logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Bauhaus w sześciu zdaniach

   27.11.2019, przeczytano 652 razy
ilustracjastrzałka
Bauhaus Dessau, 1925-26 (1)

Z Bauhausem stykamy się w życiu codziennym częściej niż nam się wydaje – nie tylko w znanym markecie budowlanym. Oto niektóre z legendarnych maksym ukutych w ramach działalności instytutu. Niektóre mają dziś charakter niemal przysłowiowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/bauhaus-w-szesciu-zdaniach,384888,artykul.html

„Ostatecznym celem wszelkiej działalności obrazowej jest budowanie!“

Budować, budować i jeszcze raz budować: Walter Gropius, założyciel i zarazem pierwszy dyrektor Bauhausu, nie miał wątpliwości co do kierunku, w jakim miała zmierzać działalność tej instytucji. W manifeście Bauhausu z 1919 roku napisał: „Stwórzmy wspólnie nową budowlę przyszłości, której kształt zawierał będzie wszystko: architekturę, plastykę i malarstwo.“ Ten interdyscyplinarny koncept miał służyć połączeniu sztuk plastycznych z architekturą, z głównym akcentem na… budowanie oczywiście.

ilustracjastrzałka

Walter Gropius - Dom w Lincoln, Massachusetts (1938)

„Potrzeby ludu zamiast luksusu“

Droga wolna dla architektury proletariatu! Po Gropiusie stanowisko dyrektora Bauhausu objął szwajcarski architekt Hannes Meyer. Pracę swojego poprzednika oceniał krytycznie, pierwszą fazę działalności pod przewodem Gropiusa uważał za „sekciarską i estetyzującą“. Dla nadania szkole nowego kierunku ustanowił nowe wytyczne: „podstawowa tendencja mojej nauki będzie funkcjonalno-kolektywistyczno-konstruktywna.“ W tłumaczeniu na zwykły język: wszystkie obiekty powinny być możliwe do produkcji masowej i na kieszeń zwykłego obywatela.

„form follows function“

Żadnych ornamentów, żadnego blichtru, żadnego nadmiaru: zdanie „form follows function“ nie pochodzi wprawdzie od teoretyków Bauhausu – choć jest im często przypisywane – lecz w Niemczech to dopiero oni wprowadzili je w życie z pełną konsekwencją. Nawet jeśli mogłoby się zdawać, że ta maksyma najlepiej streszcza filozofię Bauhausu, warto również pamiętać o haśle Wassilego Kandinskiego: „Konieczność stwarza formę“.

ilustracjastrzałka

Wassily Kandinsky, Kwadraty z koncetrycznymi okręgami, 1920

„Tam, gdzie jest wełna, jest i kobieta, która przędzie, niechby choć dla zabicia czasu“

Nawet jeśli Bauhaus wydawał się wyjątkowo nowoczesny jak na swoje czasy, Gropius szybko dał do zrozumienia, że nie przywiązuje wagi do postulowanej początkowo równości płci. To, co rada mistrzów Bauhausu naprawdę sądziła o emancypacji kobiet, najlepiej obrazuje zalecenie: „żadnych niepotrzebnych eksperymentów“. Kobiety miały być od razu wysyłane do warsztatu tkackiego i już na starcie były wykluczane z kursów architektury.

„Rzecz jest określona przez swoją istotę“

...stwierdził Gropius w 1925 roku. Czyli wszystko jasne. „By ukształtować rzecz tak, by dobrze funkcjonowała, należy najpierw zbadać jej istotę; rzecz ma bowiem służyć swemu celowi w sposób doskonały, spełniać swoją funkcję, być wytrzymała, tania i ‚piękna‘.“ Badanie istoty rzeczy – tym hasłem można wytłumaczyć kursy, których studenci mieli wczuwać się w konkretne obiekty.

Dörte Helm, kartka pocztowa reklamująca wystawę „Bauhaus Ausstellung“, 1923

„wyprana z przytulności surowość“

I to ma być architektura? Gdy w 1923 roku prezentowano na wystawie „Bauhaus Ausstellung“ chłodną, funkcjonalną architekturę, posypały się również głosy krytyki. Oto reakcje na biało tynkowany budynek ze stali i betonu z nowomodnymi elementami wnętrzarskimi, różnokolorowymi ścianami w pokoju dziecięcym i meblami zsuniętymi razem dla zaoszczędzenia miejsca: „stacja polarna“, „sale operacyjne“, „architektoniczny dowcip“. Całość sprawia wrażenie „wypranej z przytulności surowości“, jest „ortodoksyjnie purytańska“, brzmiał surowy wyrok jednego z ówczesnych widzów.

Nadine Berghausen

Źródło: Goethe-Institut

www.goethe.de

Dodatkowe informacje:

AUTORZY
Theresia Enzensberger studiowała film i filmoznawstwo na Bard College w Nowym Jorku. Jest niezależną dziennikarką; pisze m.in. dla Frankfurter Allgemeine Zeitung, ZEIT Online, Neue Züricher Zeitung oraz Monopol. W 2014 roku założyła magazyn BLOCK, który wydaje do dziś. W 2017 roku w wydawnictwie Hanser ukazała się jej pierwsza powieść Blaupause. Theresia Enzensberger mieszka i pracuje w Berlinie.

Tłumaczenie: Karolina Kuszyk
Ilustracje dodane przez redakcję Signs.pl

Copyright: Tekst: Goethe-Institut, Theresia Enzensberger, CC BY-SA 3.0 DE
(1) fot. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54153

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak wygląda PR w dobie pandemii?
Według czerwcowego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego Monitoring gospodarki cyfrowej, w czasie wiosennego zamrożenia gospodarki liczba aktywnych sklepów internetowych na jednej z platform e-commerce wzrosła o niemal 15 proc.[1] Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PWC, w obliczu kryzysu ponad 52 proc. polskich firm handlowych z sektora MŚP[2] zdecydowało się na...
Komunikacja B2C a B2B: podstawowe różnice
Rzadko w Polsce możemy zaobserwować stanowiska dedykowane komunikacji B2B. Rolę specjalistów w tym zakresie pełnią działy sprzedaży i w wybranych organizacjach komórki korporacyjne. Wzrost konkurencyjności na rynku zaowocuje jednak wyodrębnieniem w większym stopniu niż obecnie specjalizacji w kontekście komunikacji biznesowej, których rolą będzie budowa...
Według Harvard Business Review pozyskanie nowego klienta kosztuje nawet do 25 razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego[1]. Tymczasem raport „The State of Customer Service in 2020” pokazuje, że 93% pracowników obsługi klienta uważa, że konsumenci mają dziś znacznie większe oczekiwania[2]. Jak zatem w aktualnych warunkach rynkowych zatrzymać klientów?
Umowy prawa autorskiego w pracy kreatywnego
Podpisywanie umów prawa autorskiego jest nieodłączną elementem pracy w sektorze kreatywnym. Wcześniej czy później przyjdzie Ci zmierzyć się z umowami prawa autorskiego, dlatego im szybciej dowiesz się czym one są i co powinny zawierać, tym lepiej. Jakie umowy prawa autorskiego powinien znać każdy kreatywny? Czym jest umowa o przeniesienie...
Narodowy Instytut Dziedzictwa z nową identyfikację wizualną
Narodowy Instytut Dziedzictwa odświeża wizerunek – bazująca na dotychczasowym logotypie nowa identyfikacja wizualna zyskała dynamiczny, żywy i współczesny charakter. Odświeżenie brandingu NID miało na celu zachowanie możliwie wielu dobrych elementów z dotychczasowego logo przy jednoczesnym uporządkowaniu elementów samego znaku, języka graficznego marki i materiałów...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764