logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Biura coraz bardziej zielone

  PR 26.04.2019, przeczytano 409 razy
Aleksandra Adamczyk, Specjalista w Dziale Administracji w Colliers International

Rośliny w biurze to nie tylko coraz częściej spotykany element designu, ale przede wszystkim realne korzyści dla zdrowia pracowników. Zieleń produkuje tlen i oczyszcza powietrze ze szkodliwych związków wydzielanych z podłóg, mebli i urządzeń elektrycznych, uspokaja i polepsza koncentrację oraz znacznie zwiększa estetykę wnętrza. Umiejętny dobór roślin pomaga więc w realizacji jednego z kluczowych celów wielu firm – zapewnieniu dobrego samopoczucia pracownikom.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/biura-coraz-bardziej-zielone,382245,artykul.html

Co więcej, pracownicy sami coraz częściej domagają się obecności zieleni w miejscu pracy. W Colliers International potrzeby te zgłaszane były za pomocą ankiet. W odpowiedzi na nie z roku na rok przybywa w firmie roślin doniczkowych i wciąż aranżowane są przestrzenie dla nowych.

Jakie rośliny wybrać?

To pytanie zadaje sobie wielu Office Managerów. Obawy mogą wzbudzać też kwestie opieki nad zielenią i kosztów z tym związanymi. Zazielenianie biura, podobnie jak i opieka nad roślinami, może być bezproblemowym i niezbyt kosztownym zadaniem, jeśli będziemy przestrzegać kilku kluczowych zasad.

ilustracjastrzałka

1. Odporne i mało wymagające

W biurze najlepiej sprawdzają się rośliny, które nie wymagają ciągłej atencji, są odporne na błędy pielęgnacyjne oraz na trudne warunki przestrzeni biurowej – dużą suchość powietrza, niedobór światła dziennego oraz zimne powietrze z klimatyzacji w ciągu lata.

2. Pielęgnacja

Przy pielęgnacji zieleni należy mieć na uwadze jej ilość, zróżnicowanie gatunków i miejsca, w jakich rośliny zostały umieszczone. Przy niewielkiej ilości zieleni pielęgnację można zlecić serwisowi sprzątającemu, który podczas swoich codziennych obowiązków mógłby jej doglądać. Jeżeli jednak nasze biuro jest bardzo zielone, z wieloma różnymi gatunkami roślin, wymagającymi szczególnego podejścia lub gdy rośliny są umieszczone na podwieszeniu pod sufitem lub na bardzo wysokich regałach, wówczas najlepiej zatrudnić do tego specjalistyczną firmę, która nie tylko pomoże nam w opiece nad zielenią, ale może też doradzić w kwestiach jej wprowadzenia czy aranżacji.

3. Ciemne pomieszczenia

Zupełny brak światła dziennego może stanowić problem przy aranżacji zieleni, jednakże istnieją na rynku pewne rozwiązania, które mogą pomóc go rozwiązać. Jeżeli zależy nam na żywych roślinach w biurze, pomocne mogą okazać się lampy BIO do doświetlania roślin, które wspierają ich rozwój. Takie lampy muszą jednak spełniać pewne wymogi, np. mieć temperaturę barwową o minimalnej wartości 4000K, moc 70W oraz rozsył światła o wielkości min. 40 stopni.

Jeżeli zaś chcielibyśmy wprowadzić do pomieszczenia element zielony, ale nie zależy nam, żeby rośliny były żywe, ciekawym rozwiązaniem są zielone ściany z mchu lub roślin stabilizowanych.

4. „Biurowe” gatunki

Przy wyborze gatunków roślin do biura kluczowym punktem jest miejsce ich lokalizacji i efekt, który chcemy osiągnąć. Office manager musi rozważyć, czy rośliny mają współgrać z aranżacją przez jej dopełnianie, czy mają być osobnym elementem designu, który będzie przyciągał wzrok. Od tego zależy, czy w aranżacji będą przeważać rośliny pnące/zwisające (np. epipremnum aureum, philodendron scandens, rhipsalis czy bluszcz pospolity) czy wolnostojące (np. aglaonema, monstera, ficus elastica czy ficus lyrata). Pożądaną dziś opcją są także rośliny oczyszczające powietrze, takie jak: zielista sterberga, aglaonema, szeflera drzewkowata, sansewieria gwinejska.

W przypadku dominującej roli roślin w aranżacji, doskonale sprawdzą się np. zielone ściany wertykalne. Niestety jest to też dość drogie rozwiązanie, gdyż tego typu ogród potrzebuje własnego doprowadzenia i odprowadzenia wody.

5. Zielona inwestycja

Koszt aranżacji zieleni może wydawać się dość wysoki, ale nie należy zapominać, że jest to inwestycja na lata, którą pracownicy doceniają bardziej niż inne udogodnienia w biurze.

Przy aranżacji zieleni koszty są jednym z kluczowych wyzwań, przed którym staje Office Manager. Zależą one od wielu czynników. Główny wpływ na wysokość wydatków mają: wybór gatunków roślin, na który zdecyduje się firma (im bardziej niepowtarzalne i rzadkie, tym droższe), typ ekspozycji (miejsca trudnodostępne lub zastosowanie zielonych ścian wertykalnych), pora zamówienia oraz oczywiście jego wielkość. Do tego należy doliczyć koszty pielęgnacji zieleni. W przypadku samodzielnej dbałości o rośliny lub przekazaniu tego obowiązku serwisowi sprzątającemu wydatki będą o wiele mniejsze niż wtedy, gdy zielenią zajmie się profesjonalna firma. Warto jednak zainwestować zarówno w aranżację zieleni, jak i wyspecjalizowany serwis opieki nad nią, gdyż gwarantuje to nie tylko wysoką jakość usług, ale także spokój w kwestii utrzymania biurowej roślinności w dobrym stanie.

ilustracjastrzałka

Zbawienne działanie

Rośliny w biurze działają jako swoisty biofiltr, oczyszczając powietrze z toksycznych substancji,  w tym formaldehydu, benzenu, amoniaku czy dwutlenku węgla. Ponadto pozytywnie wpływają na poprawę wilgotności powietrza czy przyspieszenie cyrkulacji, co jest niezwykle ważne w pomieszczeniach klimatyzowanych i przepełnionych elektroniką. Co istotne, rośliny są także świetnym izolatorem dźwięków. Zaaranżowane w dużym skupisku odbijają i rozpraszają dźwięk, ale również pochłaniają fale dźwiękowe. Wszystko to przekłada się na większy komfort pracowników, którzy dzięki zieleni czują się nie tylko bardziej zrelaksowani, ale także zmotywowani do dalszego działania.

ilustracjastrzałka

Źródło: Colliers International

www.colliers.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Interaktywne lustra, nowatorskie koszyki – tak tradycyjni sprzedawcy walczą o klienta, który coraz chętniej robi zakupy w sieci, a co za tym idzie, rzadziej odwiedza salony sprzedaży. Sklepy internetowe nie pozostają dłużne, wprowadzając kolejne udogodnienia i usługi. Na handlowym wyścigu zbrojeń najbardziej zyskują dopieszczeni jak nigdy wcześniej klienci.
Firma Newspoint, specjalizująca się w monitoringu mediów, przygotowała obszerny poradnik o audytach mediowych przeznaczony dla każdego, idącego z duchem czasu marketera i PR-owca. Zawiera on wszystkie informacje, jak analizować aktywność mediową własnej firmy oraz marki i porównywać się z konkurencją. Co mierzyć w poszczególnych kanałach, żeby wiedzieć,...
Dlaczego kampanie digital potrzebują programmatic audio
Reklamy cyfrowe pozwalają marketerom łatwiej dotrzeć do odbiorców. W teorii współczesny konsument spędza w sieci sześć godzin dziennie, a tylko w Polsce ze smartfonów ze stałym dostępem do Internetu korzystają 22 miliony użytkowników. To generuje wyzwania. Jakie?
Ekologia, orędownictwo, autentyczność – tak w kilku słowach można opisać elementy nowego modelu biznesowego nowoczesnych firm. W jaki sposób przedsiębiorstwa wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów?
Canon: Druk wielkoformatowy nie tylko dla reklamy
Myśląc o technice druku przede wszystkim pojawiają się w naszych umysłach skojarzenia z produkcją książek czy gazet. Komuś do głowy przyjdzie być może jeszcze druk różnych materiałów na użytek domowy lub biurowy. I to właściwie tyle. Tymczasem bez druku wiele obszarów ludzkiej działalności, w tym także kultura, byłoby o wiele uboższych, jeśli w ogóle możliwych.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764