logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Biennale Traffic Design powraca

   28.08.2020, przeczytano 917 razy
ilustracja

Tegoroczne Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej Traffic Design startują jesienią. Podczas, gdy artyści pracują nad projektami, zespół śledzi sytuację związaną z pandemią, by dostosować program i rodzaj wydarzeń do bieżącej sytuacji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/biennale-traffic-design-powraca,388240,artykul.html

W tym roku Biennale po raz pierwszy wychodzi poza Śródmieście Gdyni. Koncepcja kuratorska obejmowała stworzenie artystycznego briefu dla projektantów, by przed rozpoczęciem pracy mogli zapoznać się ze specyfiką dzielnicy. Tak powstał pomysł na zaproszenie do współpracy pisarki Salci Hałas, autorki nagrodzonej Gdyńską Nagrodą Literacką „Pieczeni dla amfy” i „Potopu”.

Zdecydowaliśmy się na współpracę z Salcią Hałas ze względu na jej wrażliwość na sprawy mieszkańców. Pisarka spotykała się z nimi w różnych okolicznościach: pracując incognito w sklepie spożywczo-monopolowym, pielęgnując ogród społeczny, prowadząc spotkanie w bibliotecznym klubie książki. Efektem spotkań jest opowiadanie „Mgła”, które oprócz materiału będącego inspiracją dla artystów jest też samodzielnym, poświęconym Wzgórzu dziełem literackim. - tłumaczy Natalia Wielebska, Traffic Design

  • Link do opowiadania znajduje się tutaj.

W ramach działań biennalowych do przestrzeni publicznej trafią między innymi rzeźby angażujące, czyli obiekty wchodzące w interakcję z ludźmi i otoczeniem, zachęcające do zabawy. Zespół projektantów Traffic Design opracowuje także systemowy redesign klimatycznej, nisko zabudowanej ulicy Focha. Zarówno w tym projekcie jak i w realizowanym przez duet Kubieniec Layer „Pieszy też człowiek”, istotnym czynnikiem była współpraca z mieszkańcami. W tym wypadku realizowana we współpracy ze studentami ostatniego roku gospodarki przestrzennej na Politechnice Gdańskiej.

Model rzeźby autorstwa Cekasa

Pandemia pokrzyżowała większość planów uniemożliwiając wyjście do mieszkańców i prowadzenie działań w terenie. Dlatego ambitne konsultacyjne plany trzeba było przekierować w stronę technik partycypacyjnych, które można wykonać zdalnie (ankiety),  przeprowadzenie analiz urbanistycznych czy identyfikację miejsc, w których można by dokonać artystycznych interwencji. Zadania umożliwiły grupie poznanie dzielnicy ze społecznej strony, z większym naciskiem na relacje sąsiedzkie, przyzwyczajenia mieszkańców, ich chęć działania czy opór wobec pewnych propozycji, a mniejszym niż rozwiązywanie konkretnych przestrzennych i funkcjonalnych problemów. Nietypowe zadania, takie jak interpretacja opowiadania Salci Hałas czy badanie potrzeb specyficznych mieszkańców dzielnicy – ptaków, dla których w ramach jednego z projektów poszukiwano miejsca, całkowicie odbiegały od większości politechnicznych przedmiotów. Na tym jednak polegała wartość współpracy: na poszerzeniu pola widzenia miasta i jego mieszkańców. - mówi dr Monika Arczyńska, prowadząca wraz z Łukaszem Pancewiczem przedmiot projektowanie partycypacyjne.

ilustracjastrzałka

Jako że ludzie to nie jedyni mieszkańcy miasta, jeden z projektów został poświęcony skrzydlatym gdynianom. Na szkole podstawowej przy ulicy Grottgera powstanie mural z budkami lęgowymi, w których zamieszkać będą mogły między innymi bardzo pożyteczne jerzyki.  

Kolejnym realizacjom będą towarzyszyły wydarzenia takie jak pokazy filmowe i spotkania z artystami oraz debata poświęcona zabawie w mieście. Ich dostępność oraz charakter będą dostosowane do bieżącej sytuacji związanej z pandemią. Niemniej, wszystkie wydarzenia, nawet jeśli będą realizowane stacjonarnie, będą również dostępne w wersji on-line.

Źródło: Traffic Design

Dodatkowe informacje:

Wydarzenie finansowane przez Miasto Gdynia.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764