„Bezpieczni na drodze” to nazwa akcji społecznej i tytuł wystawy plakatów, otwartej w salach Nowej Galerii Muzeum Plakatu w Wilanowie. Ekspozycja jest podsumowaniem konkursu zorganizowanego przez agencję reklamową Adah Advertising, we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie i Muzeum Plakatu w Wilanowie. Nagrodzone prace prezentowane będą również na 100 billboardach i citylightach w Warszawie.
W latach 1995-2005 na naszych drogach zginęły 62 tysiące osób. W 2005 roku Polska znalazła się na pierwszym miejscu w Europie, jeśli chodzi o śmiertelny odsetek ofiar wypadków samochodowych. Najczęstszymi przyczynami tragedii są brawura kierowców i zły stan dróg.
Konkurs i akcja społeczna „Bezpieczni na drodze” mają zwrócić uwagę polityków i władz wszelkich szczebli na fatalną sytuację na polskich drogach. Organizatorzy akcji liczą na to, że dobrze zaprojektowane i rozmieszczone w sąsiedztwie ruchliwych arterii plakaty przemówią także do wyobraźni kierowców.
Do udziału w konkursie zaproszeni zostali zarówno artyści indywidualni, jak i studia graficzne czy agencje reklamowe. Wśród autorów dominowali młodzi twórcy, szczególnie studenci wyższych szkół plastycznych.
Na konkurs napłynęło 215 plakatów. Jury w składzie: Waldemar Świerzy, Wiktor Jędrzejec, Franciszek Starowieyski, Mieczysław Wasilewski, Stanisław Wieczorek i Grzegorz Adach reprezentujący organizatorów, nie przyznało pierwszego miejsca.
Na drugim miejscu znaleźli się ex aequo Marta Stawarczyk z Radomia i Eugeniusz Skorwider z Poznania. Trzecie miejsca zdobyły plakaty Barbary Karoliny Kotowskiej z Warszawy oraz wspólne dzieło Alicji Ozaist i Agnieszki Zauchy z Krakowa. Jury wyróżniło także plakaty Krzysztofa L. Nowaka z Wrocławia oraz Filipa Berendta i Macieja Waligóry z Warszawy.
Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie