logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Bauhaus w sześciu zdaniach

   27.11.2019, przeczytano 241 razy
ilustracjastrzałka
Bauhaus Dessau, 1925-26 (1)

Z Bauhausem stykamy się w życiu codziennym częściej niż nam się wydaje – nie tylko w znanym markecie budowlanym. Oto niektóre z legendarnych maksym ukutych w ramach działalności instytutu. Niektóre mają dziś charakter niemal przysłowiowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/bauhaus-w-szesciu-zdaniach,384888,artykul.html

„Ostatecznym celem wszelkiej działalności obrazowej jest budowanie!“

Budować, budować i jeszcze raz budować: Walter Gropius, założyciel i zarazem pierwszy dyrektor Bauhausu, nie miał wątpliwości co do kierunku, w jakim miała zmierzać działalność tej instytucji. W manifeście Bauhausu z 1919 roku napisał: „Stwórzmy wspólnie nową budowlę przyszłości, której kształt zawierał będzie wszystko: architekturę, plastykę i malarstwo.“ Ten interdyscyplinarny koncept miał służyć połączeniu sztuk plastycznych z architekturą, z głównym akcentem na… budowanie oczywiście.

ilustracjastrzałka

Walter Gropius - Dom w Lincoln, Massachusetts (1938)

„Potrzeby ludu zamiast luksusu“

Droga wolna dla architektury proletariatu! Po Gropiusie stanowisko dyrektora Bauhausu objął szwajcarski architekt Hannes Meyer. Pracę swojego poprzednika oceniał krytycznie, pierwszą fazę działalności pod przewodem Gropiusa uważał za „sekciarską i estetyzującą“. Dla nadania szkole nowego kierunku ustanowił nowe wytyczne: „podstawowa tendencja mojej nauki będzie funkcjonalno-kolektywistyczno-konstruktywna.“ W tłumaczeniu na zwykły język: wszystkie obiekty powinny być możliwe do produkcji masowej i na kieszeń zwykłego obywatela.

„form follows function“

Żadnych ornamentów, żadnego blichtru, żadnego nadmiaru: zdanie „form follows function“ nie pochodzi wprawdzie od teoretyków Bauhausu – choć jest im często przypisywane – lecz w Niemczech to dopiero oni wprowadzili je w życie z pełną konsekwencją. Nawet jeśli mogłoby się zdawać, że ta maksyma najlepiej streszcza filozofię Bauhausu, warto również pamiętać o haśle Wassilego Kandinskiego: „Konieczność stwarza formę“.

ilustracjastrzałka

Wassily Kandinsky, Kwadraty z koncetrycznymi okręgami, 1920

„Tam, gdzie jest wełna, jest i kobieta, która przędzie, niechby choć dla zabicia czasu“

Nawet jeśli Bauhaus wydawał się wyjątkowo nowoczesny jak na swoje czasy, Gropius szybko dał do zrozumienia, że nie przywiązuje wagi do postulowanej początkowo równości płci. To, co rada mistrzów Bauhausu naprawdę sądziła o emancypacji kobiet, najlepiej obrazuje zalecenie: „żadnych niepotrzebnych eksperymentów“. Kobiety miały być od razu wysyłane do warsztatu tkackiego i już na starcie były wykluczane z kursów architektury.

„Rzecz jest określona przez swoją istotę“

...stwierdził Gropius w 1925 roku. Czyli wszystko jasne. „By ukształtować rzecz tak, by dobrze funkcjonowała, należy najpierw zbadać jej istotę; rzecz ma bowiem służyć swemu celowi w sposób doskonały, spełniać swoją funkcję, być wytrzymała, tania i ‚piękna‘.“ Badanie istoty rzeczy – tym hasłem można wytłumaczyć kursy, których studenci mieli wczuwać się w konkretne obiekty.

Dörte Helm, kartka pocztowa reklamująca wystawę „Bauhaus Ausstellung“, 1923

„wyprana z przytulności surowość“

I to ma być architektura? Gdy w 1923 roku prezentowano na wystawie „Bauhaus Ausstellung“ chłodną, funkcjonalną architekturę, posypały się również głosy krytyki. Oto reakcje na biało tynkowany budynek ze stali i betonu z nowomodnymi elementami wnętrzarskimi, różnokolorowymi ścianami w pokoju dziecięcym i meblami zsuniętymi razem dla zaoszczędzenia miejsca: „stacja polarna“, „sale operacyjne“, „architektoniczny dowcip“. Całość sprawia wrażenie „wypranej z przytulności surowości“, jest „ortodoksyjnie purytańska“, brzmiał surowy wyrok jednego z ówczesnych widzów.

Nadine Berghausen

Źródło: Goethe-Institut

www.goethe.de

Dodatkowe informacje:

AUTORZY
Theresia Enzensberger studiowała film i filmoznawstwo na Bard College w Nowym Jorku. Jest niezależną dziennikarką; pisze m.in. dla Frankfurter Allgemeine Zeitung, ZEIT Online, Neue Züricher Zeitung oraz Monopol. W 2014 roku założyła magazyn BLOCK, który wydaje do dziś. W 2017 roku w wydawnictwie Hanser ukazała się jej pierwsza powieść Blaupause. Theresia Enzensberger mieszka i pracuje w Berlinie.

Tłumaczenie: Karolina Kuszyk
Ilustracje dodane przez redakcję Signs.pl

Copyright: Tekst: Goethe-Institut, Theresia Enzensberger, CC BY-SA 3.0 DE
(1) fot. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54153

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czy kobiety i mężczyźni widzą... inaczej?
Powszechnie uważa się, że mężczyźni rozróżniają o wiele mniej kolorów niż kobiety. Jednym ze schorzeń, które częściej przypisuje się mężczyznom jest daltonizm, czyli upośledzenie zdolności rozpoznawania barw. Jakie jest źródło tej choroby? Czy rzeczywiście cierpią na nią głównie mężczyźni? Na te pytania odpowiada Małgorzata...
Ile warta jest dobra reklama?
Kiedy mówimy o promocji firmy, nasuwa nam się myśl: reklama w telewizji lub bilbordy. Świadome kształtowanie wizerunku firmy to coraz ważniejszy aspekt jej obecności w przestrzeni publicznej. Jaka jest prawdziwa wartość dobrze dobranych narzędzi reklamowych i co wziąć pod uwagę przy planowaniu kampanii?
Sprzedaż sezonowa – wszystko, co musisz o niej wiedzieć
Branża e-commerce stale szuka i znajduje kolejne powody, które napędzają koniunkturę sprzedaży online. Black Friday czy Cyber Monday to początek zakupowego szaleństwa, jakie towarzyszy nam w listopadzie i grudniu. Jak wykorzystać ten czas, aby zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowych klientów?
„Słodkie lisa ucha berety” – unikalne cechy marki w  komunikacji Aliexpress
Zakupy na AliExpress to doświadczenie niespotykane w innych sklepach internetowych. Współtworzone jest na równi przez markę, sam serwis, jego jedyny w swoim rodzaju interfejs, kolosalną bazę produktów, sposób dostawy oraz samych użytkowników. Jak AliExpress wykorzystuje to w swojej komunikacji w mediach społecznościowych?
Jak aranżacja biura zwiększa efektywność pracowników?
Przeprowadzka do nowej siedziby to szansa na modyfikacje kultury i stylu pracy w firmie – wynika najnowszego raportu pt. „Lepiej niż w domu. Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy”, opracowanego przez Well.hr, Colliers International i PwC. Publikacja zawiera inspiracje, jak poprzez aranżację przestrzeni wpływać na styl i kulturę pracy, oraz opisuje...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764