Proaktywność, interaktywność, odwaga – tak w skrócie można podsumować komunikację sieci Biedronka na przestrzeni ostatnich miesięcy, które były wyjątkowym czasem zarówno dla rynku detalicznego, jak i mediów na całym świecie. W obliczu kryzysu wiele marek ograniczyło swoją komunikację z mediami. Biedronka jednak zwiększyła swoją aktywność, by być jeszcze bliżej klientów i przekazywać im najważniejsze informacje dotyczące bezpieczeństwa w sklepach. Te działania docenili konsumenci i media – już po raz ósmy Biedronka zdobyła tytuł Top Marka 2020, dla najsilniejszej komunikacyjnie marki wśród wszystkich sieci handlowych.
Ranking Top Marka, realizowany przez magazyn „Press” oraz „Press-Service” to coroczny plebiscyt, przygotowywany w oparciu o analizę materiałów z prasy, Internetu i mediów społecznościowych, opublikowanych w okresie od 1 lipca 2019 roku do 30 czerwca 2020 roku. Sieć sklepów Biedronka już ósmy rok z rzędu została liderem w sektorze „Markety Spożywcze”. W tym roku ranking obejmował jednak okres wyjątkowy z punktu widzenia branży – pandemię koronawirusa. To właśnie przyjęta w tym czasie strategia marek miała znaczący wpływ na ich wynik w rankingu, bowiem wiele firm w obliczu pandemii zrezygnowało z komunikacji lub ją ograniczyło. Jednak nie Biedronka – sieć postawiła sobie za cel utrzymanie, a nawet zacieśnienie relacji z mediami, stawiając na proaktywną i otwartą komunikację.
Działania Biedronki skupiały się na uspokojeniu nastrojów konsumentów w obliczu panującej epidemii. W swojej komunikacji Biedronka postawiła na szybkie, aktywne działanie komunikacyjne, a także nowe, wirtualne formy realizacji kontaktów z mediami. Marka poszła jednak dalej i oprócz bieżącej komunikacji, podjęła szereg inicjatyw wspierających tych najbardziej potrzebujących, np. seniorów czy partnerów i dostawców, którzy z dnia na dzień zostali postawieni w wyjątkowo trudnej sytuacji i walczyli o przetrwanie. Dzięki temu, Biedronka osiągnęła 90% wzrost liczby publikacji, który przełożył się także na wzrost pozytywnego postrzegania marki w czasie pandemii o 6,2%.
- Gdy inne marki ograniczały swoją komunikację, Biedronka zwiększyła aktywność w relacjach z mediami. Rozumieliśmy, że praca redakcji w trybie zdalnym wygląda zdecydowanie inaczej, a konsumenci w obliczu pandemii potrzebują szybkiej i otwartej komunikacji. Dlatego też proaktywnie informowaliśmy klientów o swoich działaniach, takich jak dezynfekcja wózków sklepowych czy wsparcie w zakupach dla seniorów. Aby zaoferować dziennikarzom ciekawą formę, postawiliśmy także na działania na miarę czasów: wirtualny spacer po nowym sklepie Biedronka czy transmisja live zamiast standardowego eventu to tylko przykłady naszych działań - Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka
Źródło: Grupa Jerónimo Martins