logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Bauhaus w sześciu zdaniach

   27.11.2019, przeczytano 358 razy
ilustracjastrzałka
Bauhaus Dessau, 1925-26 (1)

Z Bauhausem stykamy się w życiu codziennym częściej niż nam się wydaje – nie tylko w znanym markecie budowlanym. Oto niektóre z legendarnych maksym ukutych w ramach działalności instytutu. Niektóre mają dziś charakter niemal przysłowiowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/bauhaus-w-szesciu-zdaniach,384888,artykul.html

„Ostatecznym celem wszelkiej działalności obrazowej jest budowanie!“

Budować, budować i jeszcze raz budować: Walter Gropius, założyciel i zarazem pierwszy dyrektor Bauhausu, nie miał wątpliwości co do kierunku, w jakim miała zmierzać działalność tej instytucji. W manifeście Bauhausu z 1919 roku napisał: „Stwórzmy wspólnie nową budowlę przyszłości, której kształt zawierał będzie wszystko: architekturę, plastykę i malarstwo.“ Ten interdyscyplinarny koncept miał służyć połączeniu sztuk plastycznych z architekturą, z głównym akcentem na… budowanie oczywiście.

ilustracjastrzałka

Walter Gropius - Dom w Lincoln, Massachusetts (1938)

„Potrzeby ludu zamiast luksusu“

Droga wolna dla architektury proletariatu! Po Gropiusie stanowisko dyrektora Bauhausu objął szwajcarski architekt Hannes Meyer. Pracę swojego poprzednika oceniał krytycznie, pierwszą fazę działalności pod przewodem Gropiusa uważał za „sekciarską i estetyzującą“. Dla nadania szkole nowego kierunku ustanowił nowe wytyczne: „podstawowa tendencja mojej nauki będzie funkcjonalno-kolektywistyczno-konstruktywna.“ W tłumaczeniu na zwykły język: wszystkie obiekty powinny być możliwe do produkcji masowej i na kieszeń zwykłego obywatela.

„form follows function“

Żadnych ornamentów, żadnego blichtru, żadnego nadmiaru: zdanie „form follows function“ nie pochodzi wprawdzie od teoretyków Bauhausu – choć jest im często przypisywane – lecz w Niemczech to dopiero oni wprowadzili je w życie z pełną konsekwencją. Nawet jeśli mogłoby się zdawać, że ta maksyma najlepiej streszcza filozofię Bauhausu, warto również pamiętać o haśle Wassilego Kandinskiego: „Konieczność stwarza formę“.

ilustracjastrzałka

Wassily Kandinsky, Kwadraty z koncetrycznymi okręgami, 1920

„Tam, gdzie jest wełna, jest i kobieta, która przędzie, niechby choć dla zabicia czasu“

Nawet jeśli Bauhaus wydawał się wyjątkowo nowoczesny jak na swoje czasy, Gropius szybko dał do zrozumienia, że nie przywiązuje wagi do postulowanej początkowo równości płci. To, co rada mistrzów Bauhausu naprawdę sądziła o emancypacji kobiet, najlepiej obrazuje zalecenie: „żadnych niepotrzebnych eksperymentów“. Kobiety miały być od razu wysyłane do warsztatu tkackiego i już na starcie były wykluczane z kursów architektury.

„Rzecz jest określona przez swoją istotę“

...stwierdził Gropius w 1925 roku. Czyli wszystko jasne. „By ukształtować rzecz tak, by dobrze funkcjonowała, należy najpierw zbadać jej istotę; rzecz ma bowiem służyć swemu celowi w sposób doskonały, spełniać swoją funkcję, być wytrzymała, tania i ‚piękna‘.“ Badanie istoty rzeczy – tym hasłem można wytłumaczyć kursy, których studenci mieli wczuwać się w konkretne obiekty.

Dörte Helm, kartka pocztowa reklamująca wystawę „Bauhaus Ausstellung“, 1923

„wyprana z przytulności surowość“

I to ma być architektura? Gdy w 1923 roku prezentowano na wystawie „Bauhaus Ausstellung“ chłodną, funkcjonalną architekturę, posypały się również głosy krytyki. Oto reakcje na biało tynkowany budynek ze stali i betonu z nowomodnymi elementami wnętrzarskimi, różnokolorowymi ścianami w pokoju dziecięcym i meblami zsuniętymi razem dla zaoszczędzenia miejsca: „stacja polarna“, „sale operacyjne“, „architektoniczny dowcip“. Całość sprawia wrażenie „wypranej z przytulności surowości“, jest „ortodoksyjnie purytańska“, brzmiał surowy wyrok jednego z ówczesnych widzów.

Nadine Berghausen

Źródło: Goethe-Institut

www.goethe.de

Dodatkowe informacje:

AUTORZY
Theresia Enzensberger studiowała film i filmoznawstwo na Bard College w Nowym Jorku. Jest niezależną dziennikarką; pisze m.in. dla Frankfurter Allgemeine Zeitung, ZEIT Online, Neue Züricher Zeitung oraz Monopol. W 2014 roku założyła magazyn BLOCK, który wydaje do dziś. W 2017 roku w wydawnictwie Hanser ukazała się jej pierwsza powieść Blaupause. Theresia Enzensberger mieszka i pracuje w Berlinie.

Tłumaczenie: Karolina Kuszyk
Ilustracje dodane przez redakcję Signs.pl

Copyright: Tekst: Goethe-Institut, Theresia Enzensberger, CC BY-SA 3.0 DE
(1) fot. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54153

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Czego branżę PR uczy współpraca Lorda Kruszwila i samorządu województwa podlaskiego?
Influencer marketing to jedna z mocniej rozwijającej się w ostatnich latach gałęzi marketingu, korzystają z tego narzedzia także PR-owcy. Po wsparcie do twórców zwracają się nie tylko marki komercyjne (od tych globalnych np. Coca-Cola, po mniejsze lokalne np. restauracje i zakłady usługowe), ale też stowarzyszenia, fundacje instytucje pożytku publicznego (np. WOŚP...
Wittchen z Bluerank – jak podwoić sprzedaż z wyszukiwarki Google
Wittchen jest rozpoznawalną w Polsce marką z ponad 20-letnią tradycją, oferującą ekskluzywną galanterię skórzaną, w tym walizki, torebki, ubrania i akcesoria skórzane. Chcąc dynamicznie zwiększyć udział w rynku, firma rozpoczęła współpracę z agencją marketingu internetowego Bluerank.
Tak uśmiech, jak i grymas, to niewerbalne sposoby komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność odszyfrowania tego, co oznaczają, to prawie jak czytanie w myślach. Już niedługo taki dar posiądzie biznes. Według firm analitycznych, sektor światowej gospodarki zajmujący się automatycznym rozpoznawaniem emocji już w 2021 osiągnie wartość 40 mld USD, a zaledwie 3 lata później...
Reputacja stanowi 63 proc. wartości rynkowej przedsiębiorstwa
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Weber Shandwick, globalną sieć działającą w obszarze komunikacji i zaangażowania, reputacja ma coraz większe znaczenie i staje się jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zdaniem ankietowanych przedstawicieli wyższych kadr kierowniczych, reputacja odpowiedzialna jest średnio za...
Zmiany i wyzwania w handlu 4.0 – technologie w służbie maszynowej
Rozważania na temat cyfrowej transformacji w sektorze internetowego handlu zdają się mieć nieco groteskowy charakter, z racji tego, że każda platforma sprzedażowa opiera większość swojego funkcjonowania na nowych technologiach. Mimo wszystko, wchodząc w nowy rok, warto przeanalizować dynamikę rozwoju IT i e-handlu w branżach, z którymi najtrudniej utożsamić nam...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764