znalezionych-w-sieci,29659,artykul.html

W kwestii legalnego wykorzystywania zdjęć z internetu zdania opinii publicznej są mocno podzielone. Duża część młodych ludzi uważa, że „ze wszystkiego, co znajduje się w sieci można korzystać dowolnie” (badania jakościowe przeprowadzone w Instytucie Socjologii UW). Są i tacy, którzy stoją na stanowisku, że korzystanie ze zdjęć i ilustracji znalezionych w internecie to zawsze łamanie prawa. Jak jest naprawdę?

Odpowiedzią na tak postawione pytanie niech będzie ulubione sformułowanie wszystkich prawników: to zależy. W niektórych przypadkach wstawianie zdjęć będzie zgodne z prawem, zaś w wielu innych takie działanie zostanie uznane jako bezprawne.

Darmowe bazy zdjęć a licencje CC i domena publiczna

Istnieją dwa rodzaje sytuacji, gdy wykorzystywanie cudzych zdjęć w internecie będzie odbywało się zgodnie z prawem (przy założeniu, że mamy do czynienia z fotografią, która jest w ogóle utworem prawa autorskiego. O tym. dlaczego nie każda fotografia nie jest chroniona przez prawo autorskie przeczytasz więcej tutaj).  Oto one:

  • wykorzystywanie zdjęć na zasadzie licencji Creative Commons,
  • wykorzystywanie zdjęć, które znajdują się w tzw. domenie publicznej.


Creative Commons

Creative Commons (CC-http://creativecommons.pl/) to międzynarodowa organizacja pozarządowa działająca na zasadach non profit, której głównym celem jest wprowadzanie zasad powszechnego dzielenia się twórczością, a tym samym zapewnienie jak najszerszego dostępu do kultury.

Licencje CC to tzw. licencje otwarte, które upoważniają użytkownika danego utworu (licencjobiorcę) do legalnego korzystania z utworów w sposób nieodpłatny, także poza granicami wyznaczonymi przepisami o dozwolonym użytku (o którym więcej dowiesz się tutaj). Licencje CC zezwalają na dowolne wykorzystywanie, przesyłanie, a nawet modyfikowanie zdjęć.

Cztery podstawowe warunki licencji typu Creative Commons:

uznanie autorstwa (chodzi o poszanowanie autorskich praw osobistych twórcy): CC-BY;

użycie niekomercyjne (utwór nie może być wykorzystywany dla celów handlowych, w celu osiągania zysków): CC-BY-NC;

bez utworów zależnych (utworu nie wolno zmieniać, przekształcać ani tworzyć na jego podstawie nowych dzieł, utwór może być eksploatowany wyłącznie w oryginalnej, niezmienionej postaci): CC-BY-ND;

na tych samych warunkach (utwory zależne powstałe na podstawie danego utworu mogą być rozpowszechnianie tylko na takiej samej licencji co utwór pierwotny): CC-BY-SA.

Co to jest CC0?

CC0 (Creative Commons Zero) to dodatkowe narzędzie, które umożliwia „zrzeczenie się” praw autorskich (w tym osobistych) w tych krajach, w których jest to prawnie możliwe. Nie bez przyczyny umieściłam określenie „zrzeczenie się” praw w cudzysłowie – polskie prawo autorskie nie daje możliwości zrzeczenia się autorskich praw osobistych (więcej o tym, czym są autorskie prawa osobiste przeczytasz tutaj). W polskim porządku prawnym CC0 rozumiane jest jako przekazanie utworu do domeny publicznej (o której więcej dalej) lub możliwe najszersze „zrzeczenie się” praw (a więc zrzeczenie się całości autorskich praw majątkowych).

Niezależnie od typu licencji, w przypadku wykorzystywania zdjęć na zasadzie licencji CC należy podać informacje o autorze utworu (zdjęcia), podać typ licencji oraz (dla pełnego bezpieczeństwa) podać link do treści licencji (www.creativecommons.pl), o czym więcej przeczytasz tutaj.

Domena publiczna

Określenie domena publiczna wywodzi się z prawa angielskiego. Pierwotnie oznaczało ono grunty należące do państwa, zostały udostępnione do bezpłatnego użytku publicznego.

Domena publiczna w kontekście prawa własności intelektualnej oznacza zbiór dzieł, które nie są (z różnych względów) chronione prawem autorskim. Najczęstszym powodem przejścia utworu do domeny publicznej jest upływ określonego czasu (okresu trwania autorskich praw majątkowych, o którym więcej przeczytasz tutaj). Po upływie określonego okresu czasu dzieło trafia do tzw. wolnego publicznego użytku. Dzieło nie jest już chronione przez prawo i może być swobodnie wykorzystywane w każdym czasie i miejscu.

Swoją drogą, wiedziałeś, że od kilku lat istnieje (także w Polsce) Dzień Domeny Publicznej? Dzień Domeny Publicznej przypada 1 stycznia każdego roku, a jego celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na rolę domeny publicznej w budowaniu kultury i otwieraniu dostępu do wiedzy. Na początku każdego roku na całym świecie otwiera się dostęp do nowych zasobów, które przestały podlegać ograniczeniom prawa autorskiego i przeszły do domeny publicznej. 1 stycznia 2015 r. do domeny publicznej „dołączyły” dzieła m.in.: norweskiego malarza, twórcy słynnego obrazu „Krzyk” Edvarda Muncha, rosyjskiego artysty i grafika Wassily’ego Kandinsky’ego oraz dzieła Antoine de Saint-Exupéry ‚ego – autora m.in. wielkiego „Małego Księcia”.

Więcej o domenie publicznej przeczytasz w tym tekście Lookreatywni.pl.


Na koniec mały bonus w postaci listy baz, których zasoby możesz swobodnie wykorzystywać np. do ozdobienia prezentacji lub artykułu.
Darmowe, legalne bazy zdjęć:


Magdalena Miernik

Źródło: Lookreatywni

www.lookreatywni.pl


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Świat online pełen jest śladów, cyfrowych oczywiście. Każde kliknięcie, czy przesunięcie to trop, który może pomóc odtworzyć przebieg wydarzeń. Jednak to zaledwie skrawek informacji - ale gdyby mieć ich kilka, albo kilkanaście, wówczas możemy rozwikłać zagadkę, zanim zrobią to inni. Niczym bohater książki Arthura Conana Doyle’a, dziś...
Poczta Polska: Direct Mail to skuteczne narzędzie marketingu bezpośredniego
Poczta Polska ma specjalną ofertę dla przedsiębiorców, którzy chcą zainteresować swoimi usługami określone grupy docelowe. Direct Mail nadal z powodzeniem jest wykorzystywany przez największych graczy na rynku cyfrowym.
W świecie reklamy cyfrowej niewątpliwie króluje programmatic. Badania i prognozy serwisu eMarketer sugerują, że w USA wydatki na tego typu reklamę wyniosły w 2018 roku 82,5% wszystkich budżetów. Z czego 58% z nich było przeznaczone na programmatic direct. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?
Sztuka jako ważny element employer brandingu
Rzeźba słynnego polskiego artysty Igora Mitoraja umiejscowiona przy wejściu do siedziby Polpharmy w Spectra Art Space przy ulicy Bobrowieckiej w Warszawie to elegancka i niesztampowa wizytówka, zarówno samego przedsiębiorstwa, jak i jego właścicieli. Pojawiła się tam z inicjatywy Jerzego Staraka, kolekcjonera i znawcy sztuki, będącego większościowym udziałowcem...
Case study: #nonoszyt
Przychodzi klient do agencji i mówi: – Potrzebuję jubileuszowego prezentu idealnego. Ma być piękny, oryginalny, zindywidualizowany. Ma zapadać w pamięć, zachwycać formą, po prostu ma mieć efekt WOW. Co na to agencja? – Nonoproblemo!
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764