logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BGK: Miliony dla kultury i branż kreatywnych

  PR 26.04.2019, przeczytano 780 razy
ilustracjastrzałka

Prawie 3 tysiące firm z branż takich jak design, sztuka filmowa, ale i dynamicznie rozwijająca się w Polsce branża gier komputerowych, może łatwiej pozyskać kredyt. Jest to możliwe dzięki uruchomionym przez BGK gwarancjom z programu Kreatywna Europa. Łączna wartość dostępnego finansowania wyniesie nawet 525 mln zł w ciągu trzech najbliższych lat.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/bgk%3A-miliony-dla-kultury-i-branz-kreatywnych,382236,artykul.html

- Chcemy, żeby nasz nowy produkt pełnił tę samą funkcję w świecie kreatywnym, co gwarancje de minimis w świecie przedsiębiorców. Wspólnie z innymi bankami pracujemy nad tym, aby ten program stanowił realne wsparcie dla świata kultury i kreatywnego – mówi Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank i finanse a sektor kultury i kreatywny to odległe bieguny, które jednak muszą się siebie nawzajem nauczyć. To bardzo ważne, żeby wiedzieć, jak instytucje finansowe mogą wspierać te szczególne branże  – przypomina.

Dla kogo gwarancje?

Gwarancje w programie Kreatywna Europa skierowane są do polskich firm działających w sektorach kultury i kreatywnych, które ze względu na specyfikę działalności i brak wymaganych przez banki zabezpieczeń miały dotychczas trudności z dostępem do finansowania. Kredyty z gwarancją Kreatywna Europa dostępne są już w Alior Banku i Bankach Spółdzielczych SGB. Instrument będzie dostępny w bankach kredytujących, które podpiszą umowę o współpracy z BGK.

Gwarancje mogą zabezpieczyć do 80 proc. kwoty kredytu obrotowego lub inwestycyjnego, a prowizja za udzielenie gwarancji wynosi jedynie 0,25 proc. w skali roku od kwoty gwarancji. Program ten ma zachęcić banki kredytujące do znacznego zwiększenia akcji kredytowej dla MŚP działających w sektorach kultury i kreatywnym.

- Gwarancje ułatwią mikro- małym i średnim firmom z sektorów kreatywnych i kultury dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania. Szacujemy, że w pierwszych trzech latach z gwarancji skorzysta około 3 tys. polskich firm. Procedura uzyskania gwarancji jest niezwykle prosta – wniosek o gwarancję przedsiębiorca składa razem z wnioskiem o kredyt w banku kredytującym, który zawarł z BGK umowę o współpracę – mówi Mateusz Olszak, dyrektor Biura Rozwoju i Sprzedaży w Departamencie Gwarancji i Poręczeń BGK.

Wdrażanie omawianych gwarancji na polskim rynku przez BGK możliwe jest dzięki regwarancji, która została udzielona przez Europejski Fundusz Inwestycyjny w programie Kreatywna Europa oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych („EFSI”) ustanowionego na mocy Planu Inwestycyjnego dla Europy. EFSI ma na celu wspieranie finansowania i wdrażania inwestycji produkcyjnych w Unii Europejskiej oraz zapewnienie lepszego dostępu do finansowania.

Proces wdrażania gwarancji BGK z programu Kreatywna Europa wspierany jest przez Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej, który jest partnerem merytorycznym tego projektu oraz Creative Europe Desk Polska – biura reprezentującego program Kreatywna Europa w Polsce.

Sektory kultury i kreatywne to bardzo ważna część gospodarki i dynamicznie rozwijająca się gałąź rynku krajowego, tworząca nowe miejsca pracy i nowe źródła dochodu. Sektory kreatywne są istotnym elementem nowoczesnej gospodarki, dlatego ich rozwój jest bardzo ważny. Dotąd potencjał tych sektorów nie był w pełni wykorzystywany z uwagi na niewielkie możliwości finansowania kredytem bankowym. Kredyty uruchomione dzięki gwarancjom z programu Kreatywna Europa pozwolą maksymalnie wykorzystać zasoby rozwijających się sektorów kreatywnych, takich jak sektor audiowizualny czy gry komputerowe i wideo. Sektory kultury i kreatywne to ponad 7 mln miejsc pracy w UE i 4,2 proc. unijnego PKB.

Źródło: Bank Gospodarstwa Krajowego

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764